Saturday 27 September 2014

Worrah! Rakyat Johor marah dengan Projek Mewah Kerajaan!

Ahad, 28 September 2014

Rakyat Marah Dengan Projek Mewah Kerajaan


Keadilan Johor mendesak kerajaan negeri mendedahkan Laporan Penilaian Kesan Alam Sekitar (DEAI) dan menjelaskan kepada rakyat Johor mengapa projek itu diluluskan.

Keadilan Johor mendesak kerajaan negeri dibawah kepimpinan Datuk Seri Mohamed Khalid Nordin yang mempunyai pegangan projek Forest City melalui anak syarikat kerajaan negeri iaitu Kumpulan Prasarana Rakyat Johor (KPRJ) mengambil sikap bertanggungjawab dan memberi jaminan setiap keluarga yang terkesan daripada projek itu diberi pembelaan sewajarnya.

Naib Pengerusinya, Hassan Karim berkata, pihaknya mendesak kerajaan negeri mendedahkan Laporan Penilaian Kesan Alam Sekitar (DEAI) dan menjelaskan kepada rakyat Johor mengapa projek itu diluluskan.

“Keadilan akan membantu kumpulan penduduk mewujudkan sebuah kumpulan pendesak bagi memastikan kebajikan mereka terbela dan mengadakan pertemuan serta dialog dengan wakil-wakil penduduk bagi kawasan yang terlibat,” katanya dalam satu kenyataan kepada FMT.

Sebelum ini, Keadilan Johor telah menghantar beberapa orang wakil untuk turut serta dalam sesi pendengaran awam bagi projek Forest City yang diadakan pada 21 September lalu oleh pemaju Country Garden Pacificview Sdn. Bhd (CPGSB) di Kampung Pok, Tanjung Pelepas.

Dalam sesi itu, berlakunya kekecohan dimana pemaju telah dikritik hebat kira-kira 200 orang penduduk dan masyarakat setempat.

Hassan berpendapat, kejadian itu berlaku disebabkan kegagalan pemaju untuk mengadakan perbincangan bersama penduduk setempat daripada peringkat awal.

Tambahnya, kekecohan itu berlaku disebabkan pembangunan yang direncanakan dilihat menguntungkan golongan tertentu termasuk rakyat asing sedangkan masyarakat setempat terpinggir daripada kerancakan projek-projek pembangunan mewah.

“Pemaju juga dikatakan gagal memenuhi spesifikasi Jabatan Alam Sekitar, memelihara dan memulihara ekosistem yang menyebabkan kerosakan alam sekitar bersifat kekal,” jelasnya.

RAKYAT MARHAEN 
BLM.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena