Jumaat, 21 Mac 2014
Tak Mungkin Kapten Zaharie Main 'Gila'
PETALING JAYA: Rakan sekerja juruterbang di Malaysia Airlines (MAS) mempertahankan Kapten Zaharie Ahmad Shah apabila siasatan berhubung kehilangan pesawat MH370 kembali menumpukan anak kapal dan penumpang dalam pesawat itu
Juruterbang-juruterbang yang telah bekerja bersama dengan Kapten Zaharie selama beberapa tahun berkata, mereka tidak mempercayai bahawa beliau berupaya untuk mensabotaj penerbangannya sendiri.
HANYA DIMALAYSIA..
Rakyat dipaksa diam... menteri cakap ikut sedap mulut.. semalam cakap kemungkinan begitu..hari ni cakap kemungkinan begini.. esok cakap ntah apa2 lagi ntah kemungkinannya.. sampai mulut pun berbuih naik menipu..
DAMN MALAYSIA MINISTER!!!
Bunuh diri atau dibunuh bagi melindungi seseorang? Huhu bertambah menarik ni...
Polis Teliti Kemungkinan Juruterbang Bunuh Diri – Hishammuddin
SEPANG - 17/3/2014: Polis sedang menyiasat kemungkinan juruterbang membunuh diri sebagai punca kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370, kata pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.
Bercakap pada sidang media di Hotel Sama-Sama di sini Isnin, Hishammuddin berkata, polis sedang menyiasat kemungkinan itu.
Sumber Mstar Online
tidak kira mana2 individu sokong parti apa pun, jangan sewenang - wenangnya mengkambing hitamkan seseorang. jika x boleh settle, akui shj lah kelemahan diri bhw x mampu mentadbir negara dgn amanah serta bertanggungjawab...
admin: DS Zahid Komedi
" Orang Luar Menganggap Kapten Zaharie Sebagi Wira Sementara Orang Sendiri Berpandangan Sebaliknya "
Pelbagai pertikaian dan spekulasi yang kita dengar mengenai tragedi ini baik dari media luar mahupun media dalam negeri. Boleh dikatakan hampir semua siasatan berunsur negatif yang lebih tertumpu kepada juruterbang MH370 iaitu Kapten Zaharie.
Sementara orang luar memuji beliau sebagai Wira yang mencuba untuk menyelamatkan penumpang dan anak kapal MH370. Adakah teori ini lebih munasabah. Kita saksikan apa kata Chris Godfellow yang berpengalaman mengendalikan kapal terbang selama hampir 20 tahun.
Sebelum ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib mengesahkan bahawa seseorang telah mematikan alat pengesan radar pesawat MH370 dan melakukan pusingan U. Ekoran itu, timbul kemungkinan berlaku rampasan dan sebotaj ke atas pesawat tersebut sehingga mendorong kepada siasatan terhadap Kapten Zaharie.
Bagaimanapun, Chris Goodfellow yang berpengalaman 20 tahun sebagai juruterbang mempunyai teori sendiri. Menurutnya, isu kehilangan pesawat MH370 terlalu dirumitkan sedangkan jawapannya mungkin mudah iaitu berlaku kebakaran di kokpit.
Dalam catatan akaun Google+ miliknya, Goodfellow, sebaik mendengar berita pesawat itu berpatah balik ke arah Selat Melaka dari Laut China Selatan, dia terus memeriksa peta dan mendapati MH370 mungkin menuju lapangan terbang terdakat di Pulau Langkawi selepas berlaku masalah seperti kebakaran dalam kokpit.
"Kunci utama di sini adalah pusingan kiri dibuat pesawat itu. Juruterbang (Kapten Zaharie Ahmad Shah) adalah kapten yang sangat berpengalaman dengan lebih 18,000 jam penerbangan. Mungkin juruterbang lebih muda yang ditemu ramah (agensi berita) CNN tidak sedar mengenai pusingan kiri.
"Kami juruterbang lama dilatih untuk sentiasa tahu di mana lapangan terbang paling dekat ketika terbang untuk perlindungan selamat jika kecemasan."
Menurut Goodfellow lagi, apabila melihat pusingan kiri dibuat oleh pesawat MH370 dan menuju terus ke arah bertentangan, nalurinya memberitahu juruterbang itu mungkin mahu menuju ke lapangan terbang terdekat.
"(Zaharie) sebenarnya mengambil laluan terus di atas laut ke Pulau Langkawi yang tidak mempunyai banyak halangan. Dia tidak kembali ke Kuala Lumpur kerana dia tahu (laluan itu) merentasi gunung (Banjaran Titiwangsa) setinggi 8,000 kaki. Dia tahu laluan ke Langkawi lebih mudah dan jaraknya lebih dekat."
Goodfellow percaya Zaharie mengambil tindakan betul pada ketika mereka mungkin menghadapi masalah serius yang mendorong kepada tindakan pusingan U untuk menuju ke lapangan terbang terdekat di Pulau Langkawi.
Katanya, terputusnya komunikasi (ACARS) termasuk kesan radar adalah munasabah jika berlaku kebakaran di dalam kokpit.
"Melihat masa kejadian, mungkin berlaku kepanasan melampau pada salah satu tayar hadapan dan ia pecah sebaik pesawat berlepas dan terbakar perlahan-lahan.
"Ya, ini boleh berlaku dengan tayar yang kurang angin. Ingat ini pesawat berat, (dan insiden berlaku) pada malam yang panas dan landasan yang panjang."
Katanya, ada insiden di Nigeria pada 1991 melibatkan Douglas DC-8 yang tayarnya terbakar semasa berlepas menyebabkan asap tebal melemaskan kru dan penumpang.
Katanya, juruterbang memang ada akses kepada topeng oksigen tetapi ia tidak boleh digunakan semasa kebakaran. Sebaliknya, kebanyakan juruterbang ada penutup muka dengan penapis asap tetapi ia hanya boleh bertahan beberapa minit sahaja.
"Apa yang berlaku adalah (kedua-dua juruterbang) lemas akibat asap dan pengsan, menyebabkan pesawat itu terus terbang menggunakan aplikasi sistem autopilot sehingga sama ada kehabisan minyak atau kebakaran memusnahkan papan kawalan dalam kokpit."
Jika itu benar, kata Goodfellow, Zaharie adalah wira yang bertarung situasi mustahil untuk cuba membawa pesawat itu ke Pulau Langkawi.
"Tiada was-was lagi dalam fikiran saya, itulah sebab mengapa pesawat itu berpusing dan mengambil laluan lurus."
Jika berlaku rampasan atau sabotaj, katanya, ia tidak akan sengaja pusing ke sebelah kiri dan menuju ke arah Pulau Langkawi.
Goodfellow mengakhiri tulisannya dengan kata-kata: "Juruterbang bijak. Cuma tidak mempunyai masa mencukupi."
Apa yang ditulis Goodfellow dan ramai lagi pakar di seluruh dunia tetap kekal menjadi spekulasi selagi pesawat MH370 tidak ditemui.
No comments:
Post a Comment