KALAU YANG ADA PHD PUN TULIS IKUT SEDAP MULUT, APA KITA NAK HARAP KEPADA MACAINYA?
Sungguh. Yong tak percaya status ini ditulis oleh seorang yang ada PhD:
Puncanya MP Pembangkang mengangkat placard yang bertulis "Mana 2.6 bilion" selepas pembentangan Belanjawan 2016 oleh Menteri Kewangan dan juga PM 1Malaysia:
BEBERAPA MP PAS TIDAK BERSOLIDARITI DENGAN PEMBANGKANG |
Mungkin dia lupa, bos tertingginya juga pernah mengangkat placard:
Ok. Kedua individu itu mengangkat placard bukan di Parlimen. Tetapi bagaimana yang ini?:
SIAPA MAMAT YANG TERSENGIH TU? |
Mereka yang mengangkat placard di luar negara ini semua belajar dari Parlimen Kanak-Kanak Pakcik Jamal agaknya:
Meh, Yong kongsi sedikit kaedah pengajaran dan pembelajaran (teaching and learning ) yang paling berkesan. Kaedah itu bukannya berceramah kepada ribuan manusia - kemudian lepas habis ceramah masing-masing buat tafsiran sendiri apa isi cermah itu.
Dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran, ada kaedah yang bernama "Integrative Learning." Kaedah ini banyak menggunakan "game" seperti "placard" yang melibatkan penyertaan aktif ahli yang hadir. Kaedah ini boleh dipakai dalam syarahan atau pembentangan ide baru/penyelesaian issue. Kaedah ini memberi ruang kepada yang hadir untuk menyatakan pandangan mereka sama ada secara serentak atau individu.
Itulah yang dilakukan oleh ahli-ahli Parlimen tersebut.
Ternyata kaedah ini amat berkesan untuk menyampaikan mesej kepada pendengar/penonton dan penceramah/pembentang.
Maknanya, ahli bukan "passive listeners" yang mungkin tertidur semasa pembentangan, tetapi kumpulan yang "actively-involved" dan peduli dalam perbincangan.
Pernahkah Zuhdi Marsuki peduli tentang kaedah pengajaran dan pembelajaran, sebagai seorang pensyarah yang semestinya seorang pendidik? Menghina MP yang aktif tidak akan menaikkan martabatnya sebagai pendidik.
SYABBAS kepada MP pembangkang yang aktif!
No comments:
Post a Comment