Sunday 1 February 2015

Altantuya - Bolehkah Polis Bunuh Orang 'Tanpa Arahan'...Pendapat Anda?

Ahad, 1 Februari 2015

Kes Altantuya muncul semula. Menarik minat media dan orang ramai apabila Sirul Azhar, salah seorang daripada dua orang bekas anggota UTK (Unit Tindakan Khas) cabut lari ke Australia.

Kes cabut lari ini membuatkan saya rasa agak kagum dengan Sirul Azhar. Apa kehebatannya sampai boleh lepas ke Australia sedangkan kes yang ada dalam rekodnya merupakan kes berprofil tinggi.

Lebih menarik lagi bila negeri pilihan, iaitu Australia merupakan antara negara yang mempertahankan penolakan hukuman mati diberikan pada manusia yang hidup. Jadi kes Sirul jadi lebih berbelit. Betul, macam kata Abdul Razak Baginda, kes ini jadi bertambah berbelit.

Polis Bunuh Orang Tanpa Arahan

Persialan yang saya kemukakan di atas adalah berkenaan samada boleh atau tidak boleh anggota Polis, samada berseorangan, berdua atau berkumpulan, melakukan pembunuhan tanpa sebarang arahan daripada pihak atasan yang lebih berkuasa daripada mereka?

Secara jujurnya saya tak terfikirpun soalan tersebut sebelum ini. Hanya layan apa saja spekulasi orang ramai terutamanya pesaing politik kerajaan yang cuba kaitkan pembunuhan tersebut dengan orang kenamaan negara. Habis laki bini dan sahabat handai dilibatkan dalam plot cerita pembunuhan tersebut.

Oleh kerana tak mahu libatkan diri dalam perkara besar dan berat sedangkan saya tak tahu apa-apa dan langsung tak ada akses maklumat yang boleh diterima kesahihannya dan kebenarannya, semua kes sebegitu saya serahkan pada mereka yang diamanahkan kuasa dan tanggung jawab. Kau orang buat, selesaikan dan ambil tanggung jawab dari dunai sampai akhirat.
Tapi menarik sekarang untuk saya tulis sedikit apabila terbaca dengan pertanyaan Abdul Razak Baginda pada media yang membuat temubual dengannya. Dia kata orang ramai patut tahu bahawa ada kes yang mana polis boleh bunuh orang tanpa perlu arahan daripada pihak atasan.

Ya! saya rasa Abdul Razak Baginda betul dalam kenyataan tersebut. Bukan saja polis, malah siapa saja boleh bunuh orang tanpa arahan dari mana-mana pihak. Ada berbagai sebab lain yang boleh dikaitkan dalam mana-mana kes pembunuhan.

Polis Bunuh Orang Atas Sebab Apa?

Dalam tahanan reman, ada ramai orang yang mati di bawah pengawasan Polis. Mungkin pihak polis (individu atau kumpulan) yang bunuh secara terus, atau mungkin secara tidak langsung. Apapun, selagi tahanan reman di bawah kawalan polis, sebarang kematian perlu diletakkan di bawah tanggungan pihak polis.

Dalam kes pembunuhan yang agak ramai berlaku dalam tahanan reman di bawah pengawasan polis, apakah polis bunuh orang dalam tahanan reman itu atas arahan pihak atasan? rasanya mungkin agak sukar nak teka. Hanya orang yang buat saja tahu sebabnya.

Apa yang pasti, orang bunuh orang ada dua sebab saja. Satunya sengaja dan satu lagi tak sengaja. Kadangkala kita akan pukul atau tempak atau buat apa-apa saja, untuk lepaskan geram. Mulanya nak lepas geram saja supaya orang yang dikenakan itu menyesal, tapi terlajak dan mati pulak. Maka jadi kes bunuh tanpa sengaja.

Ada lagi kes nak balas dendam. Dia memang rancang nak bunuh sebab ada perkara yang terbuku di hati tak dapat dilupakan. Ini biasanya berlaku pada orang yang keras hatinya, panas baran dan tak ada sikap penyabar. Ertinya ada sebab orang bunuh orang, atau polis bunuh orang dalam kes sebegini.

Bunuh Orang Mesti Ada Sebab Penting

Tak akan berlaku kes polis bunuh orang sebab saja-saja suka. Takkan nak bunuh orang sebab perempuan tu lawa? takkan nak bunuh orang sebab perempuan itu tak layan mengorat kita?. Mungkin boleh jadi pembunuhan, jika perempuan itu timbulkan kemarahan besar, pada kaki panas baran.

Kalau dua anggota UTK itu tak bunuh atas sebab arahan, dan saya yakin ianya boleh saja berlaku dan bukanlah satu perkara pelik, maka sudah tentu Altantuya benar-benar telah membuatkan mereka marah sampai terlajak menghancurkan perempuan Mangolia itu sampai mati.

Dalam kes yang telah melepaskan Abdul Razak Baginda, nampaknya, beliau didapati tidak ada kena mengena dengan sebab musabab dua angota UTK itu bunuh Altantuya. Dan saya rasa memang boleh saja berlaku, kebetulan Altantuya ada hubungan dengannya, tidak semestinya dia terlibat kalau perempuan itu terbunuh.

Oklah! saya tak mahu mengarut panjang dalam kes berat sebegini, nanti ada orang marah pulak. Cuma nak bagi persoalan timbul pada pembaca, bahawa ada kebenarannya boleh berlaku polis akan bunuh orang tanpa perlu tunggu arahan daripada mana-mana pihak atasannya.

Kes sebegitu, memang terpencil, tapi boleh saja berlaku. Masyallahu ka na wama lam yasyak... lam yakul...

Apa pendapat anda dalam perkara menarik ini? apa pegangan anda dalam isu ini dan pastikah anda bahawa pegangan anda bersumberkan yang sahih dan anda ada akses dan kemahiran dalam menilai keberananya. Berikan komen di ruang bawah ok...!
Sumber:

Pendapatanda Blog Shubhi.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena