Monday 4 March 2019

[Video Mira minta Dr M bawa Anwar masuk kabinet] Tendang Umno keluar BN antara pilihan MCA, MIC.

Isnin, 4 Mac 2019
KiniTV
Parti Tindakan Hak Minoriti (Mira) hari ini menggesa Tun Dr Mahathir Mohamad merombak kabinet supaya Datuk Seri Anwar Ibrahim boleh dibawa masuk sekali gus mengatasi isu kabinet yang dianggap lesu. Memetik Malaysiakini, Setiausaha Agung Mira, R Kannan, berkata dengan adanya Anwar dalam kabinet Dr Mahathir, presiden PKR itu boleh diberikan peranan khusus membantu kerajaan. Kenyataan itu dibuat ketika Pakatan Harapan mengalami kekalahan kedua berturut-turut dalam pilihan raya kecil selepas PRU ke-14. Pada Sabtu lalu PH gagal mempertahankan kerusi DUN Semenyih apabila ia dirampas semula oleh BN - yang disokong PAS - dengan kelebihan hampir 2,000 undi. Bagaimanapun untuk rekod sejak mengambil alih Putrajaya daripada BN pada 9 Mei 2018, PH sudah memenangi empat PRK sebelum Cameron Highlands dan Semenyih, iaitu untuk kerusi DUN Seri Setia, Sungai Kandis dan Balakong, serta kerusi parlimen Port Dickson. Kata Kannan, dengan membawa Anwar menyertai kabinet juga Mahathir berpeluang membuktikan bahawa beliau masih berpegang kepada perjanjian mengenai peralihan kuasa yang dipersetujui sebelum PRU tahun lalu. Mira sebagai rakan strategik Pakatan Harapan turut mendakwa terdapat beberapa menteri ketika ini dilihat tidak cukup berkemampuan menjalankan tugas yang diberikan.

Tendang Umno keluar BN antara pilihan MCA, MIC

Gabungan baru yang diusahakan MCA dan MIC mungkin tidak melibatkan penubuhan badan baru, kata seorang pemimpin kanan BN.
Sebaliknya, kata pemimpin yang enggan namanya disebut itu, kedua-dua parti itu mungkin cuba menyingkirkan Umno, yang kini dilihat lebih berminat dengan kerjasama bersama PAS.
"Kenapa perlu MCA dan MIC keluar BN? Kita mampu, boleh pecat Umno daripada BN. 
“Sebab kami( MCA dan MIC) dua parti. Umno cuma satu," kata sumber itu.
Katanya, memang Umno lebih kuat dalam Dewan Rakyat, tetapi keadaan dalam parti berbeza sama sekali.
“Tetapi, di dalam BN, MCA dan MIC lagi mantap," tambah beliau.
Malaysiakini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena