Monday 21 March 2016

'Politik Matang' PAS bertukar menjadi 'Politik Malang'! Tanda jelas PAS Kelantan 'dikencing' UMNO'?

Isnin, 21 Mac 2016
Posted: 03 Mar 2015 06:16 AM PST

Sabah dan Selangor merupakan negeri terbaik dalam penjagaan hutan dengan Sabah mengamalkan pembalakan mampan manakala Selangor tidak membenarkan sebarang pembangunan di kawasan hutan simpan kekalnya.

KUALA LUMPUR: Seorang penyelidik lapangan Sahabat Alam Sekitar (SAM) hari ini mendakwa Kelantan dikenal pasti sebagai negeri paling teruk dalam penjagaan hutan di Malaysia.

Penyelidik berkenaan Meor Razak Meor Abdul Rahman mendakwa keluasan hutan simpan kekal yang ditebang untuk dijadikan hutan ladang di negeri itu adalah terbesar di negara ini.

Beliau berkata berdasarkan rekod Jabatan Perhutanan negeri itu, sebanyak 41 lesen konsesi pembalakan diluluskan dalam hutan simpan kekal di jajahan Kelantan Selatan meliputi jajahan kecil Gua Musang dan Lojing.

"Jadi bagaimana Menteri Besar Kelantan (Datuk Ahmad Yaakob) boleh menyatakan pemberian lesen dibekukan pada 2006 apabila masih ada lesen diluluskan pada tahun lepas?" katanya kepada pemberita selepas Forum Media Khazanah Alam Pertubuhan Pelindung Khazanah Alam (PEKA)-Institut Akhbar Malaysia (MPI) 2015 di sini, hari ini.

Beliau berkata pembalakan dan penerokaan hutan tersebut merupakan antara faktor penyumbang kejadian banjir luar biasa yang berlaku baru-baru ini.

Meor Razak berkata Kelantan mengamalkan konsep hutan ladang di mana melalui konsep itu, semua pokok ditebang sehingga gondol untuk ditanam dengan tanaman seperti getah dan kelapa sawit.
Katanya ia menyebabkan tanah di kawasan itu tidak mampu menampung air hujan dan akhirnya mengakibatkan banjir.
– BERNAMA

PRU14 Semakin Hampir Dan Tanda Jelas PAS Kelantan DiKencing UMNO



Oleh ramziredang

"PRU14 sudah menunjukkan tanda ia sudah semakin hampir. Isu rumah Lim Guan Eng cuba diSPRMkan. Saya percaya selepas ini mungkin giliran kelantan. Kalau mengikut perangai tradisi UMNO, kes balak, atau kes beli kereta murah Nik Amar pasti akan di tayang di kaca tv ketika tibanya pilihanraya nanti. Ia mungkin dipendap seketika kerana masanya belum tiba. Tetapi perjanjian pengagihan wang royalti minyak beberapa hari yang lalu, antara putrajaya dengan MAIK dan JPP(bukan kerajaan negeri Kelantan) jelas memberi tanda bunga bunga pilihanraya telahpun mula berputik

Perjanjian pembayaran royalti yang diberi bukan kepada kerajaan negeri, menggambarkan memang 'politik matang' PAS kelantan dan Ahmad Yaacob jelas bertukar menjadi 'politik malang'. Nik Amar bukan lagi dikencing oleh UMNO, malah memang telah terminum kencing UMNO. Teringat saya kata kata Nik Amar, "macam orang nak berniaga, kalau takut rugi baik tak usah niaga". Jawapan Nik Amar ketika ditanya kenapa percaya kepada UMNO.

Mungkin saat sekarang Nik Amar masih ada cinta kasihnya kepada UMNO. Sebab kata katanya ingin istihar perang habis habis selepas bulan oktober belum direalisasikan. Sekarang sudah bulan Mac. Melepasi lima bulan melebihi tempoh gencatan senjata yang diumumkannya.

Atau mungkin senjata yang dia ingin gunakan untuk berperang itu adalah senjata di dalam seluar Nik Amar, malu untuk dihunus depan orang ramai. Atau mungkin senjata ada, telur tak ada

Mengikut ramalan saya, jika betul dari segi perkiraan hisab dan congak bahagi, satu masa nanti Nik Amar akan menjadi orang yang paling benci terhadap UMNO. Mungkin dia akan istihar kepada anak cucunya jangan lagi percaya kepada UMNO. "Jangan jadi bodoh seperti atuk, wahai cucuku. Jangan minum air kencing UMNO sepertimana atuk sanggup minum, wahai cucuku"

Kerana apa saya membuat ramalan dan perkiraan hisab seperti itu? Kerana Nik Amarlah orang yang bakal berpeluh sejuk kaki tangan bila UMNO membuka kisah dirinya. Pembahagian wang royati kepada MAIK dan JPP menunjukkan UMNO benar benar ingin berperang habis habisan dengan PAS Kelantan. UMNO benar benar ingin merampas Kelantan. Ia adalah satu penghinaan jelas terhadap Nik Amar. Kepercayaan PAS kelantan terhadap Najib, hubungan akrab Nik Amar dengan asyraf wajdi umpama seperti kata pepatah, "diberi susu dibalas tuba"

Apabila ingin berperang apa lagi senjata yang akan digunakan UMNO?

Sudah pasti senjata rasuah dan penyelewengan. Kita pernah dengar isu Perkayuan Kelantan, isu balak yang ditahan, isu pembelian kerata murah Nik Amar, isu pembelian rumah juta ringgit anak anak menteri besar, isu hutan simpan yang digondol, isu penyelewengan balak dilaluan lebuhraya dan banyak isu. 

Kenapa ia tidak heboh dan senyap semacam? Tidakkah kita tertanya tanya seolah olah ini adalah pelik bagi UMNO kenapa berdiam diri?

Kerana ia adalah makanan UMNO. Ia adalah senjata istimewa UMNO. Senjata ini pasti digunakan habis habisan bila PRU hampir tiba. Akan terlondehlah kain kain pelikat tok lebai PAS kelantan. Akan terselaklah jubah. Kemaluan besar pasti terbuka.

Nasihat saya simpanlah baik baik gambar Ahmad Yaacob sedang tersenyum bersalam dengan Najib di pejabat PM. Kerana ia mungkin, saya ulangi, ia 'mungkin' menjadi lambang kebodohan dan keruntuhan kerajaan PAS kelantan, yang dibina oleh Tok Guru Nik Aziz. Ia mungkin menjadi lambang, lubang tempat dipatuk kedua ketiga atau puluh puluh kali oleh ular yang sama sepertimana telah diberi amaran oleh Tok Guru Nik Aziz.

Pasti selepas ini rakyat kelantan akan dapat merasa sedikit kemewahan duit hasil minyak. Tetapi ia tidak diagihkan melalui kerajaan negeri. Ia akan diagihkan melalui JPP dan MAIK. Kerajaan negeri tetap akan dibiar miskin.

Kalau dulu rakyat kelantan akan sanggup berkorban demi kerajaan PAS yang baru dibina. Rakyat tetap ikhlas menyokong kerana peribadi Tok Guru Nik Aziz yang tawaduk dan tidak mengejar keduniaan. Hidup cara ringkas dan tidak mewah.

Tetapi kini rakyat mula tertanya, untuk apa lagi mereka bersusah susah sedangkan pemimpin PAS sekarang bermewah mewah. Di saat rakyat tidur dalam kemah berbulan bulan, kenapa pemimpin Pas tidak sensitif terhadap perasaan rakyat, seolah olah dilupakan . Jangan ingat ini semua tidak menjadi dendam di hati rakyat.

Serangan habis habisan oleh UMNO pasti akan bermula juga. Saya rasa pilihanraya Sarawak akan menjadi garis panduan bagi Najib. Andai pilihanraya Sarawak BN menang besar sudah pasti PRU 14 tidak akan sampai ke tahun 2018.

Semakin besar BN menang di Sarawak, semakin besar juga serangan BN terhadap PAS kelantan. Andai benar benar ini berlaku, maka akan berantakanlah sesama pemimpin PAS dan akan bermulalah episod saling salah menyalahkan antara satu sama lain di antara pemipin PAS. Maka tersenyum lebarlah Dr Zuhdi Marzuki

Wama karu wama karallahu wallahu khairul maakirin , kita merancang Allah juga merancang, dan Allah sebaik baik perancang  

wallahu a'lam

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena