Wednesday 14 February 2018

[Video 'Tun M duduk di hospital pun masih fikir soal negara'] Parlimen bubar selepas Chap Goh Meh! Hari mengundi lewat Mac atau April?

Rabu, 14 Februari 2018

Related image

Parlimen bubar selepas Chap Goh Meh... 
Hari mengundi lewat Mac atau April... 
Perdana menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak dijangka membubarkan Parlimen seminggu selepas Chap Goh Meh pada 2 Mac untuk membuka jalan bagi Pilihan Raya Umum Ke-14 (GE14). 
Mengikut penganalisis politik berkata ruang untuk memanggil pilihanraya sudah terlalu kecil. 
Mereka percaya hari pengundian akan diadakan pada akhir bulan Mac atau April. 
Pada bulan Mei, adalah bulan puasa bagi umat Islam. 
Penganalisis politik Profesor Dr Jeniri Amir dari Universiti Malaya Sarawak berkata Parlimen perlu dibubarkan pada bulan depan kerana pilihan raya tidak boleh diadakan pada bulan Mei kerana bulan Ramadan. 
"Bulan depan sangat sesuai untuk membubarkan Parlimen dan pada masa yang sama, pilihan raya perlu diadakan sebelum Anwar dibebaskan dari penjara," katanya ketika dihubungi. 
Pada masa ini, Perdana menteri dan Timbalannya tidak mempunyai lawatan rasmi ke luar negara sehingga bulan April. 
Sasaran Barisan Nasional (BN) kaali ini untuk memenangi sekurang-kurangnya 148 kerusi parlimen daripada 222. 
Dalam pilihan raya sebelumnya, BN memenangi 133 kerusi parlimen, manakala pembangkang memenangi 89. 
Sumber berkata, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bekerja keras untuk menyerahkan 148 kerusi parlimen untuk BN pada pilihan raya akan datang ini. 
Pada 9 Feb lalu, Ahmad Zahid berkata BN akan menggunakan strategi yang sama yang terbukti berjaya dalam pilihan raya negeri Sarawak ke-11 untuk PRU14. 
Pada pilihan raya Sarawak 2016, BN menang besar sebanyak 72  negeri daripada 82 kerusi DUN. 
Profesor James Chin, Pengarah Institut Asia Tasmania, Universiti Tasmania, berkata: "Pilihan raya itu perlu diadakan selepas Tahun Baru Cina dan sebelum Anwar dibebaskan dari penjara. Adalah berisiko (untuk BN) jika Anwar dibenarkan berkempen semasa pilihan raya ini".
Dari segi penjawat awam, Ahmad Zahid menerajui Kementerian Dalam Negeri, sementara Datuk Seri Hishammuddin Hussien menerajui Kementerian Pertahanan. Kedua-dua pemimpin ini memegang bank pengundian bekas anggota tentera dari pihak polis dan tentera. 
Terdapat kira-kira 350,000 bekas anggota tentera di negara ini, yang mana hanya sekitar 172,000 mendaftar sebagai pengundi. 
Pada pilihan raya umum 2013, pengundian awal oleh anggota polis dan tentera dan isteri mereka yang berdaftar adalah seramai 272, 387. 
Pakatan Harapan sedar masa sudah dekat, dan tarikh pilihan raya semakin hampir dan perlu bertindak sebagai satu pakatan yang bersepadu. - theSundaily.

Tumpang sekole.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena