Saturday 4 May 2019

Sultan Melaka: Perhimpunan Ummah di Sogo tu ditaja Boboy dari Johor ka? PEMBOHONGAN Wajdi isu kuota haji 2017! PEMBOHONGAN sebeginilah yang membuatkan melayu yang bodoh merasa Islam semakin terancam di bawah PH [Video KERJASAMA PAS-UMNO TANGGUH RUU 355]

Ahad, 5 Mei 2019
Jom Channel
Selepas menangguhkannya, PAS mengkafirkan beberapa orang termasuk Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail. Sekarang mereka memberi amaran agar Kerajaan tidak U-TURN. Kelakar sungguh permainan politik PAS
Imej mungkin mengandungi: 1 orang, teks

Imej mungkin mengandungi: 4 orang, teks
KANTOI LAGI PEMBOHONGAN UMNO isu kuota haji 2017 !!
Terdesak sangat kah bekas menteri agama BN Asyraf Wajdi berbohong, memesongkan fakta sebenar berhubung isu kuota haji kononnya kuota tambahan pd tahun 2017 adalah 12,000 sedangkan yg sebenar dpt hanya 2,300 shj (diluluskan) walaupon memohon 8,000 kuota.
Celah bohong mana Asyraf kutip angka 12,000 itu ?
FAKTA kuota haji 2017:
1) Kuota rasmi : 27,900
2) Kuota tambahan (mohon): 8,000
3) Kuota tambahan (lulus): 2,300 sahaja..?
Maka jumlah kuota haji 2017 adalah 30,200 org.
PEMBOHONGAN UMNO beginilah yang membuatkan melayu yang bodoh merasa Islam semakin terancam di bawah PH.
Imej mungkin mengandungi: satu atau lebih orang dan teks
Hari ini kita digemparkan satu berita tidak bertanggungjawab yang dilaporkan Utusan Malaysia bertarikh 4 Mei 2019 dengan tajuk "Umat Islam hilang kuota tambahan haji di bawah PH".
Laporan berdasarkan kenyataan Ketua Pemuda Umno Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki itu menyebut kononnya umat Islam kehilangan kuota tambahan sebanyak 10,000 bagi menunaikan haji setiap tahun berikutan hubungan dingin antara kerajaan Pakatan Harapan (PH) dengan Arab Saudi.

Asyraf juga berkata, ketika kepimpinan Barisan Nasional, Arab Saudi tidak pernah gagal memberikan keistimewaan itu kepada Malaysia.

Kenyataan yang dibuat merupakan satu fitnah berniat jahat untuk menakutkan umat Islam dan ia tidak benar sama sekali. Ini kerana kuota haji yang diberi kepada Malaysia kekal sebanyak 30,200 orang.

Bagi kuota tambahan, YB Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof telah pun menjelaskan bahawa pihak kerajaan Malaysia sedang berusaha untuk mendapatkan kuota tambahan dan ia tertakluk kepada budi bicara pihak Arab Saudi untuk meluluskannya.

https://www.bharian.com.my/…/kuota-haji-malaysia-kekal-3020…

Justeru, dakwaan yang dibuat Asyraf serta laporan Utusan Malaysia itu tidak tepat.

Selaku media yang telah berusia 79 tahun, Utusan Malaysia dinasihatkan merujuk terlebih dahulu fakta dan dakwaan yang dilemparkan kepada pihak berkuasa terutama Tabung Haji yang diberi kuasa menguruskan jamaah haji Malaysia kerana laporan yang tidak tepat ini memberi kesan kepada rakyat khususnya umat Islam berbanding mengambil "bulat-bulat" pihak luar yang tiada autoriti untuk bercakap mengenai isu ini.

Sehubungan itu, ingin ditegaskan bahawa kuota jamaah haji Malaysia kekal seperti biasa sebanyak 30,200 orang dan permohonan kuota tambahan sedang diusahakan pihak kerajaan dan Tabung Haji. Pihak Arab Saudi tidak mempunyai tarikh spesifik untuk memberikan jawapan berhubung permohonan kuota tambahan. Menurut rekod Tabung Haji, mereka pernah menerima jawapan berhubung kuota tambahan dari pihak Arab Saudi semasa bulan Ramadan, Syawal, Zulkaedah malah adakalanya jawapan diterima ketika bulan Zulhijjah.

Pejabat Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama Islam)
4 Mei 2019

#Rahmah
#RamadanTanpaPembaziran

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena