Wednesday 1 November 2017

[Video Bila Anak Muda Sabah berhujan depan KJ! "Hebat betul kamu" Apa capaian 2020 & Apa ni TN50?] Lebih 160 perniagaan runcit tutup kedai, Sandakan jadi ‘bandar hantu’.

Rabu, 1 November 2017

Image result for Gambar jalan di sandakan
Tempat menarik di Sandakan, Sabah

Image result for Gambar jalan di sandakan
Sandakan Memorial Park

Lebih 160 perniagaan runcit tutup kedai, Sandakan jadi ‘bandar hantu’


KUALA LUMPUR, 1 NOV: Sebanyak 162 premis perniagaan runcit ditutup di Sandakan dipercayai ekoran faktor ekonomi, kekerapan gangguan bekalan elektrik, isu Pendatang Tanpa Izin (PATI) dan isu keselamatan kata Ahli Parlimen Sandakan, Stephen Wong Tien Fatt.
“Di kawasan saya, ekonomi semakin merosot, kedai tutup, apabila saya buat kajian pada Mac tahun ini, saya mendapati bahawa sebanyak 162 kedai retail telah tutup di Bandar Sandakan, kini mungkin lebih banyak sehingga 200 unit.
“Tiga bangunan pejabat iaitu Wisma Sandakan, Wisma Lai Biang Kee dan Wisma Sabah kini sudah langsung kosong, tiada orang dan dibiarkan sebagai ‘bangunan hantu’ sebab ekonomi terlalu teruk, tiada orang mahu sewa,” katanya dalam perbahasan Bajet 2018 di Parlimen baru-baru ini.
Menurutnya, jika Sandakan yang suatu ketika dahulu terkenal dengan julukan ‘little Hong Kong’ kerana perkembangan pesat ekonomi dan kemasukan pedagang dari wilayah itu, kini, Sandakan dikenali sebagai ‘little Philippines’ kerana dibanjiri PATI seolah-olah tidak lagi terkawal.
Situasi tersebut kata Pengerusi DAP Sabah itu menyebabkan ramai golongan muda berhijrah ke bandar-bandar besar lain kerana peluang peluang pekerjaan dan kehidupan yang semakin tertutup.
“Di manakah janji Barisan Nasional yang mendakwa laporan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) akan menyelesaikan masalah ini sebelum PRU13, apa terjadi sekarang? Kenapa langsung tiada tindakan? Bukankah satu lagi bukti bahawa BN janji tidak ditepati!” ujar Stephen.
Kelembapan ekonomi Sandakan katanya turut dapat dilihat apabila banyak penerbangan ke bandar itu dibatalkan, “Ia menunjukkan betapa merosot ekonominya di Sandakan,” kata beliau.
Selain itu, kemunduran ekonomi Sandakan saat ini juga turut dipengaruhi oleh gangguan bekalan elektrik dan bekalan air yang serius.
“Kerajaan berjanji akan membina satu loji janakuasa gas 380MW di Sandakan. Tapi sehingga hari tiada berita, di samping itu pembinaan satu saluran untuk menghantar gas dari pantai barat ke pantai timur pun masih tiada apa-apa berita. Saya nak tanya apakah status terkini dengan projek ini?
“Sekarang gangguan air juga semakin serius juga. Saya mendapat maklumat bahawa kerja-kerja penyelenggaraan kemudahan bekalan air sudah dihentikan,” katanya.
Selain daripada masalah air dan elektrik, Sandakan juga berdepan dengan sistem jaringan jalan raya yang gagal mendapat perhatian dan penambahbaikan.
“Jalan kita berlubang-lubang di seluruh Sabah sehingga menyebabkan tragedi yang amat menyedihkan. Pada 24hb October 2017, amat sedih sekali, sebuah kereta Avanza yang membawa sembilan pelajar tingkatan 6 sekolah SMK Pitas telah terbabas akibat terlanggar lubang di jalan menyebabkan empat pelajar maut dan selebihnya cedera,” katanya.
Stephen dalam masa yang sama membangkitkan isu keselamatan yang dilihat turut menjadi punca kepada kelembapan ekonomi.
Katanya, setelah kes penculikan berlaku beberapa kali di kawasan pantai timur Sabah dan pengenalan perintah berkurung, salah satu sistem ekonomi tradisi masyarakat di Sandakan iaitu sistem barter telah dihentikan.
Ia sekaligus menyebabkan ekonomi tempatan menerima kesan buruk sehingga menyebabkan kerugian berbilion ringgit.
“Saya nak minta penjelasan, adakah sistem barter merupakan punca pencerobohan atau penculikan?
“Pada saya, sistem barter itu bukan masalah sebenar. Saya berpendapat bahawa kita perlu cari satu penyelesaian menyeluruh. Bukan kerana adanya ancaman, maka aktiviti tersebut dihentikan ianya adalah tidak masuk akal,” katanya lagi. – Roketkini.com

3 comments:

Unknown said...

Saya berinvestasi di proyek sampai $ 150,000,000.00. Saya Berinvestasi dalam proyek startup, pekerjaan bisnis, pengembangan bisnis, proyek jangka panjang. Proyek web yang menarik di bidang layanan TI, layanan outsourcing, desain dan akan mempertimbangkan semua proposal jika model bisnis, rencana bisnis, presentasi proyek yang jelas disampaikan ke bisnis investasi, proyek inovatif dan menguntungkan dengan struktur transaksi yang transparan.

Awalnya saya sedang mempertimbangkan proyek digital. Diterima untuk dipertimbangkan: sebuah proyek dengan gagasan orisinil atau hanya ceruk baru yang muncul di pasar Bisnis dan kemungkinan keuntungan dari analog yang ada, keuntungan yang jelas dari analog lain, jika ada di pasar luar negeri. Payback period dari 1 sampai 25 tahun. Jumlah investasi dan syarat kerja sama ditentukan secara individual dalam setiap kasus. Saya akan meninjau proposal yang menarik bagi saya. Anda bisa menghubungi Ahmed Mustapha Finance melalui e-mail: amh_finance@outlook.com

HAFIZUL BIN HAZIQ said...

e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]


email:::::::hafizulbin365@gmail.com

Country:::Malaysia

Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

Merissa Dari Malaysia said...

Nama ::::: [Merissa Ahmed]
Negara :::::: [Malaysia]
Alamat ::::: [Jalan-Bukit Bintang Plaza, Jalan Bukit Bintang]
Bandar :::::::::::: [Kuala Lumpur]
Amaun Pinjaman :::: [RM 450k. [berjaya]
Nombor WhatsApp :::: [+ 601125693785]
e_mail :::: [merissaahmed11@gmail.com]


Nama saya Merissa, seorang ibu kepada dua anak saya dari Malaysia dan saya telah berada di Malaysia selama bertahun-tahun dan sehingga saat ini kesaksian ini saya masih berada di Malaysia. Salah satu masalah utama yang pernah saya hadapi dengan perniagaan saya ialah masalah kewangan dan pembiayaan semula dan ini menyebabkan saya mencari pinjaman dan akibatnya saya menjadi mangsa 2 pemberi pinjaman fiktif dan ini sebenarnya membuat saya trauma sampai tahap tertentu tetapi saya tidak pernah putus asa sehingga saya melalui blog dan juga media lain saya mempunyai peluang untuk menemui [DUBAI FINANCIAL SERVICE AUTHORITY] pada awalnya saya berasa takut dan sangat skeptikal mengenainya, tetapi saya harus mengambil risiko satu kali yang akhirnya membawa kepada kebebasan kewangan saya. Saya benar-benar memohon pinjaman sebanyak RM 450K dalam masa 24 jam proses pembayaran berjaya dilakukan. Keseluruhan proses ini boleh dipercayai dengan jujur ​​dan boleh dipercayai, jadi jangan takut dengan pinjaman dalam talian hubungi [DUBAI FINANCIAL SERVICE AUTHORITY] untuk mendapatkan pinjaman yang boleh dipercayai @ kadar faedah yang sangat rendah Anda boleh menghubungi mereka melalui alamat e-mel di bawah ::
financialserviceauthority400@gmail.com
Atau jika anda ingin membuat lebih banyak pertanyaan, anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: merissaahmed11@gmail.com

Nama ::::: [Merissa Ahmed]
Negara :::::: [Malaysia]
Alamat ::::: [Jalan-Bukit Bintang Plaza, Jalan Bukit Bintang]
Bandar :::::::::::: [Kuala Lumpur]
Amaun Pinjaman :::: [RM 450k. [berjaya]
Nombor WhatsApp :::: [+ 601125693785]

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena