Friday 11 November 2016

[Video] 'Kawan lama' ingatkan Najib: Parti, bukan peribadi...Anak muda Sabah akan turun Bersih 5 mendesak #BebaskanJufazli

Jumaat, 11 November 2016


Anak muda Sabah akan turun Bersih 5
Oleh: Anita Awang
Forum "BERSIH 5: Kenapa Rakyat Perlu Turun" telah berlangsung pada 9 November 2016 di Pejabat Bersih Sabah sekitar jam 8:30 malam serta dihadiri oleh pelbagai latar belakang penonton terutamanya anak muda dan mahasiswa.
Panel forum terdiri daripada beberapa barisan NGO Bev Joeman BERSIH Sabah, Uncle Muthu (NGO Hijau), Khairuddin Daud (Sekretariat Anak Muda Sabah), Mukmin Nantang (Pengerusi Suara Mahasiswa UMS), dan Datu Aziz (bekas Ketua Gerakan Pemuda Umno Bahagian Semporna).
Menurut Mukmin, mahasiswa menyambut baik semua tuntutan Bersih 5 dan akan turun berhimpun pada 19 November akan datang. Beliau turut menyatakan bahawa mahasiswa tidak perlu takut kerana tiada kes mahasiswa didakwa oleh universiti kerana turun BERSIH berdasarkan siri himpunan BERSIH yang lepas.
Ujar beliau lagi, "Tuntutan Bersih adalah untuk memastikan negara yang baik akhirnya membawa kebaikan itu kepada rakyat". Beliau juga akan turun demi mempertahankan hak rakyat berdasarkan perlembagaan.
"Adalah tidak logik polis meletakkan peraturan untuk mengisi borang dan meminta keizinan DBKK atau polis apabila himpunan itu untuk menegur 'bos' mereka" tegasnya.
Selain itu, Khairuddin Daud turut menyatakan pendiriannya bahawa Anak muda perlu turun Bersih 5 demi memastikan generasi akan datang tidak berhadapan dengan kerajaan yang korup dan bobrok.
"Di Sabah, kes RM117 juta rasuah Jabatan Air dilakukan oleh 2 orang sahaja pegawai kanan dalam kerajaan dan ini tidak boleh dimaafkan oleh rakyat. Kerana dua orang ini ratusan ribu rakyat Sabah dalam kesusahan".
" Kalau ada Bersih sampai 10 kali pun, selagi kerajaan tak penuhi tuntutan kita akan turun berhimpun di jalanraya" tambahnya lagi.
Menurut Datu Aziz, mantan Ketua Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Semporna menyatakan bahawa Pilihanraya tidak pernah bersih dibawah pentadbiran UMNO/BN. Malah semua saluran untuk kita suarakan pendapat telah pun ditutup dan disekat.
"Kita dapat lihat sendiri apa yang berlaku dengan ahli parlimen yang membangkitkan soal 1MDB telah pun dipanggil oleh pihak polis walaupun dibangkitkan di Parlimen. Ini jelas menunjukkan bahawa UMNO/BN tidak telus dalam menjalankan tanggungjawab yang diberi"
Beliau juga menambah bahawa kumpulan Baju Merah sememangnya dibiayai oleh UMNO. Beliau dengan tegas menyatakan bahawa UMNO jangan menipu rakyat dengan menafikan kaitan UMNO dan kumpulan Baju Merah.

KENYATAAN AMANAH SABAH BERHUBUNG PENANGKAPAN JUFAZLI SHI AHMAD
Petang kelmarin, pihak Amanah telah mendapat makluman bahawa Jufazli Shi Ahmad telah ditahan di Balai Polis Travers di bawah kesalahan S. 233 Akta SKMM.
Kumpulan peguam Amanah atau KANUN juga dimaklumkan awal pagi tadi bahawa pihak polis cuba mereman beliau untuk dibawa ke Pulau Tambang bagi meneruskan proses soal siasat. Oleh itu, KANUN akan melawan permohonan reman polis pagi ini di hadapan Majistret di Balai Jinjang.
Jufazli Shi Ahmad, selaku Pengasas Gerakan Anak Muda Selamatkan Sabah adalah anak muda yang berani dan lantang dalam mendedahkan pelbagai skandal rasuah dan korupsi di Sabah.
Kami mengecam sekeras-kerasnya penangkapan ini dan sekali lagi membantah tindakan pendakwaan terpilih yang diamalkan oleh pihak berkuasa kita. Pihak polis sepatutnya menahan dan menyiasat individu-individu yang berkait dengan skandal rasuah yang didedahkan oleh Jufazli, dan bukannya menahan Jufazli serta menggeledah kediamannya.
Justeru, kami mendesak pihak polis segera membebaskan beliau dan menyeru seluruh rakyat Sabah untuk bangkit menyatakan solidariti yang padu kepada beliau. Solidariti ini penting sekali bagi memberi mesej yang jelas tentang pembelaan kita terhadap pejuang rakyat sekaligus menunjukkan penolakan kita kepada kebobrokan regim UMNO.
MOHD KHAIRUDDIN BIN DAUD
Ketua Pemuda
Parti Amanah Negara
Negeri Sabah

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena