Friday 11 January 2019

[Video Ditolak Bersatu, kembali semula ke pangkuan Umno?] PRK Cameron Highlands...Sejauh mana pula Orang Asli akan sedia mengangkat calon dari sukunya sendiri? Parti agama (Pas) sehingga ini, belum mengumumkan calonnya.

Sabtu, 12 Januari 2019
PRK Cameron Highlands... 
Image may contain: 2 people, people sitting and child
Hari ini akan berlangsung penamaan calon untuk Pirake P78 Cameron Highlands. Kedua parti bermusuhan DAP (PH) dan BN telah menyatakan kesediaan untuk menurunkan calon masing-masing. 

PH mewakilkan kepada DAP untuk berhadapan dengan calon BN. BN kali ini tidak mewakilkan kepada MIC tetapi meletakkan calon langsung BN, seorang Orang Asli, Ramli Mohd Noor. Manakala PH telah menurunkan semula calonnya dalam pilihan raya lalu, M Manogaram. 

Parti agama (Pas) sehingga catatan ini dibuat, belum mengumumkan calonnya. Dalam pilihan raya lalu Pas dan Berjasa turut meletakkan calon masing-masing di kerusi berkenaan. Tanggungjawab Pas dan Berjasa menyertai pilihan raya dahulu adalah jelas untuk menyelamatkan akidah pengundi. 

Kemungkinan Pas tidak akan meletakkan calonnya dalam pilihan raya kecil ini. Banyak sebab kenapa parti itu tidak meletakkan calon, utamanya kerana parti itu ketiadaan wang. Parti itu kini sedang mengumpulkan wang untuk membayar lawyer dalam samannya terhadap Sarawak Report. Daripada membazirkan wang di Cameron Highlands, baik digunakan untuk ke Landon. 
Keduanya, Pas tidak perlu meletakkan calonnya kerana BN telah meletak calon Orang Asli beragama Islam. Jadi penyokong Pas yang gian untuk mengundi dalam pilihan raya itu terselamat daripada berdosa kerana BN telah meletakkan calon Orang Asli beragama Islam. Orang Pas sangat jaga pintu syurga. 

Mengenai Pirake itu ada beberapa perkara menarik untuk direnungi. Salah satu kita mahu tenguk sejauh mana kekompatan orang Melayu dalam pilihan raya itu. 

Baru-baru ini diadakan himpunan kesyukuran kerana ICERD tidak dilaksanakan. Himpunan itu menunjukkan Melayu sudah bersatu. Lebih 350,000 berhimpun di Kuala Lumpur. Apakah semangat ICERD itu akan dinyatakan dalam pilihan raya kecil itu. 
No photo description available.

Dalam kawasan itu pengundi Melayu mewakili 34%, manakala Cina 29%, India 15% dan Lain-lain termasuk Orang Asli 22%. Melihat kepada taburan ini, ia memberi petanda baik untuk calon BN memenangi pilihan raya itu. Di sinilah nanti ia akan dilihat apakah perpaduan Pas dengan Umno menerusi ICERD itu jadi atau tidak. 

Katakan 90% undi Melayu dan 20% undi Orang Asli mengundi calon BN, tanpa sokongan Cina dan India pun, calon BN akan menang. Cuma yang menjadi persoalannya kini apakah, Orang Asli akan teruja dengan calon BN dari suku kaumnya itu? Secara simplistiknya apa yang BN perlu pastikan kini undi Orang Asli dikuasainya. Dan ini mungkin tidak jadi masalah kerana calonnya ialah Orang Asli yang bermisai lebat. 

Jadi pilihan raya kecil itu secara tidak langsung menjadi indikator apakah ICERD mempengaruhi pilihan raya itu dan sejauh mana pula Orang Asli akan sedia mengangkat calon dari sukunya sendiri. - MSO 
TS.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena