Wednesday 5 April 2017

[Video 'Temuduga buka bra': Prosedur jijik tindas wanita] Wanita Amanah: Prosedur temuduga Malindo Air melampaui batas.

Rabu, 5 April 2017

Image result for Pramugari Malindo Air
Malindo Air

Wanita Amanah: Prosedur temuduga Malindo Air melampaui batas

 | ARIF ATAN
Dr Siti Mariah
Ketua Angkatan Wanita Amanah Nasional (AWAN), Dr Siti Mariah Mahmud menyifatkan prosedur syarikat penerbangan, Malindo Air yang meminta calon bagi jawatan pramugari membuka pakaian termasuk bahagian dalam ketika sesi temuduga sebagai melampaui batas.
Beliau berkata, kenyataan pihak Malindo Air yang mempertahankan prosedur itu sebagai 'normal' adalah bercanggah dengan nilai masyarakat. 
"Saya terkejut dan marah apabila membaca pendedahan sebuah akhbar berbahasa Inggeris mengenai prosedur menjijikkan itu ternyata melampaui batas dan tidak boleh diterima oleh sesiapa sahaja.
"Secara terang-terangan, itu merupakan penindasan dan gangguan seksual terhadap golongan wanita dan hak asasi manusia," tegasnya dalam satu kenyataan hari ini.
Menurutnya, apa yang perlu diberi keutamaan dalam skop kerjaya tersebut sewajarnya lebih berbentuk kemampuan kakitangan memberikan layanan yang munasabah bukannya semata-mata berketrampilan seksi.
Sehubungan itu, beliau mendesak Malindo Air menyatakan permohonan maaf kepada semua calon temuduga yang dipaksa melakukan perkara menjijikkan itu. 
"Saya juga menggesa Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat supaya segera memberi respon dalam isu ini kerana jelas wujud cubaan mengeksploitasi wanita.
"Kementerian Pengangkutan bersama Kementerian Sumber Manusia juga perlu mengambil tindakan segera dengan memberi amaran dan menggantung lesen operasi Malindo Air sebagai satu pengajaran yang tegas," ujarnya.
Sejak mula beroperasi pada tahun 2013, Malindo Air kini mempunyai 45 pesawat dalam perkhidmatan dengan 33 destinasi antarabangsa iaitu Indonesia (6), India (6), China (4), Thailand (3), Bangladesh (2) dan Vietnam dua destinasi.
Satu destinasi pula masing-masing di Hong Kong, Sri Lanka, Nepal, Pakistan, Austra­lia, Singapura, Taiwan, Myanmar dan Arab Saudi.
Mengulas lanjut, Siti Mariah yang juga Ahli Parlimen Kota Raja menggesa satu siasatan diadakan bagi menyiasat sama ada prosedur keji itu pernah berlaku atau tidak sebelum ini.
"Hal ini penting supaya gangguan seksual seumpama ini boleh dikekang segera daripada berterusan berlaku. Saya menggesa calon wanita lain yang teraniaya dalam temuduga ini untuk tampil membuat laporan polis sebagai tekanan kepada Malindo Air," gesanya lagi.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena