Tuesday 16 September 2014

Muktamar Pemuda Pas: 'Kena Bentak' Pengerusi menangis dan sesak nafas dikejar ke hospital...

Rabu, 17 September 2014

Pengerusi Tetap Dewan Pemuda PAS Kamal Ashaari dibawa ke hospital kerana sesak nafas semasa Muktamar Pemuda PAS ke-55 di Kota Tinggi, Johor, malam ini yang bertukar kecoh ketika sesi meluluskan minit mesyuarat laporan tahunan Muktamar PAS ke-54. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 16 September, 2014.
Pengerusi Tetap Dewan Pemuda PAS Kamal Ashaari dibawa ke hospital kerana sesak nafas semasa Muktamar Pemuda PAS ke-55 di Kota Tinggi, Johor, malam ini yang bertukar kecoh ketika sesi meluluskan minit mesyuarat laporan tahunan Muktamar PAS ke-54. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 16 September, 2014.

Muktamar Pemuda PAS ke-55 di Kota Tinggi, Johor malam ini kecoh apabila beberapa perwakilan membangkitkan isu pemilihan PAS tahun lalu tidak sah kerana beberapa kawasan di Johor tidak diiktiraf dan perwakilannya dibenarkan mengambil bahagian dalam pengundian. 
Antara kawasan yang dibangkitkan perwakilan Pemuda PAS dari Shah Alam itu adalah Sembrong, Pengerang, Labis, dan Kulai.
Kekecohan itu timbul ketika sesi meluluskan minit mesyuarat laporan tahunan Muktamar PAS ke-54.
Perwakilan Pemuda PAS dari Shah Alam membangkitkan persoalan itu dan berkata perkara itu sangat serius memandangkan PAS berkemungkinan diharamkan pendaftaran mereka oleh Pendaftar Pertubuhan (RoS) kerana laporan yang tidak lengkap.
"Setuju atau tidak pemilihan lepas adalah pemilihan tidak sah," kata Mohd Labib Abd Jalil, perwakilan Pemuda PAS dari Sabak Bernam ketika bangun menyokong kenyataan perwakilan Shah Alam itu.
Perwakilan pemuda PAS Shah Alam bagaimanapun enggan mengulas lanjut ketika ditemui The Malaysian Insider.
"Tiada komen, kita sedang bermesyuarat," katanya yang enggan mendedahkan identitinya.
Disebabkan kekecohan itu, Pengerusi Tetap Perwakilan Pemuda PAS Kamal Ashaari menangguhkan sidang muktamar selama 10 minit untuk mendapatkan nasihat kepimpinan yang lebih tinggi.
"Saya memohon kepada semua untuk membawa kepada pihak atasan, malah bawa kepada Majlis Syura Ulama.
"Saya mohon beri mandat kepada saya untuk bawa ke peringkat atasan untuk menyiasat dakwaan yang dibangkitkan malam ini, mereka yang ada autoriti buat keputusan," katanya.
Dalam keadaan menangis, Kamal berkata beliau memberi jaminan kepada pucuk pimpinan PAS malam ini bagi menyelesaikan isu itu.
"Saya akan bawa malam ini kepada kepimpinan atasan, tidak tunggu esok, lusa. Kita tidak ada autoriti.
"Kalau diputuskan kita perlu untuk mengadakan pemilihan semula, kita akan adakan muktamar khas untuk mengadakan pemilihan semula," katanya.
Kamal kemudiannya dikejarkan ke hospital akibat sesak nafas selepas kekecohan itu diselesaikan sebaik sahaja perwakilan bersetuju meneruskan agenda perbahasan ucapan dasar Ketua Pemuda PAS Suhaizan Kaiat.  – 16 September, 2014.
MENYUSUL LAGI
- See more at: http://www.themalaysianinsider.



Nada Pemuda bahas 'keras', pengerusi dikejar ke hospital

WAN NORDIN WAN YAACOB | .

MUKTAMAR Pemuda PAS Malaysia bersambung selepas majlis perasmian yang 'agak sunyi' pada petang tadi. Suasana selepas perasmian sedikit kusam, malah tiada lagi denyut bentak yang biasanya kedengaran memencak alam.

Namun, sebaik bermulanya pembukaan 'gelanggang sebenar' di sebelah malam, Dewan Choon Moi di Kota Tinggi ini bergegar dengan lontaran takbir memencak awan sunyi di kota Umno ini yang selama ini hanya mengaum dengan deruman kereta dan motor sahaja.

Bermula dengan pembukaan bagi pengesahan berhubung Muktamar Pemuda ke-54 yang lalu, suasana senyap menjadi kecoh dengan laungan keinginan perwakilan agar keabsahan pemilihan yang berjalan pada tahun lalu disemak kembali.

Beberapa perwakilan menarik fungi Pengerusi Tetap, Ustaz Kamal Ashaari  dan Timbalannya, Dr Riduan Mohd Noor dalam mengepalai pentas utama.Dalam nada yang agak 'keras' dan 'bentak' beberapa perwakilan mencapai copong suara untuk mengempas ketidakpuasan hati mereka tentang keputusan untuk memulangkan semula soal penyiasatan keabsahan pemilihan lalu kepada pihak atasan.

Namun, Ustaz Kamal Ashaari akhirnya berjaya mengendalikan berantakan awal walaupun beliau terpaksa berdepan dengan situasi cemas kekecohan sementara.Akhirnya Ustaz Kamal dikejarkan ke hospital akibat sesak nafas selepas menangis ketika menegur sikap beberapa perwakilan yang sedikit mengusik hatinya.

Sebaik perbahasan Ucapan Dasar Ketua Pemuda dimulakan, perwakilan Johor, Zulhelmi Rohani membentak minda perwakilan agar lembali melihat kepada kewajiban seluruh pemuda PAS untuk melihat tanggungjawab menguruskan isu dengan lebih baik agar ianya mencerap minda rakyat bagi menyokong PAS.

Dalam bingkisan awalnya juga, Zulhelmi sempat menyimpulkan agar setiap kepimpinan kembali melihat peri pentingnya krisis yang sedang melanda PAS ini diuruskan sebaiknya agar tidak lagi berlaku kegoncangan yang boleh meranapkan parti.

"Jangan berbantah-bantah, kita akan kehilangan kekuatan andai kita berpecah belah," pesannya sinikal mengharapkan saf kembali bertaut dengan seluruh ahli meletakkan keyakinan kepada pucuk pimpinan parti.

Mengambil peluang berucap, Perwakilan Kedah, Ustaz Ahmad Azam Abdul Samad yang juga Adun Sungai Limau membuka pencak silat dengan memugar semula jiwa pemuda agar kembali mencermin wajah sebenar PAS dalam massa hari ini.

Meletakkan asas bahawa PAS adalah sebuah parti Islam, dan kekal sebagai sebuah parti Islam tanpa bertukar wajah samada  adanya pujukan berwajah liberal, sosialis mahupun oriantalis, seluruh ahli PAS harus meletakkan 'Wala' kepada Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sebagai suatu yang besar.

Dalam krisis Selangor, Pemuda Kedah meletakkan asas bahawa keputusan yang dibuat oleh Presiden PAS harus disokong dan diakui sebagai pemutus, kemudian penjelasan Majlis Shura Ulama (MSU) pula sebagai asas kepada pencerahan dalam isu terbabit.

Kuasa pemutus yang ada pada Presiden PAS itu dilihat oleh Pemuda PAS Kedah sebagai suatu 'otoriti' yang tidak harus dilihat kecil kerana peruntukan jelas dalam perlembagaan PAS mengenai kuasa yang ada pada seorang ketua yang menerajui parti Islam ini.

Pugaran semangat membentak ramai perwakilan untuk bertakbir,walaupun suara Ahmad Azam bernada lembut namun nahunya 'tegas' membedil setiap perkara yang disampaikan dengan bidikan yang mengena kepada semua perwakilan untuk bangkit melaungkan agenda Daulah Islamiyah.

Perbahasan akan disambung esok, memandangkan banyak lagi isu yang belum terbahas maka dijangkakan hening pagi di Kota Tinggi esok bakal bertukar ganas dengan ucapan berapi beberapa perwakilan khususnya yang berbentuk sokongan kepada Presiden PAS.Sama-sama kita nantikan. - HARAKAHDAILY 16/9/2014

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena