Wednesday 4 June 2014

[Video] Lagi Budak Sekolah Gaduh!; ‘Dyanafobia’ - Mencemaskan Kementerian Pendidikan Malaysia?

Rabu, 4 Jun 2014

 

Segarkan ingatan anda...

Facebook ini hak individu... Siapa-siapapun jangan sentuh...

Tulisan di FB hak individu, kata NUTP

 
Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia berpendirian bahawa anggotanya tidak harus menjadi sasaran apa-apa tindakan hanya kerana tulisan di Facebook.

Presiden kesatuan itu, Hashim Adnan berkata, mana-mana pihak tidak boleh menetapkan apa yang patut dan tidak patut ditulis kerana tulisan di laman berkenaan adalah "hak peribadi" guru terbabit.

"(Tulisan) Facebook ini hak individu... Siapa-siapapun jangan sentuh. (Kalau) dia sentuh dia tak faham apa maksud kebebasan," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Beliau mengulas teguran oleh Kementerian Pendidikan ke atas seorang guru yang memuatkan poster pemimpin muda DAP Dyana Sofya Mohd Daud di laman Facebook.

Biar Facebook itu jadi ruang kepada semua, jadikan Facebook sebagai ruang untuk bersosial, bukan nak dipilih gambar ini tak boleh, kemudian nak ambil tindakan, itu (pemikiran yang) sangat cetek.

"Jika orang baca tak semestinya mereka ikut. Biar dia baca, apa salahnya?," kata Hashim lagi.

Bagaimanapun, guru berkenaan perlu bertanggungjawab sepenuhnya jika mereka memuatkan perkara yang bersifat menghasut.

Ditanya mengenai seruan Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor semalam agar para guru kembali ke pangkuan BN, Hashim berkata perkara itu juga tertakluk kepada kebebasan individu.

Katanya, mana-mana guru yang berminat untuk menyertai politik boleh memilih parti yang disukai, sama ada dari parti kerajaan atau pembangkang.

Namun, guru berkenaan perlu memastikan bahawa mereka kekal profesional pada setiap masa.

"Harap mereka profesional dalam perkara ini, jangan (biar) fahaman politik disalahgunakan masuk bilik darjah disebarkan masa mengajar, katanya.

Sekatan ke atas golongan guru dari menyertai politik secara aktif digugurkan pada tahun 2010.

Setelah Dyanamania, kerajaan dijangkiti Dyanafobia


lks-WIRA7120 (3)
KUALA LUMPUR, 4 JUN: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak perlu menghentikan segera penyakit ‘Dyanafobia’ yang dialami kerajaan Umno BN, seperti yang dilihat pada tindakan seorang pegawai kanan Kementerian Pendidikan yang mengarahkan seorang guru menutup laman Facebooknya selepas meletakkan poster calon DAP Teluk Intan Dyana Sofya Mohd Daud di laman itu..
Guru terbabit juga diberitahu bahawa beliau akan dipantau ekoran tindakan itu.
Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang mengkritik tindakan seorang pegawai kanan Kementerian Pendidikan yang mengarahkan seorang guru menutup laman Facebooknya selepas meletakkan poster calon DAP Teluk Intan Dyana Sofya Mohd Daud di laman itu.
“Sangat ironi apabila ketika Setiausaha Agung Umno Tengku Adnan Mansor menyeru para guru untuk kembali terlibat dalam politik di bawah BN, pegawai tinggi Kementerian Pendidikan memberi amaran kepada seorang guru yang meletakkan poster kempen Dyana di Facebook.
“Adakah ini yang Najib maksudkan apabila beliau dengan penuh yakin berkata ingin menjadikan Malaysia ‘demokrasi terbaik di dunia’ – di mana guru hanya berhak terlibat dalam politik jika menjadi ‘penggerak utama’ BN dan bukannya Pakatan?” katanya dalam satu kenyataan semalam.
“Saya ingin tahu sama ada Najib dalam mesyuarat kabinet esok (hari ini) akan menghentikan ‘Dyanafobia’ ini, atau beliau juga akan tunduk kepadanya,” katanya lagi.
Menurut laporan Malaysiakini semalam, pegawai khas itu mengaku bahawa beliau bertindak selepas menerima arahan Ketua Pengarah Kementerian Pendidikan Datuk Khair Mohamad Yusof.
Kata Ahli Parlimen Gelang Patah itu lagi, ketakutan terhadap Dyana Sofya adalah petanda paling jelas akan berakhirnya pemerintahan Umno BN di negara ini.
“Bukan seorang sahaja yang perlu dibimbangkan mereka, tetapi ribuan lagi ‘Dyana Sofya’ yang telah mendapat inspirasi daripada Dyana untuk tampil ke hadapan dan berjuang ke arah Malaysia untuk semua rakyat, tanpa mengira kaum dan agama,” katanya lagi.
Walaupun kalah tipis pada PRK Teluk Intan, Dyana berjaya mencetuskan fenomena baru dalam politik negara, seperti perjuangan ‘Me-Malaysiakan Malaysia’ yang dibawanya sepanjang kempen. – Roketkini.com

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena