Monday 26 February 2018

[Video Umno Risau Undi Melayu & Pengundi Felda Beralih Kepada PPBM] KERANA PETER SONDAKH, FELDA TERSANDAR & KERUGIAN TERKUMPUL Felda CECAH RM8.7 BILION hanya untuk 3 tahun.

Selasa, 27 Februari 2018

Image result for Gambar Felda rugi
Analisa Rafizi: FELDA RUGI RM1.1 BILION bagi Tahun 2015, KERUGIAN TERKUMPUL CECAH RM8.7 BILION hanya untuk 3 tahun


KERANA PETER SONDAKH, FELDA TERSANDAR

Najib (kiri sekali) senyum ria bersama Peter Sondakh (kanan sekali)

Kalau pada tahun 2012 Felda diperkuda untuk menjana keuntungan modal segara (instant capital gain) bagi membiayai pilihan raya umum (PRU) 2013 melalui tawaran awam permulaan (IPO) Felda Global Ventures (FGV), kini, menjelang PRU 2018, ia diperalatkan sekali bagi membeli ladang milik Sondakh pada harga yang amat tinggi.
Walaupun pembelian ladang Sondakh di Indonesia yang bernama Eagle High itu dibantah dan dikritik oleh banyak pihak, termasuk (Datuk Seri) Mohd Nazir Abdul Razak, ia tetap diteruskan.
Ini menimbulkan persoalan apakah yang tersirat di sebalik perhubungan luar biasa antara Perdana Menteri, (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak dengan Sondakh itu?
Mustahil semata-mata kerana Sondakh berasal dari Sulawesi seperti  keturunan Najib. Najib adalah keturunan bangsawan Bugis suku Gowa.
Ramai dalam dunia politik, diplomasi dan perniagaan tahu betapa akrabnya Najib dengan Sondakh.
Sondakh mula bertapak di Malaysia pada tahun 2000 dengan menjual asetnya di Indonesia kepada Khazanah Nasional Berhad dan membeli aset Khazanah di Malaysia.
Soalnya apakah ada persamaan di antara peranan Sondakh dengan Jho Low dalam cakerawala politik dan korporat Najib?
Pastinya Sondakh tidak dapat dibandingkan dengan orang kaya segera Jho Low. Sondakh mempunyai asas dan sejarah perniagaan yang lama dan tulen berbanding “wheeler dealer” penjual batu azimat Jho Low.
Namun, Sondakh mempunyai kesan yang hampir serupa dengan Jho Low dalam cakerawala korporat Malaysia – menyebabkan negara berhutang.
Siapa goda siapa dan siapa pukau siapa dalam permainan korporat ini amat penting diselidik dan difahami kerana akibatnya kepada Felda sangat buruk.
Felda membeli hanya 37 peratus saham Eagle High tetapi sanggup (atau dipaksa) membayar harga yang sangat tinggi iaitu IDR580 seunit atau premium 95 peratus ke atas harga pasarannya. Felda dianggarkan telah membayar AS$505.4 juta (lebih RM2 bilion).
Malangnya (atau memang sudah dijangkakan), tidak lama selepas pembelian itu harga saham Eagle High jatuh merudum. Haru ini, 26 Februari, harganya hanya IDR230 seunit, menyebabkan Felda menderita kerugian atas kertas lebih RM1.2 bilion.
 
Harga saham Eagle High hari ini
Dengan kejatuhan lebih 50 peratus itu, pegangan Felda dalam Eagle High boleh dikatakan tidak bernilai lagi. Hendak gadai untuk bayar hutang pun tidak laku. Kalau laku pun jumlahnya amat kecil.
Dengan kerugian yang besar dan hutang yang bertimbun, Felda tidak berkemampuan membeli Eagle High apatah lagi dengan harga yang sangat mahal untuk satu blok saham yang tidak memberikannya kawalan ke atas syarikat Sondakh itu.
Tetapi mengapakah ia beli juga seolah-olah ada konspirasi untuk membawa keluar duit Felda (duit hutang) atau membantu Sondakh yang mengikut cerita sudah pun mendapat banyak bantuan dan keistimewaan dalam pelaburannya di Malaysia?
Agaknya permanian korporat luar biasa seperti inilah menyelamatkan bekas pengerusi Felda, (Tan Sri) Mohd Isa Abdul Samad, daripada dihadapkan ke mahkamah walaupun sudah ditangkap oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana disyaki melakukan rasuah.
Isa menyimpan banyak rahsia berbisa!
Sondakh antara 10 orang terkaya di Indonesia (majalah Forbes)
  1. Robert Budi Hartono & Michael Hartono – Chinese
  2. Eka Tjipta Widjaja & family – Chinese
  3. Anthoni Salim & family – Chinese
  4. Susilo Wonowidjojo & family – Chinese
  5. Chairul Tanjung – pribumi
  6. Sri Prakash Lohia – Indian
  7. Boenjamin Setiawan & family – Chinese
  8. Peter Sondakh – Chinese
  9. Mochtar Riady & family  – Chinese
  10. Sukanto Tanoto – Chinese
– http://kadirjasin.blogspot.my
Malaysia Chronicle

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena