Tuesday 19 March 2013

*Tragedi Lahad Datu: Transformasi Najib gagal sebagai PM!

Selasa, 19 Mac 2013
Lahad Datu serlah Najib gagal sebagai PM
Muhammad Faizal,
KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, Datuk Seri Najib Razak hilang kelayakan sebagai Perdana Menteri apabila gagal mengambil pendekatan segera berhubung konflik pencerobohan di Lahad Datu.
Justeru, baginya Najib tidak layak bertanding pada Pilihan raya Umum ke-13 nanti kerana tiada keyakinan untuk membuat keputusan dalam konflik tersebut.

"Isu Lahad Datu, saya melihat kegagalan Najib sebagai Perdana Menteri untuk mengambil langkah dan tindakan segera, malah beliau tidak melihat perkara tersebut sebagai suatu yang serius apabila menyerahkan segala tanggungjawab kepada orang lain," jelasnya kepada Harakahdaily.

Mahfuz turut menyifatkan tindakan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein untuk membentangkan kertas putih sebagai sudah terlambat.

"Untuk membentang kertas putih itu sudah terlambat, ia sepatutnya dilakukan dari awal pencerobohan lagi.

"Perkara ini sudah lama berlaku dan telah ramai anggota keselamatan terkorban, rakyat pun sudah lama menanti dan juga ingin mengetahui tetapi rakyat kecewa apabila tiada penjelasan dilakukan sebelum ini," ujarnya yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.
Harakahdaily.
Pakatan Rakyat tubuh Majlis Penasihat Keselamatan


Muhammad Faizal,
19 Mac 2013

KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat hari ini memutuskan akan menubuhkan Majlis Penasihat Keselamatan bagi membincangkan soal-soal keselamatan yang berlaku di dalam negara ini.

Perkara tersebut diputuskan pada mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat di Pejabat Agung PAS hari ini.

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada sidang media selepas itu memberitahu penubuhan majlis penasihat merupakan satu langkah penting dalam menangani isu keselamatan negara.

"Pakatan telah memutuskan untuk menubuhkan Majlis Penasihat Keselamatan kerana isu keselamatan ini amat penting.

"Jeneral-jeneral kanan dan juga pegawai-pegawai kanan polis yang menyokong Pakatan Rakyat akan bersama dengan Majlis Penasihat Keselamatan dalam memberi nasihat kepada pimpinan pakatan rakyat terutama konflik yang timbul di Lahad Datu," kata beliau.

Menurut Anwar lagi, perkembangan terakhir di Lahad Datu menimbulkan persoalan kenapa ada kelemahan kawalan keselamatan di pengairan negara.

"Kenyataan telah kita dikeluarkan, kita mengulangi tentang langkah kawalan keselamatan yang diambil oleh pasukan keselamatan.

"Namum pemimpin Umno menggunakan isu ini untuk politik demostik yang membuat tuduhan kepada Pakatan Rakyat tanpa menjawab setiap persoalan yang ditimbul," sambung beliau lagi.

Anwar yang menegaskan sehingga sekarang Umno gagal menjelaskan tentang rundingan yang dilakukan oleh pimpinan Umno dengan Sultan Sulu sebelum ini.

Sementara itu, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang pula menyatakan sepatutnya apa yang berlaku di dalam negara ini sama ada soal keselamatan ataupun ekonomi adalah tanggungjawab kerajaan yang memerintah bukannya menyalahkan pihak pembangkang.

"Kita tegaskan apa yang berlaku di negara ini sama ada soal keselamatan mahupun ekonomi adalah tanggungjawab pemerintah dan bukannya mengambil jalan mudah menyalahkan pembangkang.

"Segala kebocoran yang berlaku adalah kerana kealpaan mereka dalam mengendalikan urusan negara, kita bukan sahaja menghadapi masalah inflasi yang semakin meningkat tetapi juga soal keselamatan negara yang semakin serius," jelas beliau.

Turut hadir pada mesyuarat itu adalah Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu, Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar dan juga Salahuddin Ayub, Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali serta Pengarah Pilihanraya PAS, Dr Mohd Hatta Ramli.

Sementara itu bagi PKR pula hadir sama Timbalan Presiden PKR Azmin Ali dan Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar manakala Penasihat DAP Kebangsaan Lim Kit Siang dan Ketua Pemuda DAP, Anthony Loke mewakili DAP.
Harakahdaily.
Suasana politik di Sabah memihak kepada Pakatan
Salmiyah Harun


KUALA LUMPUR: Perkembangan politik terkini di Sabah terhadap pembangkang cukup dinamik dan keadaan ini memberi potensi besar kepada Pakatan Rakyat untuk mengambil alih negeri itu begitu meyakinkan, kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

Katanya, sokongan dan kerjasama antara parti-parti yang bertanding di Sabah dengan PAS cukup memberangsangkan dan suasana ini akan memudahkan kemenangan selesa kepada Pakatan Rakyat dalam PRU13 nanti.

Dalam rangka lawatan ke Sabah dua hari lepas, Salahuddin turut bertemu dengan Presiden Pakatan Perubahan Sabah, Datuk Seri Panglima Lajim Ukin di pejabatnya di Likas.

"Apa yang lebih penting sebuah parti yang bertanding mesti fokus kepada kemenangan di Sabah. Lajim juga bergembira dan berpuas hati dengan dengan kerjasama yang diberikan PAS khususnya sokogan yang begitu baik oleh PAS," katanya ketika ditemui di Pejabat Agung PAS di sini petang tadi.

Dalam pada itu, katanya, Lajim Ukin turut bersetuju bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mesti membentangkan kertas putih dalam parlimen untuk menyelesaikan kemelut di Lahad Datu yang tidak ada penyudahannya.

Beliau turut dimaklumkan bahawa kerajaan telah mengabaikan aspek keselamatan di Sabah khususnya di Lahad Datu sekian lama.

Malah katanya, pihak keselamatan Sabah pernah mencadangkan dan membuat permohonan bagi mengiktiraf keselamatan di daerah Lahad Datu malangnya Kuala Lumpur tidak pernah menghiraukan.

"Pihak keselamatan Lahad Datu tidak pernah memiliki peralatan logistik dan kenderaan pacuan empat roda sentiasa rosak dan bot peronda dalam keadaan teruk," katanya.
Harakahdaily.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena