Wednesday 10 April 2019

[Video PUNCA UTAMA TUN M DICABAR TMJ?] Dok jaja PH hancing hancing hancing, lepas tu bila PH nak tunaikan manifesto kat Parlimen dia tak sokong? Sejarah akan kenang MP Umno, Pas & GPS gagalkan pindaan.

Khamis, 11 April 2019
Tiada penerangan foto disediakan.
Tiada penerangan foto disediakan.
Dok jaja PH hancing hancing hancing, lepas tu bila PH nak tunaikan manifesto kat Parlimen dia tak sokong.
Ini bermakna BN tak pernah ikhlas untuk merealisasikan janji manifestonya. Kalau menang hari tu pun belum tentu mereka akan buat.
TETAPI UMNO & PAS bermati2an utk pastikan BN berkuasa kembali slps PRU15, kenapa?

Sejarah akan kenang MP gagalkan pindaan - Liew

Menteri Undang-undang Liew Vui Keong berkata sejarah akan mengenang pihak yang menggagalkan usaha kerajaan untuk meminda Perlembagaan Persekutuan bagi memulihkan status asal Sabah dan Sarawak berdasarkan Perjanjian Malaysia 1963.
"Sejarah akan mengenang pihak yang menggagalkan RUU ini," kata menteri di JPM itu kepada pemberita ketika sidang akhbar di parlimen hari ini.
Usul meminda Perkara 1(2) Perlembagaan Persekutuan itu membabitkan kedudukan Sabah dan Sarawak sebagai negeri dalam negara ini.
Melalui fasal baru itu, perlembagaan akan memperincikan kedudukan semua negeri yang membentuk persekutan dan mengembalikan status negeri semasa pembentukan Malaysia pada 1963.
Liew turut ditanya mengenai kritikan pindaan yang dibentangkan itu bersifat kosmetik kerana ia hanya mencerminkan kedudukan geografi negeri di Semenanjung Malaysia dan Malaysia Timur.
Liew berkata kritikan ini sama seperti pelabelan MA63 sebagai hanya konsep geografi.
"Itu pendapat mereka. Dengan pindaan yang kami buat, kami menyatakan bahawa Persekutuan Malaysia terdiri daripada negeri-negeri Malaya dan negeri-negeri Borneo.
"Jadi kita kembali ke 1963. Bolehkah mereka mengatakan hari ini bahawa apa yang berlaku pada tahun 1963 (ketika Malaysia dibentuk) juga hanya geografi?
"Saya tidak membuat ini [...] bagaimana ia boleh menjadi (perubahan) kosmetik.
"Jadi anda (pengkritik) menyalahkan nenek moyang anda, begitu?" Soalnya.
BN, PAS, GPS berkecuali
Bagaimanapun ketika undian dijalankan malam tadi, kerajaan gagal mendapat sokongan dua per tiga anggota Dewan Rakyat seperti yang disyaratkan bagi meminda perlembagaan.
Keputusan undian menunjukkan 138 anggota parlimen menyokong dan 59 berkecuali. Tiada anggota parlimen yang mengundi untuk membantah RUU tersebut.
Anggota parlimen yang mengambil sikap berkecuali ialah dari BN, PAS dan Gabungan Parti Sarawak (GPS).
Untuk membolehkan rang undang-undang itu diluluskan PH memerlukan sokongan sekurang-kurangnya 148 undi.
Walaupun begitu, Liew berkata Jawatankuasa Khas Kabinet mengenai MA63 akan terus membincangkan pindaan terhadap Perkara 1 (2) Perlembagaan Persekutuan.
Beliau juga berkata masih ada kemungkinan RUU itu akan diajukan semula pada masa akan datang, tetapi bergantung kepada "tekad" menteri yang berkhidmat untuk mendapatkan kelulusan kabinet.
"Jadi ia perlu menunggu sehingga menteri yang akan datang, yang prihatin dan mempunyai semangat untuk membawa perkara-perkara ini," katanya.
Malaysiakini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena