Monday 8 April 2019

[Video SELAMAT BERSIDANG PONDAN2 & Perang mulut pembangkang paling 'bangang' di dunia] Mahathir kesal Umno berubah jadi Pas.

Isnin, 8 April 2019
Image may contain: 2 people, people smiling, text

Mahathir kesal Umno berubah jadi PAS

Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad hari ini kesal dengan mengenang kembali perubahan yang menyaksikan parti yang pernah diterajui beliau selama lebih dua dekad bertukar "menjadi PAS".
Mengulas prestasi pembangkang baru itu, perdana menteri berkata bahawa Umno hari ini menggunakan isu-isu perkauman dan agama untuk terus hidup, dan bukannya memberi tumpuan terhadap kerajaan.
"Umno telah menjadi PAS. Mereka dikuasai sepenuhnya oleh PAS. Mereka mendengar apa yang dikatakan oleh PAS. Bukan Umno yang saya kenali. Bukan lagi Umno yang ditubuhkan pada tahun 1946.
"Saya bersama Umno sejak tahun 1946. Saya tahu segalanya tentang Umno, tetapi ini bukan Umno. Ia hanya sekumpulan ahli politik yang mahu mengekalkan kedudukan mereka," katanya dalam satu wawancara yang diterbitkan oleh New Straits Times (NST) hari ini.
Sebelum menjadi perdana menteri ketujuh negara susulan kejatuhan BN pada pilihan raya umum lalu pada bulan Mei, Mahathir pernah menjadi pengerusi BN dan perdana menteri keempat dari tahun 1981 hingga 2003.
Beliau digantikan oleh Abdullah Ahmad Badawi.
Mahathir, bagaimanapun, berkata kerajaan Pakatan Harapan tidak dapat menafikan bahawa isu perkauman adalah faktor penting.
Katanya, walaupun kerajaan berusaha mewujudkan persamaan antara kaum yang berlainan, perbezaan antara masyarakat bumiputera dan bukan bumiputera tidak boleh diabaikan.
Beliau dipetik sebagai berkata: "Hakikat terdapat perbezaan antara kaum memang wujud. Walaupun kita tidak mahu memainkan isu perkauman, kita mesti memastikan bahawa tiada kaum yang dipinggirkan.
"Kita tahu pada masa ini orang Melayu, khususnya, jauh di belakang. Kita terpaksa membuat pembetulan dan itulah sebabnya kita mengatakan ini bukan hanya mengenai kesaksamaan, tetapi juga mengenai keadilan. Kita perlu bersikap adil.
"[...] Malangnya, saya percaya jika kita tidak melihat ke arah kepentingan Bumiputera, mereka akan tertinggal."
Dr Mahathir juga mempertahankan amalan rundingan langsung untuk tender, atau tender terhad, yang baginya adalah "diskriminasi" yang dicipta untuk membantu bumiputera.
Tanpa amalan sedemikian, Mahathir dilaporkan berkata, mastarakat bumiputera tidak akan mendapat apa-apa.
"Kerana mereka bukan masyarakat yang berorientasikan komersial. Bahkan, mereka tidak memahami penggunaan wang. Oleh itu, kita perlu memberi pertimbangan mengenainya."
Malaysiakini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena