Sunday 8 June 2014

Penyalahgunaan institusi UiTM? Golongan 'elit politik dan kroni' ancaman sebenar kepada bangsa Melayu!

Isnin, 9 Jun 2014
kroni umno politik

Siapa Sebenar Menjadi Ancaman Kepada Bangsa Melayu?

Golongan elit politik dan kroni ancaman sebenar kepada bangsa Melayu
Hazlan Zakaria - 08:30PM Jun 08 2014 

SEKILAS PANDANG: Walaupun kebanyakan telah menjerit sejak akhir-akhir ini dengan apa yang dikenali sebagai pembela bangsa Melayumengenai ancaman daripada kaum Kristian dan kaum Cina kepada Bumiputera, mereka boleh diumpamakan seperti anjing menyalak bukit, takkan runtuh.

Dan mungkin boleh difahami, kerana mereka menjadi ikut-ikutan kerana di dorong daripada penyebab utama ancaman kepada orang Melayu.
Malah, ancaman sebenar kepada orang Melayu sering datang bukannya dari mereka yang mendakwa menjuarainya.

Askar-askar upahan dan kumpulan samseng yang diupah seringkali memberi gambaran yang tidak baik membantu mereka mengekalkanstatus quo dan berkuasa.

Seperti yang ditunjukkan oleh bekas Menteri Persekutuan Datuk Zaid Ibrahim, ahli-ahli DAP Melayu yang telah difitnah oleh ultra Melayu dalam pilihan raya Teluk Intan baru-baru ini  sebagai ancaman kepada bangsa.
"Mereka umumnya tidak tergolong dalam golongan elit dan ia golongan elit yang mempunyai kuasa untuk melucutkan biasa Melayu hak-hakekonomi dan kuasa politik

Ahli DAP tidak mempengaruhi politik pada golongan elit. Mereka tidak menerima projek-projek penswastaan ​​atau kawasan besar tanah untuk pembangunan perumahan daripada kerajaan negeri pada harga yang rendah," tulis beliau dalam blognya.

"Mereka tidak berada berhampiran dengan Istana tidak juga mereka mempunyai syer lebuh raya konsesi.  Mereka bukan pengeluar tenaga bebas seperti YTL dan Genting. Sesungguhnya orang-orang Cina yang biasanya mendapatkan aset-aset berharga bukan ahli DAP, jadi apa yang boleh ahli biasa DAP lakukan untuk menimbulkan ancaman kepada orang Melayu? " soalnya secara sinis.

Zaid berkata bahawa ahli-ahli DAP umumnya ahli perniagaan biasa, guru sekolah Cina, peniaga getah, penjual daging babi, pekedai, pemilik kilang dan pengusaha kedai. Mereka bukannya golongan elit politik atau kroni mereka yang telah kehilangan darah orang Melayu kesihatan ekonomi dan kesejahteraan politik.

Zaid menulis ini berhubung dengan pegawai-pegawai UiTM dan pelajar yang menjadi pro-BN pelampau politik dalam perjuangan mereka condong kononnya membela orang Melayu tetapi sebaliknya berakhir hanya menegakkanmereka yang berkuasa kerana terlalu ketagih kuasa untuk membenarkan mana-mana peralihan.

Kuasa-kuasa yang akan yang menyaksikan tiada penyesalan dalam menyalahgunakan institusi UiTM, pegawai dan pelajar untuk kepentingan mereka sendiri, bukan untuk tujuan asal menobatkan belia Melayu.
Zaid berkata, pembangkang ini adalah kerana tujuan sebenar mereka sebenarnya mendidik orang Melayu di bawah didikan mereka ke dalam pelajar dan ahli terhormat masyarakat bukan pelampau mempertahankan fahaman berongga, mencium berkuasa dan bukannya benar-benar melakukan sesuatu yang baik untuk negara.

Sebagai graduan UiTM memperoleh ijazah sendiri, Zahid menyatakan kesedihan bahawa institusi itu yang berdiri untuk kecemerlangan akademik dan menaikkan semangat sosial telah menjadi tempat pembiakan daripada rabun pendek politik sebaliknya, serta mengorbankan kualiti atas kuantiti dalam mewujudkan gerombolan siswazah yang berfikiran cetek lebih direndam dalam supremacist kaum berfikir daripada pengetahuan.

Kebimbangan Zahid ini mengikuti jejak langkah pelbagai keadaan di mana institusi pengajian mengadakan banyak acara kontroversi yang menyinggung sensitiviti agama dan apabila pelajar dan pegawai-pegawainya menjadi penyokong politik bagi parti pemerintah.
Bekas Menteri berkata  UiTM perlu kembali kepada peranan mendidik belia Melayu dan bumiputera dengan pengetahuan dan kebijaksanaan untuk benar-benar membuat negara dan masyarakat bangga

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena