Pages

Thursday, 30 November 2017

[Video TUN TIDAK TAKUT! RCI Forex agenda UmnoBN & GEMPAR Pilihanraya Akan berlaku Selepas Mahathir di tangkap] JELAJAH SEMARAK kini di Negeri Perak & PPBM di Kg Melayu Majidee -Sambutan cukup hebat kerana rakyat sudah tidak mahu lagi bersama UmnoBN.

Jumaat, 1 Disember 2017


Foto Parti Pribumi BERSATU Malaysia.
JELAJAH SEMARAK kini di Negeri Perak Darul Ridzuan! Jelajah SEMARAK merupakan Jelajah Selamatkan Malaysia, Selamatkan Rakyat yang membawa 3 nama besar pemimpin Parti Pribumi Bersatu Malaysia iaitu TUN DR MAHATHIR MOHAMAD, TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN dan DATO SERI MUKHRIZ! Moh turun beramai ramai!


Program Sembang Santai bersama Presiden PPBM di Kg Melayu Majidee, Joho Bahru. Sambutan cukup hebat kerana rakyat sudah tidak mahu lagi bersama UMNO dan BN.
Terima kasih atas sokongan semua!

Foto Parti Pribumi BERSATU Malaysia.

Foto Parti Pribumi BERSATU Malaysia.

Foto Parti Pribumi BERSATU Malaysia.

Foto Parti Pribumi BERSATU Malaysia.

Foto Parti Pribumi BERSATU Malaysia.

[Video Forex: Mana pulak datangnya rugi RM21 bilion lagi? Kenapa baru sekarang edar laporan RCI Forex?'] Najib turut bersalah hanya diam tentang audit Bank Negara & 'NAJIB BUAT 'DO NO'! Pemimpin Umno semakin resah'.

Jumaat, 1 Disember 2017



Image result for Gambar Najib curi duit rakyat
NAJIB BUAT 'DO NO'!!! Pemimpin UMNO resah, BN kian lemah, rakyat makin marah.
rakyat marhaen - blogger

Najib turut bersalah hanya diam tentang audit Bank Negara

JIKA Dr Mahathir Mohamad dan Anwar Ibrahim bersalah kerana membenarkan urus niaga forex hingga kerugian besar, maka Perdana Menteri Najib Razak juga bersalah sebagai menteri kewangan selepas audit dijalankan pada 2007.
“Suruhanjaya kata sekarang perlu ada siasatan jenayah mengenai penyembunyian yang disengajakan tentang kerugian itu,” kata peguam Anwar, Sivarasa Rasiah kepada The Malaysian Insight dalam reaksi terhadap keputusan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) yang dibentangkan di Parlimen hari ini.
“Tidak dipertikaikan yang kerugian itu diaudit pada 2007 atas arahan (bekas gabenor bank pusat itu) Zeti Akhtar Aziz.
“Sudah pasti ia juga diketahui menteri kewangan pada masa itu iaitu Najib yang juga berdiam saja mengenainya. Jadi kenapa Najib tidak disyorkan untuk disiasat?”
Ketika pendengaran RCI, bekas pengarah Jabatan Akaun Abdul Aziz Abdul Manaf memberi keterangan beliau diarahkan menyediakan rawatan perakaunan.
Laporan itu, bertajuk rawatan kewangan mengenai kerugian berbangkit daripada pengurusan aktif rizab 1988-1994 dihantar kepada Zeti pada April 2007.
Daripada laporan itulah, panel RCI diketuai bekas pengerusi Petronas Mohd Sidek Hassan, mendapat jumlah kerugian RM31.5 bilion antara 1992 dan 1994. Laporan itu masih menjadi dokumen sulit.
“Isu kerugian forex Bank Negara Malaysia (BNM) dibawa ke Parlimen pada 2012. Timbalan menteri kewangan membentangkan kerugian itu seperti dibentangkan oleh Anwar pada 1993 dan 1994.
“Kabinet dan perdana menteri Najib mempertahankan versi awal. Jadi kenapa itu bukan penyembunyian?,” kata Sivarasa.
Katanya, masa laporan itu dikeluarkan mengukuhkan lagi pandangan bahawa “proses itu berunsurkan politik”.
“Kenapa keluarkan laporan pada hari terakhir Parlimen dan kemudian menghalang ia dibahaskan? Kenapa ia tidak dibentangkan ketika Parlimen bermula pada 23 Oktober?
“Kami juga katakan dapatan itu bercanggah dengan sebahagian fakta sebelum ia didengar. Suruhanjaya juga tidak berusaha menangani fakta itu,” katanya.
Laporan RCI itu mendakwa Anwar, yang juga menteri kewangan pada masa itu, dengan sengaja menutup kerugian sebenar daripada kabinet.
“Mereka menetapkan bagaimana ketua audit negara membawa ia kepada perhatiannya tetapi mereka langsung mengabaikan fakta yang Anwar mengarahkan BNM untuk respons kepada ketua audit negara tentang rawatan akaun mereka.
“Mereka abaikan fakta yang ketua audit negara kemudian menandatangani akaun beraudit BNM yang terakhir.”
Sivarasa berkata suruhanjaya yang objektif sepatutnya akan melihat fakta itu dan menanganinya, dan bukan sengaja mengabaikannya kerana ia tidak selari dengan naratif.
“Mengabaikan fakta penting itu mengesahkan ada unsur berat sebelah,” katanya.
Ketika pendengaran RCI, Anwar dalam keterangannya berkata menjadi amalan kabinet untuk membincangkan hanya laporan audit akhir yang sudah ditandatangani ketua audit negara bagi mana-mana agensi dan tidak membincangkan proses dan dokumentasi audit.
“Sekali lagi semua ini diabaikan. Kami menolak laporan itu kerana ia membentangkan fakta terpilih dan untuk agenda politik.
“Berbilion dicuri di depan mata kita menggunakan 1MDB, Felda, Mara dan agensi lain. Nampaknya laporan ini akan digunakan sebagai cubaan menutup skandal itu. Kami tidak fikir rakyat begitu mudah diperbodohkan,” kata Sivarasa. – 30 November, 2017.

[Video Najib MENGAKU Terima RM2 6 Billion, Tapi ada Tok Alim kata TAK DAK BUKTI!] BN berdepan reaksi negatif jika Dr Mahathir didakwa.

Jumaat, 1 Disember 2017

BN berdepan reaksi negatif jika Dr Mahathir didakwa

BN berdepan reaksi negatif jika Dr Mahathir didakwa
Masih ramai percaya RCI kerugian forex BNM ditubuhkan selepas Dr Mahathir Mohamad menjadi pengkritik tegar Perdana Menteri Najib Razak. – Gambar fail The Malaysian Insight, 1 Disember, 2017.

JIKA Barisan Nasional (BN) meneruskan tindakan untuk mendakwa Dr Mahathir Mohamad berkaitan kerugian forex Bank Negara Malaysia (BNM) 30 tahun lalu, ia dijangka akan mencetuskan tindak balas negatif daripada rakyat yang akan memburukkan lagi BN.
Ini kerana, kebanyakan rakyat percaya bahawa suruhanjaya siasatan diraja (RCI) yang ditubuhkan untuk menyiasat kerugian itu, hanyalah berunsurkan politik, kata penganalisis.
Mereka berkata RCI itu ditubuhkan selepas Dr Mahathir menjadi pengkritik tegar Perdana Menteri Najib Razak.
Mereka berkata sementara pentadbiran Najib sibuk menyiasat kerugian urus niaga wang asing bank pusat itu yang berlaku bertahun lalu, ia lembap pula dalam siasatan terhadap kehilangan berbilion ringgit menerusi skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang timbul dua tahun lalu.
“Jadi, dengan membawa Dr Mahathir ke mahkamah, BN akan berdepan tindak balas dalam pilihan raya kerana beliau masih sangat dihormati di negara ini atas jasanya membina Malaysia moden,” kata penganalisis politik bebas Dr Andrew Aeria yang juga bekas profesor madya Universiti Malaysia Sarawak (Unimas).
“Adakah BN mahu mengambil risiko dengan menjadikan Dr Mahathir seorang syahid?”
Hisommudin Bakar dari Ilham Centre berkata RCI itu kelihatan seperti ada unsur politik kerana tidak ada tindakan diambil terhadap skandal 1MBD.
“BN tidak boleh menggunakan RCI itu sebagai amunisi. Ia amunisi yang tidak ada kesan,” kata Hisommudin.
Hisomuddin Bakar dari Ilham Centre berkata RCI mengenai kerugian BNM itu kelihatan seperti ada unsur politik kerana kerajaan tidak mengambil tindakan terhadap skandal 1MBD. – Gambar fail The Malaysian Insight, 1 Disember, 2017.
Hisomuddin Bakar dari Ilham Centre berkata RCI mengenai kerugian BNM itu kelihatan seperti ada unsur politik kerana kerajaan tidak mengambil tindakan terhadap skandal 1MBD. – Gambar fail The Malaysian Insight, 1 Disember, 2017.
Dan jika BN mahu menggunakan dapatan RCI untuk mengenakan gabungan saingannya, Pakatan Harapan (PH) – di mana Dr Mahathir pengerusinya – ia akan lebih makan diri, kata Dr Faisal Syam Hazis.
“BN sudah hilang kewajaran untuk bercakap tentang tadbir urus yang baik ketelusan dan rasuah,” kata Faisal dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).
“Terlalu banyak tuduhan terhadap orang di dalam kerajaan tetapi masih tidak ada tindakan terhadap mereka. Tetapi bila ia membabitkan pembangkang, tindakannya cepat dan cekap,” katanya.
RCI yang cepat
RCI itu membentangkan laporan 524 halaman di Parlimen semalam di mana ia mendapati Bank Negara Malaysia (BNM) kerugian RM31.5 bilion dalam urus niaga mata wang asing antara 1992 dan 1994.
RCI itu turut mengesyorkan polis menyiasat Dr Mahathir, bekas menteri kewangan Anwar Ibrahim, ahli lembaga pengarah BNM, Jabatan Audit Negara dan Kementerian Kewangan.
Setiausaha RCI Dr Yusof Ismail membuat laporan polis di Putrajaya berhubung syor suruhanjaya itu.
Pengkritik mempertikaikan begitu pantas dan cekap kerajaan menyiasat kerugian forex itu berbanding kerugian dalam 1MDB dan agensi kerajaan lain seperti Mara dan Felda.
Siasatan terhadap kerugian forex bermula dengan pasukan petugas khas pada Februari. Pada April, mereka mengesyorkan supaya pentadbiran Najib menubuhkan RCI.
Pendengaran RCI dijalankan pada Jun dan 25 saksi termasuk Dr Mahathir, Anwar, bekas menteri kewangan Daim Zainuddin dan penasihat Bank Negara Nor Mohamed Yakcop dipanggil.
Laporan siasatan itu diserahkan kepada Yang di Pertuan Agong Sultan Muhammad V pada 13 Oktober, dan dibentangkan di Parlimen semalam – kira-kira tujuh bulan selepas ia bermula.
Ia berbeza dengan kes 1MDB, di mana polis masih belum melengkapkan siasatan mereka walaupun pendedahan berlaku penipuan dan pengubahan wang haram mula timbul pertengahan 2015.
Peguam Negara Mohd Apandi Ali mengumumkan tidak ada bukti mencukupi dalam siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tentang sama ada wang diselewengkan dari syarikat pelaburan negara itu, atau tidak.
Kekurangan tindakan menghukum di Malaysia berhubung 1MDB sangat berbeza dengan Singapura, yang memenjarakan pegawai bank dan menutup cawangan dua bank asing kerana menguruskan wang 1MDB.
Sementara itu, pihak berkuasa Amerika Syarikat membekukan dan memohon untuk merampas hartanah dan karya seni bernilai lebih AS$1 bilion dipercayai dibeli menggunakan wang dicuri daripada 1MDB.
Satu kajian dibuat banda anti rasuah terhadap urus niaga dan kerugian 1MDB mendapati syarikat itu ditubuhkan untuk mencuri berbilion ringgit daripada rakyat Malaysia.
Menikam diri sendiri
Faisal dari UKM berkata RCI itu mungkin menjadi salah satu isu yang akan digunakan ketika pilihan raya umum semakin hampir bagi membolehkan BN mempertikaikan kredibiliti PH.
Najib perlu mengadakan PRU14 sebelum Ogos tetapi petanda daripada pentadbiran kerajaan menunjukkan ia mungkin akan diadakan pada Mac atau April.
“Dr Mahathir ada banyak isu sepanjang 22 tahun memegang kuasa, seperti Ops Lalang. Jadi sudah pasti kita akan melihat banyak lagi isu seperti itu dibongkar,” kata Faisal.
Aeria berkata walaupun jika kerugian forex itu dijadikan isu, PH boleh pusing dan menggunakannya melawan BN.
“Kes mahkamah juga akan membuka ruang untuk PH mempersoalkan kepada Najib tidak boleh disoal di mahkamah tentang 1MDB.”
Hisommudin dari Ilham Centre berkata sebarang cubaan untuk mendakwa Dr Mahathir akan menarik undi simpati daripada pengundi atas pagar, yang membentuk 30% hingga 40% daripada daftar pengundi.
“RCI itu tidak ada daya tarikan dalam kalangan rakyat ketika kami menjalankan kaji selidik di Kuala Selangor, Sungai Besar dan Tanjong Karang.
“Kerana ia isu yang kompleks dan berlaku terlalu lama dulu, jadi rakyat tidak rasa dekat dengan isu itu,” katanya. – 1 Disember, 2017.
The Malaysian Insight.


[Video SAMBUTAN HEBAT ORANG MELAKA~Penerimaan PH Membuktikan Rakyat Mahu Perubahan] Perjanjian Tanam Semula kini menjerut peneroka FELDA...Kerajaan PH akan menyemak semula perjanjian ini demi memastikan hak peneroka akan terus terbela.

Jumaat, 1 Disember 2017

Image result for Gambar peneroka Felda
Generasi baru dan lama Felda tidak berbangga dengan mempunyai saham FGV 
(Felda Global Ventures) sebagai peningkatan taraf hidup mereka.

Perjanjian Tanam Semula kini menjerut peneroka


Perjanjian Tanah Semula antara Felda dengan penerokanya lebih satu dekad yang lalu kini menjadi kontroversi apabila peneroka dibebani hutang yang banyak manakala hasilnya pula jauh lebih rendah dari ladang yang diusahakan sendiri peneroka.

Kanun AMANAH membuat kajian  ke atasnya dan memberikan beberapa cadangan kepada peneroka sebagai jalan penyelesaiannya.
Ikuti kupasan badan perundangan AMANAH, Kanun mengenai perjanjian ini yang kini sedang hangat diperkatakan.
Lebih sedekad yang lepas, Felda telah menawarkan skim penanaman semula kelapa sawit kepada peneroka Felda. Lebih daripada 90% peneroka telah memasuki Perjanjian Pengurusan Tanam Semula dan terikat dengan perjanjian itu.
Hampir keseluruhan peneroka yang menandatangani perjanjian itu pasti tidak mendapatkan nasihat guaman dan perundangan sebelum menandatangani perjanjian tersebut.
Walaupun perjanjian itu ditandatangani dengan rela hati oleh peneroka tetapi mereka memasuki perjanjian itu dalam keadaan tidak memahami kesan dan akibat perjanjian itu.
Kesan itu hanya dirasai setelah beberapa tahun perjanjian itu berjalan iaitu apabila mereka merasa kehidupan mereka terhimpit dengan hutang Felda yang bertimbun-timbun sedangkan peneroka yang tidak menandatangani perjanjian itu telah menikmati hasil wang ringgit yang lebih mewah berbanding peneroka yang menandatangani perjanjian itu.
Antara isi penting Perjanjian Tanam Semula itu adalah bahawa peneroka hendaklah bersetuju untuk melantik Felda atau agensi dalam kumpulannya untuk menanam semula kelapa sawit dan seterusnya menjalankan kerja penyelenggaraan.
Kelapa sawit yang berusia 20 tahun ke atas lazimnya adalah sudah tidak produktif dan perlu ditanam semula untuk menjamin hasil sawit yang berterusan. Atas dasar itu, Felda telah menawarkan untuk mengambil tanggungjawab tanam semula pokok kelapa sawit yang telah tua. Pada masa itu barangkali para peneroka tidak mempunyai modal yang cukup untuk menanam semula kelapa sawit maka Felda telah membuat tawaran tersebut.
AMBIL KESEMPATAN
Namun, Felda tidak sepatutnya mengambil kesempatan atas kelemahan peneroka itu. Felda tidak seharusnya bertindak sebagai syarikat kapitalis yang memerah setiap nadi dan darah peneroka sebaliknya Felda sebagai sebuah agensi kerajaan harus melindungi dan memberikan kemakmuran rakyatnya.
Menurut perjanjian itu, tanggungjawab penanaman semula itu akan bermula daripada mula pokok sawit itu ditebang. Felda akan menyediakan tenaga kerja, alat dan bahan keperluan pertanian, khidmat teknikal dan pengurusan dalam mengendalikan tanam semula tersebut.
Felda juga akan menyediakan wang tanam semula sawit pada kadar RM1,700 seekar daripada Tabung Tanam Semula Sawit. Pada lazimnya, setiap peneroka akan diberikan tanah seluas 10 ekar maka wang tanam semula sawit yang diperuntukkan itu akan berjumlah RM17,000.
Di samping itu, Felda juga akan memberikan pendahuluan pendapatan kepada peneroka sejumlah RM50 seekar sebulan sehingga pokok sawit berhasil dari mulanya tempoh tanam semula. Pendahuluan ini bukanlah pemberian ehsan tetapi ianya adalah pinjaman yang mesti yang setiap sen mestilah dibayar semula melalui hasil sawit yang dihasilkan daripada kebun peneroka.
Sebagai balasan terhadap ‘sikap murah hati’ Felda itu, peneroka pula perlu untuk menyerahkan kebun sawit mereka kepada Felda apabila diminta oleh Felda ketika bermulanya proses tanam semula itu.
Peneroka tidak boleh membuat apa-apa perkara yang dianggap sebagai gangguan kepada Felda dan selama tempoh itu Felda akan mempunyai milikan ke atas kebun tersebut (possession). Felda akan terus-menerus menguruskan kebun sawit peneroka itu selepas tamat tempoh tanam semula.
BEBANAN HUTANG
Selanjutnya, peneroka juga perlu menanggung beban sekurang-kurangnya empat jenis hutang iaitu, hutang pendahuluan pendapatan yang diterima, hutang caj perkhidmatan Felda, hutang kos pengurusan dan hutang kos penyelenggaraan.
Tambah tidak adil lagi adalah caj perkhidmatan Felda itu akan ditetapkan oleh Felda dari semasa ke semasa. Tiada jumlah tetap yang dinyatakan dalam perjanjian itu melainkan kesemuanya itu bergantung kepada budi-bicara dan pertimbangan Felda sepenuhnya.
Begitu juga dengan kadar kos pengurusan adalah tidak ditetapkan di dalam Perjanjian dan bergantung sepenuhnya kepada budi-bicara dan pertimbangan Felda. Oleh itu, kos ini boleh berubah sesuka hati mengikut budi-bicara Felda.
Felda pula diberikan kuasa eksklusif untuk mengendalikan penjualan hasil dari kebun sawit peneroka dan harga sawit itu juga bergantung sepenuhnya kepada persetujuan antara Felda dan kilang yang membeli hasil sawit itu. Peneroka langsung tidak mempunyai apa-apa hak untuk bersuara jika tidak berpuas hati dengan harga sawit yang dijual.
Kos penyelenggaraan iaitu kos bahan-bahan keperluan pertanian seperti kos buruh, baja dan racun juga akan ditanggung oleh peneroka. Namun, kos penyelenggaraan juga tidak dinyatakan di dalam perjanjian dan bergantung sepenuhnya terhadap apa yang diputuskan oleh Felda.
Meskipun, ada peruntukan dalam perjanjian tersebut yang menyatakan bahawa Felda perlu sedaya-upaya mengawal kos penyelenggaraan supaya peneroka mendapat pulangan maksima namun peruntukan itu sangat longgar dan tidak mengikat Felda untuk melaksanakannya secara mandatori.
Perjanjian ini juga menyatakan bahawa keempat-keempat kos yang harus dibayar oleh peneroka itu mesti dibayar balik melalui hasil kebun sawit peneroka berkenaan. Oleh itu, Felda telah memperketatkan peruntukan perjanjian itu dengan menyatakan bahawa peneroka tidak boleh sesekali melepaskan kepentingannya ke atas kebun sawitnya melainkan hutang keempat-keempat kos itu dibayar dan dijelaskan sepenuhnya.
Sementara itu, Felda dibenarkan untuk memasukkan kaveat persendirian di atas tanah itu supaya peneroka tidak boleh membuat sebarang urusniaga ke atas kebun sawit itu.
Felda juga berhak untuk menamatkan perjanjian itu dengan memberikan satu bulan notis kepada peneroka jika peneroka mungkir mana-mana klausa dalam Perjanjian itu. Walau bagaimanapun hak penamatan yang sama tidak diberikan kepada peneroka. Malah, Felda tidak dianggap memungkiri perjanjian itu jika terdapat kegagalan perlaksanaan terhadap apa-apa klausa dalam perjanjian itu disebabkan bencana alam, tindakan Kerajaan Persekutuan atau Negeri dan atas apa jua sebab di luar kawalan.
Dalam perjanjian itu, nyata sekali kedudukan peneroka adalah tidak seimbang. Perjanjian itu adalah suatu perjanjian yang tidak adil kepada peneroka kerana peneroka seolah-olah telah memajakkan kebun sawitnya kepada Felda sedangkan ianya hanyalah perjanjian tanam semula.
PENDATANG DI TANAH SENDIRI
Perjanjian itu telah mengikat peneroka dengan ikatan yang kuat sehingga peneroka seolah-olah menjadi seorang pendatang asing di atas tanahnya sendiri.
Sepatutnya sebuah perjanjian yang adil akan menjelaskan butiran perjanjian secara terperinci dan tidak membiarkan satu pihak yang lain untuk menentukan dengan sendiri secara unilateral (sebelah pihak) berapakah kos penyelenggaraan dan kos pengurusan.
Kegagalan untuk menentukan butiran ini secara terperinci membolehkan pihak yang satu lagi mengambil kesempatan untuk menindas pihak yang satu lagi.
Begitu juga, perjanjian ini tidak menjelaskan butiran kemungkiran oleh pihak Felda yang membolehkan peneroka membatalkan perjanjian ini. Ini akan meletakkan peneroka dalam keadaan serba salah kerana hak mereka tidak dijelaskan sepenuhnya.
Begitu juga dengan remedi yang sepatutnya diperolehi jika berlaku kemungkiran dalam perjanjian ini juga tidak dibutirkan dengan jelas.
Selain itu, tempoh perjanjian ini juga tidak jelas kerana tidak diletakkan tarikh tamat perjanjian atau tarikh penyempurnaan perjanjian. Apa yang dinyatakan adalah secara umum sahaja iaitu setelah segala hutang-piutang habis dibayar baharulah tamat perjanjian itu. Namun, di sebalik segala kekurangan di pihak peneroka, terdapat peruntukan yang boleh membawa padah kepada Felda jika tidak dipatuhi. Klausa itu adalah berkaitan penyediaan penyata pendapatan dan perbelanjaan yang perlu disediakan pada tiap-tiap suku tahun.
Kegagalan untuk menyediakan penyata adalah suatu bentuk perlanggaran kepada Perjanjian itu.
Oleh itu, jika para peneroka ingin mencabar kes ini di mahkamah, antara perkara yang boleh dituntut adalah tuntutan supaya Felda mengemukakan laporan pendapatan dan perbelanjaan tiap suku tahun bermula dari tarikh permulaan perjanjian itu.
Alternatif lain adalah untuk peneroka menggunakan kuasa undi mereka untuk menolak BN dalam PRU 14. Jika Pakatan Harapan berjaya memenangi Putrajaya dalam PRU 14 maka antara janji Pakatan adalah untuk memulihkan Felda dalam tempoh 100 hari memegang tampuk pemerintahan.
Kerajaan Pakatan Harapan kelak akan menyemak semula perjanjian ini demi memastikan hak peneroka akan terus terbela.
Malaysia Dateline

[Video GELOMBANG RAKYAT SABAH! Parti WARISAN Goyangkan Umno Semenanjung] Kerajaan Umno Sabah ZALIM! Menangguh projek bekalan air penduduk Pulau Gaya..."Duit sudah ada, tetapi projek ditahan oleh kerajaan Sabah".

Jumaat, 1 Disember 2017


Related image
 Kg. Lok Urai yang terletak di Pulau Gaya.


KUALA LUMPUR, 28 NOV: Tindakan kerajaan UMNO-BN Sabah menangguhkan projek sistem agihan air di Pulau Gaya melibatkan 2,441 rumah yang di diami sekitar 15,000 penduduk merupakan kezaliman kepada rakyat kata Ahli Parlimen Kota Kinabalu, Jimmy Wong Sze Phin.
Beliau membangkitkan perkara itu ketika perbahasan peringkat Jawatankuasa baru-baru ini merujuk kepada laporan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) berhubung projek Bekalan Air Luar Bandar (BALB) Sabah.
Daripada RM93 juta yang diperuntukkan oleh persekutuan, hanya sekolah, resort dan pejabat ESSCOM sahaja yang memperoleh kemudahan bekalan air bersih di pulau tersebut.
Ahli Parlimen Kota Kinabalu, Jimmy Wong Sze Phin
“Apa yang berlaku ialah, duit sudah ada, tetapi projek ditahan oleh kerajaan Sabah pimpinan Ketua Menteri Tan Sri Musa Aman.
“Alasannya hanya kerana rumah-rumah ini tiada status yang sah. Saya amat terkejut dan hairan. Saya juga berasa amat sedih dengan tindakan zalim kerajaan UMNO Sabah ini.
“Penduduk Pulau Gaya berhak untuk dapatkan kemudahan air walaupun status rumah mereka tidak sah! Mereka ini adalah manusia juga macam kita. Kenapa dilayan sebegitu?” soalnya lagi menggesa kerajaan negeri menyelesaikan status tanah penduduk di sana.
Lebih menghairankan kata Jimmy, penduduk Pulau Gaya terus ditindas meski pun selama ini merupakan penyokong kuat UMNO-BN.
“Rakyat di Pulau Gaya dan Pulau Sepanggar ini dua-dua merupakan kawasan penyokong kuat UMNO. Tapi apakah yang UMNO kasi? Mereka mungkin mau dapat undi sahaja,” kata beliau.
Jelasnya, isu status tanah itu tidak sepatutnya timbul memandangkan pulau itu telah pun diduduki sejak sebelum penjajahan Jepun.
Paling ironi, walaupun kerajaan UMNO Sabah menangguhkan projek infrastruktur itu, sebanyak RM600 juta telah digunakan bagi pembinaan bangunan baru pentadbiran kerajaan negeri yang hanya bertentangan dengan Pulau Gaya dan Sepanggar.
“Persoalannya ialah, peruntukan yang diberikan lebih dari mencukupi untuk membekal setiap rumah di Pulau Gaya dengan air paip bermeter, tapi apa sudah jadi dengan peruntukkan ni?” katanya lagi. – Roketkini
Kredit foto: DAP Sabah

[Video Mahfuz kecewa RUU355 tidak dibahas hari ini] MAHFUZ TERBUKTI LEBIH 'GENTLEMAN' DARIPADA PAS & Amiruddin sebenarnya juga lebih "gentleman" berbanding Mohd Amar sendiri.

Jumaat, 1 Disember 2017

TETAPI MAHFUZ PULA TERBUKTI LEBIH 'GENTLEMAN' DARIPADA PAS....

Meskipun barangkali hanya bertujuan menyembunyikan kesedihan berikutan tindakan tidak disangka-sangka Ketua Pembangkang Kedah, Amiruddin Hamzah menyertai Bersatu, Pas dengan nada berbeza memuji tindakan beliau itu sebagai "gentleman".

Naib Presiden Pas, Mohd Amar Nik Abdullah berkata, keputusan Amiruddin itu juga adalah sesuatu yang baik untuk Pas.

Kata beliau, dengan berani meninggalkan Pas, Amiruddin terbukti seorang ahli politik yang "gentleman" berbanding Ahli Parlimen Pokok Sena, Mahfuz Omar.

Tindakan beliau itu lebih baik berbanding mereka yang masih duduk dalam Pas tetapi merosakkan parti, ujar beliau yang jelas difahami ditujukan kepada Mahfuz.

Dalam hal ini, memang benar Amiruddin seorang yang gentleman kerana tidak tiada pemimpin Pas lain yang berjawatan Ketua Pembangkang dan Adun yang sedia membuat keputusan seberani beliau, meskipun disedari perjuangan Pas kini tidak lagi seperti dulu dan sudah banyak tersasar daripada landasan yang sebenar.

Kalau rajin menyelak video-video lama ucapan Hadi Awang dalam youtube misalnya dan membandingkannya ketika bersama Pakatan Rakyat dulu dengan kecenderungannya sekarang, jelas terlihat perbezaannya umpama langit dengan bumi.

Dan ia berbeza dengan Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat yang sentiasa istiqamah dan konsisten dalam perjuangan Islam dan keinginan menegakkan kebenaran sehingga ke akhir hayatnya.

Berdasarkan perjuangan hala tuju Pas yang berubah itu dan keberanian membuat keputusan, Amiruddin sebenarnya juga lebih "gentleman" berbanding Mohd Amar sendiri.

Tetapi, untuk mengatakan Amiruddin lebih "gentleman" berbanding Mahfuz, ia tidak berapa tepat penilaiannya.

Amiruddin dan Mahfuz sebetulnya sama-sama "gentleman", cuma dalam pendekatan yang tidak sama, namun matlamatnya sama.

Mahfuz ternyata berani menyatakan pendiriannya yang berbeza dengan Pas sekarang, bukan saja melalui ucapan, kenyataan-kenyataan media, malah juga menerusi undi yang ditunjukkannya secara terbuka di dalam Parlimen.

Jika Pas betul-betul "gentleman" dan merasakan Mahfuz merosakkan parti, kenapa tidak berani mengambil tindakan terhadapnya?

Kalau pun takut nak memecatnya, takkan mengutus surat amaran atau memberi teguran tiada secebis keberanian juga?

Di mana "gentleman" Pas dalam hal ini, hanya berani menceceh di luar saja mengenai Mahfuz yang didakwa merosakkan parti, tetapi tetap takut untuk bertindak terhadapnya?

Antara Mahfuz dan Pas, siapa yang paling tidak "gentleman"? (ShahbudinHusin 27/11/2017)

[Video Tender pasir pada anak saudara? Ini jawapan Azmin] Katakan saja tiada siapa yang sudi bangunkan Bandar Malaysia.

Jumaat, 1 Disember 2017

Image result for Foto bandar malaysia

Related image

Katakan saja tiada siapa yang sudi bangunkan Bandar Malaysia


Sehingga kini Bandar Malaysia (yang dulunya dimiliki syarikat dana berdaulat negara, 1MDB, namun kini diletakkan sepenuhnya di bawah tanggungjawab Kementerian Kewangan) masih tidak menemukan pemaju induk yang sesuai untuk membangunkan tanah berkenaan.
60 peratus pegangan Bandar Malaysia sebelum ini gagal dijual kepada konsortium yang diketuai Iskandar Waterfront Holding (IWH) sehingga memaksa Bandar Malaysia Sdn. Bhd. – bekas anak syarikat 1MDB – untuk membuka semula bidaan projek berkenaan.
Ekoran kegagalan perjanjian jual beli itu, Bandar Malaysia dilaporkan memperketatkan syarat bagi membida projek berkenaan.
Sesebuah syarikat yang ingin membida perlulah termasuk dalam senarai 500 syarikat berprestij dunia seperti yang diperakui majalah perniagaan, Fortune dan menjana keuntungan 50 bilion untuk tiga tahun berturut-turut.
Apabila tender mula dibuka pada Mei tahun ini, Pengerusi Bandar Malaysia yang juga Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan, Tan Sri Irwan Serigar Abdullah berkata bahawa tarikh tutup bidaan tender tersebut akan tutup pada 30 Jun dan keputusan akan diumumkan pada 14 Julai.
Namun sehingga Julai tidak nampak ‘bayang’ bahawa Bandar Malaysia akan dibangunkan oleh mana-mana pemaju.
Sehinggalah pada 23 Ogos lepas, Irwan memaklumkan bahawa enam syarikat telah ‘menyatakan minat’ dan telah melawat tapak projek berkenaan.
Pada 31 Ogos, Irwan dilaporkan berkata butiran mengenai pemaju induk yang akan membangunkan projek berkenaan akan diumumkan dalam masa terdekat.
Namun berita yang ditunggu-tunggu tidak juga kunjung tiba. Sehinggalah Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara merangkap Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua membangkitkan sekali lagi perkara berkenaan di Parlimen pada 8 November.
Pun begitu, jawapan yang diterimanya amat mengecewakan. Irwan tidak menjawab persoalan yang dibangkitkan Tony sebaliknya menyatakan fakta yang semua sudah maklum, iaitu lapan syarikat telah ‘menyatakan minat’.
“Sekarang sudah jelas bahawa sejak Jun tahun ini, perkembangan yang kita tahu adalah enam ke lapan syarikat telah ‘menyatakan minat’ terhadap projek Bandar Malaysia walaupun sebelum ini katanya mahu mengumumkan keputusan bidaan projek itu pada 14 Julai.
“Kami (rakyat) menggesa Irwan mengesahkan bahawa semenangnya tidak ada mana-mana syarikat 500 Fortune membida untuk mendapatkan dan membangunkan Bandar Malaysia, lebih-lebih lagi dengan harga yang terlalu mahal yang dipinta Kementerian Kewangan,” ujar Tony.
Apa yang ditunggu lagi Irwan? Jawab dan berterus-teranglah tentang status projek Bandar Malaysia, kami rakyat Malaysia tertunggu-tunggu, seperti menunggu tarikh undi untuk menghumban UMNO-BN ke blok pembangkang. – Roketkini.com

[Video Suara Anak Anak Sabah & BN TUMBANG di Sabah, sudah pasti BN juga TUMBANG di Semenanjung!] Kerajaan BN ‘pejam mata’ apabila syarikat China bawa masuk PATI ke Malaysia.

Jumaat, 1 Disember 2017

Kerajaan BN ‘pejam mata’ apabila syarikat China bawa masuk PATI ke Malaysia


http://s3media.freemalaysiatoday.com/wp-content/uploads/2017/02/malaysia-china.jpg

Rakyat Malaysia patut berasa bimbang dengan pendirian kerajaan dalam isu pekerja asing tanpa izin (PATI) dari China yang bekerja di projek Forest City.

Setelah dibongkarkan dalam media bahawa projek Forest City menggunakan PATI, Kementerian Dalam Negeri menyatakan bahawa kerajaan akan membenarkan pemutihan PATI terlibat. (Sumber: https://www.malaysiakini.com/news/381625)

Pertama sekali, jelas bahawa sistem kawalan sempadan kita mempunyai masalah yang amat besar apabila PATI dari China boleh memasuki negara dan bekerja di sebuah projek gergasi secara terbuka tanpa sebarang tindakan undang-undang ke atas mereka mahupun majikan mereka.

Forest City bukan sebuah projek yang tersembunyi dalam hutan walaupun namanya “Forest”, malah merupakan sebuah projek gergasi di ibu negeri Johor yang dijangka bakal mempunyai hampir 120,000 unit rumah.

Keduanya, sindiket orang dalam Jabatan Imigresen terbukti masih lagi berleluasa apabila didedahkan bahawa ada PATI China yang telah diberikan pas kerja setelah bekerja untuk satu tempoh di projek tersebut.

Ketiganya, kombinasi kawalan sempadan yang begitu lalai dan dasar memudahkan pemutihan seolah-olah menggalakkan aktiviti kemasukan orang asing secara haram termasuk melalui penyeludupan manusia. Ini kerana agen-agen dan pekerja migran sendiri tahu bahawa mereka boleh diputihkan dengan mudah pada kemudian harinya.

Saya telah memberikan amaran di Parlimen bahawa ini mewujudkan keadaan di mana “it is easier to say sorry than to ask for permission”; buat salah dahulu kemudian baru minta maaf.

Tiada maaf bagimu

Kerajaan telah membuka peluang pemutihan melalui proses E-Kad sejak 15 Februari 2017. Walaupun tempoh permohonan E-Kad belum tamat, namun tiga bulan sudah berlalu. Malangnya, majikan PATI China tersebut langsung tidak mengambil sebarang inisiatif untuk melakukan pemutihan sebelum isu ini terbongkar.

Justeru, saya menyarankan agar pemutihan tidak dibenarkan dalam kes ini dan tindakan undang-undang yang keras diambil sebagai amaran kepada syarikat asing yang terlibat kerana mereka bukan sahaja mengeksploitasi pekerja dan memburukkan nama Malaysia, malah telah melanggar undang-undang negara kita secara sedar dan sengaja.

Saya juga menyeru agar kerajaan tempatan mengeluarkan arahan berhenti kerja (“stop-work order”) ke atas projek Forest City bagi membolehkan pihak berkuasa termasuk Jabatan Imigresen mengaudit pekerja migran dalam projek tersebut terlebih dahulu.

Dengan skala projek yang begitu besar dan penggunaan tenaga kerja migran yang begitu ramai, langkah berwaspada tahap maksima perlu diambil bagi mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingin melibatkan warga asing yang begitu ramai sekali.

>> Komentar bebas Ahli Parlimen Bukit Mertajam, Timbalan Jurucakap Jawatankuasa Parlimen DAP untuk Sumber Manusia, Steven Sim Chee Keong I 13 Mei 2017

http://amanahdaily.com/index.php/2017/05/13/kerajaan-bn-pejam-mata-apabila-syarikat-china-bawa-masuk-pati-ke-malaysia/

KDL