Monday 22 February 2016

[Video] Bekas Ketua Muslimat PAS..."PAS sekarang TAK BOLEH bawa vision yang lebih jauh untuk menekan kezaliman kepimpinan UMNO".

Selasa, 23 Februari 2016
Sila ikuti wawancara Unit Media Baru AMANAH bersama Ustazah Jamilah yang diadakan baru-baru ini. 

Bekas Ketua Muslimat PAS, Jamilah Ibrahim Yakin Dengan Perjuangan AMANAH


Namanya: Hajjah Jamilah bte Ibrahim, yang mesra dipanggil Mak Lah. Dilahirkan pada tahun 1947 di Derga, Alor Setar, Kedah dan merupakan adik ipar Almarhum Ustaz Fadzil Noor. Ayahnya seorang guru pondok iaitu Allahyarham Haji Ibrahim Haji Abdullah dan ibunya Allahyarhamah Hajah Hawa Abdul Rahman. Suaminya Abdul Aziz Hassan bekas pensyarah ITM 

Pada tahun 1984, Ustazah Jamilah diberi kepercayaan menjadi Naib Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat. Ketika itu ketuanya adalah Ustazah Wan Asma' Wan Abdul Kadir. 

Beliau memangku jawatan Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat pada tahun 1992 apabila ketuanya, Wan Asma' tidak sihat untuk meneruskan tugasnya sebagai ketua. 

Pada tahun 1993, beliau menang tanpa bertanding untuk mengisi jawatan Ketua Dewan Muslimat. 

Pada tahun 1997, beliau dipilih menjadi seorang senator (ahli Dewan Negara ) dengan cadangan dari TG Nik Abdul Azizi Nik Mat di DUN kelantan ketika itu. 

Di bawah kepimpinannya sebagai Ketua Dewan Muslimat, banyak perubahan yang telah dilakukan iaitu dari masyarakat tidak mengenali apa itu 'Dewan Muslimat' nama itu menjadi seiring dengan 'wanita Umno' malah pergerakannya lebih aktif lagi. 

Wajah dan nada suara yang lembut tidak menggambarkan bahawa beliau seorang muslimat yang lemah dan mudah dirayu dengan kemewahan. Sebaliknya beliau seorang muslimat yang tegas, berani dan mempunyai wawasan untuk memartabatkan hak dan nilai wanita yang selama ini telah diperalatkan oleh parti BN. 

Pada hari pelancaran Parti AMANAH Negara pada 16 September 2015 lalu di Pusat Konvensyen Hiasan Dalaman, IDCC, Shah Alam Ustazah Jamilah telah menyerahkan borang untuk menyertai AMANAH kepada Presiden AMANAH, Tn Hj Mohammad Sabu. 

Beliau menyatakan dengan kemunculan krisis yang berlaku di dalam PAS pada 2014/15, krisis yang melanda itu telah menyebabkan beliau merasakan beliau tidak nampak kepimpinan PAS yang ada sekarang boleh membawa vision yang lebih jauh untuk menekan kezaliman kepimpinan UMNO. 

Tatkala beliau sedang mencari wadah baru untuk meneruskan perjuangannya, tiba-tiba parti baharu, AMANAH muncul dan setelah melihat begitu ramai aktivis yang telah lama duduk di dalam PAS menyertainya sednagkan mereka inilah yang dahulunya mengangkat martabat PAS sebelum ini, maka Ustazah Jamilah yakin AMANAH, beliau yakin dengan parti AMANAH. 

Beliau menyatakan beliau amat berpuashati dapat melibatkan diri di dalam AMANAH. Beliau kini aktif sebagai ahli jawatan kuasa Angkatan Wanita AMANAH (AWAN). 


Dicatat oleh 

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena