Friday 21 April 2017

[Video Saya Tampar KJ Macam Buaya & Ritual Simbolik 'Meriam Buluh'] Polis tangkap Raja Bomoh & Kenapa dunia perlu hormat Malaysia, soal Dr Mahathir

Sabtu, 22 April 2017


Polis tangkap Raja Bomoh

Polis dilaporkan menangkap Raja Bomoh atau nama sebenarnya, Ibrahim Mat Zin di Segamat, Johor hari ini.
Harian Metro yang memetik sumber yang tidak dinamakan, melaporkan Ibrahim ditahan pada 2.30 pagi dipercayai di sebuah hotel di bandar itu.
Ibrahim mencetuskan kontroversi apabila dirinya sering melakukan ritual pelik.
Terakhir, pada 13 Mac lalu dia melakukan ritual di hadapan Institut Perubatan Forensik Nasional, Hospital Kuala Lumpur kononnya 'memagar' Malaysia dari diserang negara asing khususnya Korea Utara.
Susulan itu, Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) Tan Sri Othman Mustapha menasihati orang ramai supaya tidak terpengaruh dengan sebarang ritual dijalankan oleh Ibrahim kerana ia bercanggah dengan ajaran agama Islam.
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki turut dilaporkan berkata, polis menjejaki bomoh terbabit kerana disifatkan merosakkan imej Islam.
Antara ritual peliknya yang lain termasuk mencari pesawat Penerbangan Malaysia MH370 yang hilang dan ‘merestui’ tempat kejadian kemalangan yang membabitkan bekas pemimpin DAP, mendiang Karpal Singh.
Malaysiakini.

Kenapa dunia perlu hormat Malaysia, soal Dr Mahathir

 | April 21, 2017
Bekas perdana menteri itu berkata, dalam era Internet, semua orang tahu gambaran sebenar dalam negara ini, sekalipun laporan indah yang disiarkan media 'terkawal'.

mahathir-tn50
KUALA LUMPUR: Bagaimana dunia hendak menghormati Malaysia apabila berlaku terlalu banyak kesilapan di bawah kerajaan sedia ada, soal Tun Dr Mahathir Mohamad menerusi catatan terbaru di blognya.
Bekas perdana menteri itu menyenaraikan beberapa sebab dunia tidak akan menghormati Malaysia, sekalipun Datuk Seri Najib Razak mahu masyarakat antarabangsa berbuat demikian.
Katanya, paling utama ialah tahap rasuah di negara ini apabila dunia melabelkan Malaysia sebagai sebuah daripada 10 negara paling korup di dunia.
Antara isu berkaitan rasuah ialah skandal 1Malaysia Development Bhd yang tidak diselesaikan, termasuk kehilangan berbilion ringgit dan peguam negara Switzerland berkata, beliau tidak mendapat kerjasama daripada peguam negara Malaysia dalam siasatan ke atas 1MDB.
“Kemudian ada AS$681 juta (RM2.6 bilion) dalam akaun peribadi PM,” katanya merujuk wang yang dimasukkan ke akaun Najib.
Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali berkata, Najib bebas daripada sebarang salah laku kerana wang itu adalah sumbangan keluarga diraja Arab Saudi.
Dr Mahathir berkata, mengisytiharkan beberapa laporan siasatan oleh agensi tempatan sebagai rahsia kerajaan sukar diterima dunia.
“Dunia sedar akan pemecatan juruaudit oleh 1MDB dan tiada pengauditan 1MDB sejak 2 tahun lalu.
“Fakta ini diketahui dunia. Rakyat Malaysia tahu lebih lanjut. Mereka tahu kerajaan Malaysia banyak berhutang, berada dalam defisit dan tidak mampu memenuhi peruntukan bajet.
“Mereka tahu tahap tinggi rasuah dalam kerajaan. Mereka ketawakan sokongan yang dirancang untuk perdana menteri. Dan mereka tahu sejumlah besar wang yang diterima ahli Parlimen BN untuk menjamin kesetiaan mereka.
“Mereka tahu kejatuhan nilai ringgit, kos sara hidup tinggi dan penurunan taraf hidup mereka.”
Dr Mahathir berkata, “media terkawal” mungkin menyiarkan laporan indah tentang ekonomi Malaysia, tetapi dunia tahu rakyat Malaysia menderita dari segi ekonomi dan kadar pengangguran, serta mereka hidup dalam ketakutan diganggu agensi kerajaan.
“Dalam dunia komunikasi dan Internet serba mudah, apa yang rakyat Malaysia tahu juga akan diketahui seluruh dunia. Oleh itu, soalan ditanya kepada rakyat Malaysia apabila mereka ke luar negara.
“Di mana, sebelum ini ada kebanggaan terhadap pencapaian Malaysia, kini warga asing tanya rakyat Malaysia ‘Apa yang berlaku kepada negara anda?’. Jelas sekali mereka tahu berlaku kesilapan di Malaysia.
“Tetapi, Najib seolah-olah menuntut dunia menghormati Malaysia. Apa yang perlu dunia hormat kepada Malaysia?” soalnya.
FMT.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena