Monday 15 September 2014

Pemimpin DAP: Melayu mesti pertahankan tulisan jawi...Utusan Melayu (jawi) telah terkubur...

Selasa, 16 September 2014
Gambar: BERITA YANG TIDAK DISIARKAN OLEH UTUSAN, BERITA HARIAN, TV3 DAN RTM... PEMIMPIN DAP MAU BANI MELAYU PERTAHANKAN TULISAN JAWI. 
http://omakkau.blogspot.com/2014/09/berita-yang-tidak-disiarkan-oleh-utusan.html

Walaupun DAP sering digambarkan media arus perdana sebagai sebuah parti yang anti Melayu beragama Islam, tidak ramai mengetahui dalam parti itu terdapat pemimpin menguasai tulisan Jawi dan mahu budaya Melayu itu terus dipertahankan.

Pemimpin veteran DAP Dr Tan Seng Giaw yang pernah ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) semasa pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad yang melancarkan Operasi Lalang pada 1987, menganggap tulisan Jawi sebagai warisan budaya Melayu yang istimewa dan menjadi milik negara ini.

"Tulisan Jawi merupakan tradisi yang harus kekal dalam budaya Melayu," kata ahli Parlimen Kepong itu kepada The Malaysian Insider mengenai tulisan Jawi yang sudah wujud lebih daripada 700 tahun itu.

“Kalau mahu pelajari peradaban Melayu maka dekatilah tulisan Jawi," katanya semasa wawancara eksklusif baru-baru ini.

Dr Tan yang dikenali di Parlimen dengan kemahirannya berucap dalam bahasa Melayu termasuk bersyair berkata, menulis Jawi bukan sesuatu yang luar biasa sekiranya mengerti keunikan tulisan itu.

"Saya mula pelajari Jawi selepas kembali belajar dari England, pada tahun 70-an.

“Di sana mana ada tulisan Jawi, jadi selepas saya kembali Malaysia saya mula belajar daripada Utusan Melayu untuk kenal abjad dan menulis namun saya tidaklah mahir sangat," katanya merendah diri.

Dr Tan berkata menulis jawi bukanlah luar biasa asalkan memahami keunikannya.

Tulisan Jawi pernah menjadi tulisan utama di negara ini dan menjadi penghubung kepada masyarakat Melayu dalam mengembangkan ilmu pengetahuan, tidak kira dalam bidang kesenian, kesusasteraan dan perjuangan menuntut kemerdekaan.

Akhbar Melayu seperti Utusan Melayu dan Utusan Zaman menggunakan tulisan Jawi ketika awal penerbitannya.

Kebanyakan hikayat lama dikarang menggunakan tulisan Jawi seperti Hikayat Hang Tuah, Hikayat Raja-raja Pasai dan Hikayat Iskandar Zulkarnain.

Sebab itulah Dr Tan yang merupakan bekas naib pengerusi kebangsaan DAP itu menegaskan, untuk mempelajari budaya Melayu haruslah mengenali dahulu tulisan Jawi.

"Macam mana pun kena juga belajar Jawi, kalau tidak, bagaimana mahu kenal Melayu? Banyak hikayat ditulis dalam Jawi dan Batu Bersurat juga semuanya dalam Jawi," katanya.

Menurut Dr Tan, di Malaysia hari ini penggunaan tulisan Jawi semakin dipinggirkan kerana digantikan dengan tulisan Rumi yang dikatakan lebih mudah.

Katanya kebanyakan generasi muda hanya memandang sepi mempelajari tulisan itu dan yang berminat pula hanyalah dalam kelompok kecil.

Dr Tan berkata sejarah membuktikan mana-mana tulisan di dunia akan hilang sekiranya tidak diamalkan.

Sekiranya tulisan Jawi tidak diamalkan, ia akan hilang, kata Dr Tan.

"Tulisan akan hilang sekiranya kita tidak lagi menulis," katanya, memberi contoh akhbar Utusan Melayu Mingguan yang diterbitkan dalam tulisan Jawi berhenti dicetak sepenuhnya pada Julai 2013.

Menurut Dr Tan, beliau bagaimanapun menolak sekiranya usaha mengekalkan tulisan Jawi dilakukan secara paksaan dengan dijadikan matapelajaran wajib.

"Tidak boleh begitu, sekiranya kita paksa ia tidak akan jadi apa kerana mempelajari tulisan Jawi saya percaya ia memerlukan bakat," katanya.

Beliau berkata, bakat itu boleh dipupuk melalui minat dengan suasana pembelajaran yang selesa dan “menggembirakan.”

"Ia bukan sebab kerajaan tidak buat apa-apa. Sebenarnya ia terletak pada usaha kita.

“Generasi muda ini tidak tahu saluran, namun cuba anda lihat telefon dan carilah tulisan Jawi. Jadi ini semua terletak pada usaha," katanya.

Posted by 

AKHBAR UTUSAN MALAYSIA AKAN BERUBAH WAJAH APABILA PAKATAN RAKYAT MEMERINTAH...

Akhbar Utusan Malaysia akan berubah wajah apabilah Pakatan Rakyat mengambil alih Putrajaya dari UMNO/BN.

Isi kandungannya tidak lagi menjadi ejen dan tali barut UMNO.

Masa itu UMNO akan tahu betapa tinggi dan rendahnya langit.


Tulisan Jawi Sedang Nazak !





Tulisan Jawi adalah satu seni penulisan yang telah wujud berabad-abad lamanya di Nusantara. Kemunculannya berkait secara langsung dengan kedatangan agama Islam ke Nusantara. Tulisan Jawi berasal dari tulisan Arab dan merupakan huruf-huruf Arab yang dimasukkan ke dalam sistem penulisan bahasa Melayu. Tulisan Jawi adalah tulisan rasmi bagi negara Brunei dan digunakan meluas di Malaysia, Filipina dan Indonesia.

Tulisan Jawi adalah antara tulisan terawal yang pernah ditemui. Tulisan ini telah berkembang sejak zaman Kerajaan Islam Pasai kemudian disebarkan ke Kerajaan Melaka, Kerajaan Johor dan juga Aceh pada abad ke-17. Bukti kewujudan tulisan ini di Malaysia adalah dengan terjumpanya Batu Bersurat Terengganu yang bertarikh 702H atau 1303M manakala tulisan Rumi yang paling awal ditemui adalah pada akhir kurun ke-19. Ini menunjukkan tulisan Jawi telah sampai ke negara ini lebih awal berbanding tulisan Rumi. Tulisan Jawi merupakan tulisan rasmi bagi Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu semasa penguasaan British. Kini tulisan ini digunakan dalam urusan agama Islam dan adat istiadat Melayu yang kebanyakkannya di Johor, Kedah, Kelantan, Perlis, dan Terengganu.

Pada zaman dahulu, tulisan Jawi memainkan peranan penting dalam masyarakat. Ia digunakan sebagai perantara penting dalam semua urusan pentadbiran, adat istiadat dan perdagangan. contohnya digunakan dalam perjanjian-perjanjian penting antara pihak-pihak di-Raja Melayu dengan pihak-pihak berkuasa Portugis, Belanda dan Inggeris. Selain itu, Pemasyhuran Kemerdekaan 1957 bagi negara Malaysia antara lain juga tertulis dalam abjad Jawi.

Di alam Melayu ini terdapat dua bangsa yang besar iaitu Jawa dan Jawi. Jawi yang dimaksudkan di sini adalah Melayu. Sebab itu jika dikatakan Tulisan Jawi, ianya merujuk kepada Tulisan Melayu. Begitu juga jika disebut 'Tanah Jawi' maka ianya merujuk kepada 'Tanah Melayu'.Istilah lain seperti 'masuk jawi' atau berkhatan itu bermaksud' masuk Melayu' atau 'masuk Islam'. Jelas menunjukkan bahawa Islam dan Melayu itu tidak boleh dipisahkan.

Hari ini terutama generasi muda sangat kurang mengetahui tulisan jawi.Tulisan Jawi tidak lagi digunakan dalam tulisan harian kerana ramai sudah tidak tahu menulis Jawi hatta untuk menulis catatan peribadi atau tulisan-tulisan tidak rasmi. Orang Melayu sendiri yang meminggirkan Jawi yang sepatutnya menjadi kebanggaan dan Jati diri orang Melayu.

Buku Teks Pendidikan Islam juga telah ditukar kepada rumi. Amat malang sekali, jika matapelajaran yang menpunyai kaitan langsung dengan tulisan jawi ini sudah ditukar kepada tulisan rumi. Ini menunjukkan betapa tenatnya tulisan ini dan tidak mustahil sedikit hari lagi tulisan ini mungkin hanya akan dilihat di muzium-muzium.

Orang yang bertanggung jawab memusnahkan tulisan Jawi ini adalah Tan Sri Mohamed Khir Johari (29 Januari 1923 - 19 November 2006) merupakan pemimpin veteran UMNO yang juga anggota Kabinet pertama kerajaan pimpinan Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj.

Allahyarham menjadi Menteri Muda di Kementerian Pertanian dan Perikanan pada 1955 sebelum memegang jawatan menteri di beberapa kementerian termasuk Menteri Pelajaran
(1957-1959/1965-1968).

Dalam banyak-banyak kementerian yang diterajui oleh beliau, Khir Johari terkenal dan tersohor di bawah Kementerian Pelajaran. Beliau telah melakukan satu reformasi dalam pendidikan negara apabila menghapuskan tulisan jawi sebagai tulisan utama dan tulisan pengantar kepada Bahasa Melayu. Bermula dari itu, semua pelajaran yang menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar ditukar tulisannya ke dalam tulisan rumi.

Tidak adakah rakyat dan pemimpin-pemimpin Melayu yang menentang pada masa itu? Tidak adakah pemimpin-pemimpin Melayu yang mencadangkan agar ada subjek-subjek yang patut mengekalkan tulisan Jawi supaya Jawi tidak berkubur pada masa akan datang? Kemungkinan juga pemimpin-pemimpin Melayu pada masa itu buat 'pekak badak' sahaja kerana latarbelakang pendidikan kebanyakan pemimpin-pemimpin Melayu pada masa itu adalah pendidikan Inggeris. Disebabkan itu, mereka memandang Tulisan Jawi tidak ada nilai ekonomi yang tinggi sehingga diganti semuanya dengan tulisan rumi.

Generasi yang mendapat didikan selepas beliau menjadi menteri di Kementerian Pelajaran telah menjadi generasi yang kurang mahir dalam tulisan jawi. Serentak dengan itu juga akhbar utama orang Melayu ketika itu, Utusan Melayu menjadi semakin malap dan tidak popular.

Pada tahun 2005, Utusan Melayu telah terkubur dan pihak kerajaan terpaksa menghidupkannya kembali. Hari ini Utusan Melayu hanya menjadi akhbar sisipan dalam Utusan Malaysia setiap hari Isnin.
Posted by 

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena