Sunday 1 June 2014

[Video] Melayu Umno dapat ape!: Universiti Teluk Intan (UTI)...Dibuka untuk pengambilan?

Isnin, 2 Jun 2014

Apa macai UMNO dapat?
 

 Kerana kangkung, penyokong BN-DAP bertekak
Berlaku sedikit kekecohan apabila penyokong BN dan DAP mula bertekak sesama mereka di sekitar pusat pembuangan undi di SK Kampung Bahagia, Teluk Intan. Penyokong BN dikatakan berang dengan gelagat pembangkang yang menggantung seikat kangkung dan wang seringgit di sebatang buluh. Bagaimanapun polis berjaya mengawal keadaan.
Dibuka utk pengambilan...syarat kemasukan macai² yg b***h atau separuh b***h... TQ.


Guan Eng matang dalam menyenaraikan punca Dyana Sofya kalah ?

Bagi aku kenyataan Guan Eng mengulas keputusan PRK Teluk Intan ni menggambarkan yang dia cukup 'matang' dengan situasi dan realiti politik ala Malaysia yang cukup sensitif dengan isu yang berkait dengan isu agama dan kaum.

Malaysiakini melaporkan:
Penurunan undi Cina kepada DAP mungkin kerana calonnya Dyana Sofya Mohd Daud adalah seorang Melayu , kata Setiausaha Agung parti itu, Lim Guan Eng.

Namun, beliau berpendapat akan tiba masanya apabila mereka boleh menerima idea tersebut.

Beliau percaya berlaku penurunan 10 peratus sokongan kepada parti itu dalam pilihan raya kecil hari ini. - Mkini.
Juga dilaporkan:
Bercakap selepas keputusan diumumkan , Lim berkata DAP juga menyaksikan penurunan sokongan daripada semua kaum dalam pilihan raya kecil Teluk Intan. - Ibid.
Aku cukup suka cara Lim Guan Eng 'terima' kekalahan calon DAP, Dyana Sofya di tangan calon GERAKAN Mah Siew Keong.

Mula-mula sekali Guan Eng sebut penurunan undi cina sebagai sebab kekalahan calon DAP tu, lepas tu baru disebutkan penurunan undi kaum-kaum lain. Aku yakin Guan Eng bagi kenyataan berhati-hati untuk 'menjaga' hari orang melayu terutama sekali dari kalangan ahli dan penyokong PAS.

Guan Eng menyenaraikan punca Dyana "seorang yang muda", "seorang wanita" dan "seorang Melayu" sebagai sebab penuruhan undi untu DAP. Mungkin pengundi Teluk Intan dengan komposisi kaum cina 42%, Melayu 38% dan India 18% masih belum bersedia menerima calon macam tu.

Selain tu Malaysiakini juga melaporkan:
Faktor-faktor lain kekalahan parti itu, kata Lim, mungkin kerana jumlah rendah pengundi luar kawasan yang balik mengundi, berbanding pada tahun 2013 serta dakwaan ancaman samseng dan hakikat bahawa Dyana adalah pendatang baru dalam politik. - Ibid.
Guan Eng langsung tak sebut faktor isu Hudud sebagai punca pengurangan undi untuk calon DAP dan juga faktor pengundi India yang dah berjaya BN 'beli' melalui janji nak bagi tanah pertanian juga Guan Eng tak sebut sebagai punca kekalahan walaupun aku rasa 2 faktor tu memang bagi kesan yang cukup besar kepada penurunan undi.

Bagi aku kenyataan Guan Eng mengulas keputusan PRK Teluk Intan ni menggambarkan yang dia cukup 'matang' dengan situasi dan realiti politik ala Malaysia yang cukup sensitif dengan isu yang berkait dengan isu agama dan kaum.

Sumber: Keputusan PRK Teluk Intan: Guan Eng matang dalam menyenaraikan punca Dyana Sofya kalah ? | Cenangau Daunkari http://cenangau.blogspot.com/2014/06/keputusan-prk-teluk-intan-guan-eng-matang-politik.html#ixzz33RCFMuQ4 
Follow us: @cenangau on Twitter | CenangauDkari on Facebook

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena