Saturday 10 February 2018

[Video TERKINI Rafizi-Felda Gunung Besout] Lembooooo...Mengapa menteri seleweng duit rakyat 'masih BEBAS'? Selepas China kuasai Proton, wakil jualan Bumiputera dibimbangi ‘bungkus’.

Ahad, 11 Februari 2018

Image may contain: 2 people, people smiling, text
Image may contain: 1 person, text
Image result for Gambar Felda hancur

Selepas China kuasai Proton, wakil jualan Bumiputera dibimbangi ‘bungkus’

Selepas China kuasai Proton, wakil jualan Bumiputera dibimbangi ‘bungkus’

Wakil jualan dan vendor Bumiputera bagi Proton yang diterajui Dr Li Chunrong sejak November lalu dibimbangi terus terbeban dan gulung tikar akibat pelaksanaan polisi di bawah pengurusan baru jenama kereta nasional itu.
Pengimport dan Peniaga Kenderaan Melayu Malaysia (Pekema) mendedahkan pengurusan baru Proton tidak lagi menghiraukan kepentingan agenda Bumiputera apabila melaksanakan banyak dasar baru yang menekan wakil-wakil jualan.
Presidennya, Datuk Zainuddin Abdul Rahman berkata, Geely yang menguasai Proton mengambil alih kesemua pengurusan tertinggi sehingga menjejaskan nasib kira-kira 85 peratus wakil jualan Bumiputera yang masih bertaraf 1S (Jualan).
“Sekarang pun mereka sukar untuk bersaing dengan pengedar bukan Bumiputera apatah lagi dengan dasar kuku besi, bagaimana mereka dapat bertahan?” luahnya dipetik daripada wawancara Mingguan Malaysia hari ini.
Bahkan, dedahnya, ramai wakil jualan Bumiputera telah bertukar tangan dan menutup operasi sejak November lalu akibat kerugian teruk yang berlarutan sekitar 40 hingga 50 peratus setiap bulan berbanding tahun-tahun sebelum ini.
Menurutnya, wakil jualan hanya diberi tempoh kurang setahun untuk wajib menaik taraf status daripada 1S kepada 3S (Jualan, Servis dan Alat Ganti) bagi membolehkan model baharu Geely-Proton, Boyue dijual.
Walau bagaimanapun, kos naik taraf itu, jelasnya, menyebabkan pengedar perlu melabur antara RM3 juta hingga RM5 juta ketika jualan kereta Proton pada masa ini secara purata hanya sekitar 20 hingga 30 unit sebulan.
Beliau berkata, syarat ketat pinjaman bank dan wujudnya kecenderungan pilih kasih pihak bank terhadap Proton berbanding jenama kereta lain antara penyebab kereta tidak boleh dijual.
Dakwanya, pengurusan baru Proton akan menukar wakil jualan lain yang berkemungkinan besar majoritinya bukan Bumiputera jika tidak mematuhi syarat penukaran status pusat servis kepada 3S itu.
“Di Lembah Kelang ini terutamanya, mana nak dapat tanah untuk bina bangunan sendiri atas tanah seluas 0.61 hektar (1.5 ekar) seperti ditetapkan pengurusan baru Proton ini. Jelas tidak logik.
“Wakil jualan Bumiputera tidak mampu untuk menyewa atau membeli tanah 0.61 hektar tersebut. Akhirnya di Lembah Kelang, saya percaya akan dimonopoli oleh wakil jualan bukan Bumiputera,” ujarnya sambil memberitahu hanya ada dua sahaja wakil jualan Bumiputera di Lembah Kelang yang bertaraf 3S.
Sehubungan itu, Zainuddin menjangkakan perniagaan golongan vendor Bumiputera turut terjejas teruk sehingga memaksa gulung tikar menjelang pertengahan tahun ini.
“Saya rasa semuanya akan bungkus, mati. Tidak mustahil dalam lima hingga enam bulan ini, vendor-vendor Bumiputera pula akan ‘mati’, bisnes tutup tak boleh berniaga.
“Margin sedia ada pun tidak mampu menampung kos operasi inikan pula saya difahamkan mereka nak kurangkan lagi 30 peratus,” tegasnya.
Mengulas jualan Boyue mulai tahun ini, beliau memberitahu pihak Proton dengan insentif istimewa kerajaan akan membawa masuk sejumlah besar CBU Boyue bagi menggalakkan jualan Proton di pasaran dengan difahamkan akan diberi kepada wakil jualan Proton 3S sahaja.
“Ini satu lagi diskriminasi secara halus kepada wakil jualan Bumiputera 1S yang tidak diberi hak untuk menjual CBU Boyue,” tegas Zainuddin.
Antara dasar baru Proton yang juga membebankan membebankan wakil jualan Bumiputera, katanya, adalah sasaran jualan yang sukar dicapai dalam keadaan pasaran pada masa ini serta caj dan faedah jika kereta tidak dijual dalam tempoh 14 hari.
Turut memberi tekanan adalah diskaun khas 10 peratus kepada Persatuan Hokkien, kakitangan Petronas, DRB-Hicom dan institusi kewangan yang menyaksikan pembeli hanya boleh membeli daripada pengedar Proton sendiri bukan daripada wakil jualan.
Malaysia Dateline

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena