LPHJ sedikit sebanyak cemarkan Khalid Nordin
ULASAN
Merah Tinta MSO
Setelah dua tiga hari saya tidak membuat apa-apa pengeposan, hari ini saya kembali menemui anda semula dengan cuba "campur tangan" sedikit dalam isu yang kini panas di Johor dan saya percaya ia juga turut merebak ke seluruh negara, khasnya dalam kalangan orang politik, itu mengenai pembentangan Enakmen Lembaga Perumahan dan Hartanah Johor (LPHJ) 2014.
Khaled Nordin |
Bantahan atau pertikaian bukan saja dari pihak pembangkang, pakar perlembagaan atau tokoh politikveteran, korporat, tetapi ia juga turut sama dipersoal oleh akhbar arus perdana yang dikenali sebagai lidah Umno. Tampaknya suara akhbar berkenaan bila ada sesuatu isu menyentuh raja tetap sama seperti awal tahun 1980-an dulu.
Wujud persepakatan dalam pertikaian terhadap RUU berkenaan. Antara sebab yang diberikan ialah kerana RUU itu dilihat akan memberi kuasa mutlak kepada Sultan Johor terhadap perumahan dan hartanah di Johor. Dalam kata mudah, sultan mempunyai kuasa untuk membina perumahan untuk rakyat dan seretak itu juga menguasai hartatanah. Alasan kewujudan lembaga itu juga untuk mensejahterakan rakyat?
Terdapat beberapa klausa dalam enakmen berkenaan, sultan ditafsir sebagai berkuasa penuh terhadap lembaga berkenaan, ini termasuklah untuk melantik ahli lembaga pengarahnya, menyemak akaun dan juga membubarkan lembaga berkenaan.
Bagi pakar perlembagaan mereka melihat kuasa penuh itu sebagai mencemar sistem raja di negara ini dan tidak menghormati perlembagaan negara. Menurut amalan dan peruntukan Pelembagaan negara, sultan atau raja akan bertindak mengikut nasihat Menteri Besar dan bukan sebaliknya. Klausa berkenaan telah menafikan amalan dalam perlembagaan itu.
Ertinya sekiranya RUU itu diluluskan, tanggungjawab terhadap perumahan dan hartanah yang sebelum dalam tangan MB, tetapi dengan RUU itu menjadi anekmen MB tidak akan mempunyai apa-apa kuasa lagi. Segala projek perumahan akan berada dibawah pengawasan lembaga.
Inilah yang menjadi persoalannya. Gara-gara pertikaian itu menyebabkan peruntukan atau klausa yang memberi kuasa demikian telah dipinda dengan mengambil kira semangat Perlembagaan sebelum ini, dimana sultan boleh berbuat sesuatu terhadap lembaga itu, seperti melantik ahi lembaganya dengan nasihat MB. Pindaan juga dibuat terhadap perketaan "kuasa Raja" kepada kuasa kerajaan.
Dalam pemerhatian saya teguran dan rasa tidak puas hati yang dilontarkan berhubung cadangan kerajaan Johor itu dibuat dengan penuh berhati-hati. Masing-masing memberi komen secara luas dan berlapik. Tidak ada komen yang menjelaskan maksud sebenar di sebalik kebimbangan mereka dengan enakmen berkenaan.
Mungkin masing-masing hendak menjaga hati sultan atau memberi komen sampai tidak menyentuh perasaan sultan. Tetapi dalam hal ini yang perlu ditegur atau ditakankan bukan sultan, kerana yang bertanggungjawab membawa RUU itu ialah MB Johor Mohamed Khaled Nordin. Ironis juga rasa hormat itu hanya diluahkan kepada sultan tetapi tidak untuk rakyat.
Apakah dalam soal ini Khaled Nordin sudah ditekan oleh Istana agar mewujudkan enakmen berkenaan? Bagi saya Khaled Nordin harus bertangungjawab. Sekiranya beliau diarah mewujudkan anekmen berkenaan dan ia jelas bertentangan dengan naluri dan hasrat rakyat beliau wajar mengambil tanggungjawab termasuk melepas jawatan. Khalid tidak boleh hidup dengan menungkah arusa di sungai rakyat.
Khaled tidak boleh terus "degil dan dedir" sebagai MB sekiranya apa-apa yang dititahkan ke atasnya itu bertentangan dengan aspirasi rakyat. Misalnya kalau anekmen menubuhkan LPHT itu untuk kepentingan sultan, beliau wajar menyanggahnya dan mempertahankan rakyat.
Saya bersetuju dengan saranan Musa Hitam yang mahukan rakyat diberi penjelasan seluas-luasnya berhubung keperluan wujudnya lembaga berkenaan. Rakyat berhak tahu apa-apa jua yang berlaku ke atas negerinya. Peringatan Najib Razak agar memastikan enakmen itu demi kebaik rakyat juga perlu diberikan penekanan.
Mengenai kebimbangan terhadap enakmen berkenaan dari kalangan politik, mereka tidak mahu menyebut secara terus terang akan implikasinya. Tetapi apa dapat difahami di sini, dengan memberi kuasa seluas-luasnya kepada sultan menerusi lembaga seperti itu, ini bererti sultan menerusi lembaga berkenaan berhak sepenuhnya ke atas pembangunan dan hartanah di negeri berkenaan.
Apa dibimbangi, sekiranya ia berlaku di Johor tanpa ada bantahan daripada rakyat, tidak mustahil anekman yang sama juga nanti akan wujud di negeri-negeri lain yang mempunyai sultan. Sudah tentu sultan juga ada keinginan untuk melaksanakan projek untuk rakyat? Bukan hendak mengata naluri atau cita-cita seseorang sultan itu antara satu dengan lain hampir sama sahaja.
Inilah, atau implikasi inilah yang dibimbangkan. Jadi bantahan dan pertikaian yang dilakukan itu adalah satu teguran yang tepat dan benar demi kemaslahatan umum.
Apapun buat Khaled Nordin sama ada RUU itu sudah diubah, dan kuasa mutlak sultan sudah dibuang, sekiranya RUU itu diterima menjadi anekmen ia tetap akan meninggalkan kesan buatnya. RUU itu akan menjadi tunas kepada sebuah kudis besar terhadapnya sebagai MB. Sudah pasti beliau akan dituduh sebagai MB yang lemah dan tidak berani membawa sesuatu perubahan positif kepada rakyat dan kalau kewujudan lembaga itu atas desakan sultan, maka beliau adalah menjadi MB kepada sultan bukan kepada rakat Johor.
Penubuhan lembaga berkenaan juga memberi gambaran kelemahan dan ketidakmampuan Khaled sebagai MB untuk membangun negeri dan mengawal hartanah sehingga terpaksa ditubuhkan sebuah lembaga yang mempunyai campur tangan langsung sultan. [wm.kl.10:01 am 09/06/14]
Posted by mso.im
LPHJ - Idea Khaled Atau Kehendak Sultan?
Isu campurtangan Sultan atau Raja kembali menjadi perbualan berikutan hasrat Menteri Besar Johor, Khaled Nordin mahu membentangkan rang undang-undang penubuhan Lmebaga Perumahan dan Hartanah Johor atau LPHJ. Ia dijangka dibentangkan hari ini di DUN Johor tetapi ramai pihak mahukan ia ditangguhkan dan diteliti semula kerana jelas memperlihatkan campurtangan Sultan didalamnya.
Walaupun Menteri Besar masih diletakkan sebagai Ketua Eksekutif lembaga itu manakala Exco Perumahan sebagai timbalannya, pertuntukan rang undang-undang itu yang memberi kuasa kuasa kepada Sultan dalam beberapa aspek, meskipun atas nasihat Menteri Besar dan atas kuasa kerajaan negeri, tetapi ia tetap menimbulkem kebimbangan ramai.
Kebimbangan ramai ialah kerana dalam sistem Raja Berperlembagaan yang diamalkan sekarang, kuasa eksekutif dalam mana-mana pentadbiran adalah dipegang oleh Menteri Besar di peringkat negeri dan Perdana Menteri di peringkat pusat, kecuali hal-hal berkaitan agama yang diletakkan dibawah Sultan atau Yang Dipertuan Agong.
Sebelum ini, laporan awal yang didedahkan menyebut bahawa LPHJ itu memberi kuasa penuh kepada Sultan Johor untuk melantik ahli lembaganya, memantau akaun dan membubarkannya. Malah difahamkan Sultan juga diberi kuasa menentukan ganjaran dan perlantikan ahli lembaga pengarah serta menentukan anggaran perbelanjaan setiap tahun sebelum mendapat kelulusan kerajaan negeri.
Selain Pas dan DAP yang membantah pembentangan rang undang-undang baru itu yang disifatkan bertentangan dengan amalan Raja Berperlembagaan dan mungkin akhirnya mencemarkan kedudukan Raja, bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad dan bekas Ketua Eksekutif Perbadanan Johor, Ali Hashim juga menyatakan kebimbangannya. Bekas Timbalan Perdana Menteri, Musa Hitam juga turut melahirkan kebimbangan dan mahukan penerangan yang lebih kepada orangramai diberikan.
Akhbar Utusan pula menjadi suara paling lantang mengkritik rang undang-undang baru itu. Namun demikian Perdana Menteri, Najib Razak seakan bersetuju dengan penubuhannya dan menyatakan ia selaras dengan sistem Raja Berperlembagaan yang diamalkan sekarang.
Najib juga dilaporkan sudah diberikan penerangan oleh Khaled mengenai penubuhan LPHJ yang akan merancakkan lagi pembinaan rumah kos rendah dan rumah mampu milik untuk rakyat Johor.
Bagaimanapun Khalid juga dilaporkan sudah meminda peruntukan dalam rang undang-undang itu dengan memasukkan perkataan atas nasihat Menteri Besar dan atas kuasa kerajaan negeri berikutan sanggahan bertali arus daripada banyak pihak sejak beberapa hari lalu mengenai rancangan penubuhan LPHJ itu.
Selain ramai melahirkan kebimbangan mengenai Raja Berperlembagan dan bukannya Raja Mutlak yang menjadi sistem negara ini, memberi kuasa kepada Sultan juga mendedahkan kepada pelbagai elemen yang akhirnya mencemarkan kedudukan Raja itu sendiri. Jika LPHJ itu dipertikai dan dikecam, akhirnya kedudukan Raja juga terlibat sama.
Dalam pada itu, yang menjadi persoalan juga ialah kenapapah LPHJ ini mahu ditubuhkan dan siapa punya idea mengenainya? Adakah ia idea Khaled selaku Menteri Besar, kehendak Sultan Johor atau idea daripada kalangan yang rapat dengan Istana Johor?
Dan jika ianya idea daripada Khaled sendiri, apakah LPHJ ini benar-benar perlu dalam memastikan pembinaan rumah kos rendah dah rumah mampu milik dapat dibina? Adakah kedudukan Khaled sendiri sebagai Menteri Besar, adanya Exco perumahan, pelbagai jabatan dan agensi lainnya masih tidak cukup untuk membina rumah bagi kepentingan rakyat Johor?
Atau adakah ia menunjukkan kepimpinan Khaled yang begitu lemah sehingga memerlukan sebuah lembaga yang ada peranan dan penglibatan Sultan Johor sendiri dalam menggerakkannya mentadbir negeri itu?
Sebenarnya begitu banyak persoalan yang bermain di kepala rakyat mengenai LPHJ ini tetapi yang paling dibimbangi ialah kedudukan Raja akhirnya akan tercemar dan terdedah kepada pelbagai kritikan serta kemungkinan adanya campurtangan pihak lain dalam pentadbiran negeri yang menggunakan kedudukan Raja itu sendiri.
Semua pihak memahami Raja ialah Raja Berperlembagan dan bukannya Raja Mutlak serta mahu kedudukan itu dikekallan sampai bila-bila. Memberi kuasa kepada Raja campurtangan melalui LPHJ ini juga memungkinkan di lain masa wujud pelbagai lembaga lain dalam kepentingan yang lain pula atau dituruti oleh negeri lain.
Jika itu berlaku dan bangkit kemarahan rakyat, siapakah yang mahu dipersalahkan. Mahathir sebelum ini pernah mengingatkah bahawa meskipun orang Melayu taat dan sayang kepada Raja tetapi sejarah juga memperlihatkan mereka tidak teragak-agak menentang seperti mana dalam sejarah Sultah Mahmud mangkat dijulang.
Oleh itu, dengan Khaled tetap juga bertekad mahu membentangkan rang undang-undang itu dan suara UMNO pula hampir tenggelam dalam isu ini, tidak disangsikan lagi bahawa LPHJ ini akan menjadi kenyataan akhirnya. Namun tiada sesiapa yang dapat memberi jaminan bahawa melalui lembaga itu kedudukan Raja sentiasa terpelihara, tidak terdedah kepada cecehan umum dah pelbagai dakwaan yang tidak baik.
Tetapi jika berlaku sesuatu yang tidak baik dan kedudukan Raja tercemar ddi masa hadapan, tentulah Najib, Khaled dan UMNO yang gagal berperanan sewajarnya akan memikul tanggungjawabnya. Sejarah akan menghukum mereka selagi ada bulan dan bintang. (SH 09/06/2014)
Kedahlanie.Info
No comments:
Post a Comment