Friday 5 April 2019

[Video Hibah TH rendah, Mujahid salahkan era BN] Mulai esok, LTDL dah bermula. Jom kita support beramai-ramai!

Jumaat, 5 April 2019
Imej mungkin mengandungi: satu atau lebih orang dan teks
Selain LIMA, Le Tour De Langkawi adalah satu acara antarabangsa yang dibawa oleh Tun Dr Mahathir ke Malaysia. Mulai esok, LTDL dah bermula. Jom kita support beramai-ramai!
Imej mungkin mengandungi: satu atau lebih orang dan teksImej mungkin mengandungi: satu atau lebih orang dan teks
Imej mungkin mengandungi: satu atau lebih orang dan teksImej mungkin mengandungi: satu atau lebih orang dan teks
Imej mungkin mengandungi: satu atau lebih orang dan teksImej mungkin mengandungi: satu atau lebih orang dan teks
Imej mungkin mengandungi: satu atau lebih orang dan teksImej mungkin mengandungi: satu atau lebih orang dan teks

Hibah TH rendah, Mujahid salahkan era BN

Kadar agihan hibah Tabung Haji (TH) sebanyak 1.25 peratus paling rendah dalam sejarah adalah disebabkan masalah dihadapi badan itu yang ditinggalkan pentadbiran lalu.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mujahid Yusof, berkata pentadbiran lalu TH di bawah kerajaan BN telah membuat agihan dividen melanggar akta ditetapkan selama empat tahun berturut-turut.
Beliau berkata, pentadbiran TH terdahulu telah melakukan manipulasi akaun bagi membolehkan agihan tinggi hibah diumumkan.
"Kami terpaksa datang untuk menyelamatkan keadaan, komitmen kerajaan cukup tinggi untuk selamatkan TH.
"Agihan hibah rendah disebabkan situasi TH.
“Ini legasi yang ditinggalkan (pentadbiran terdahulu) dan bukan disebabkan kami," katanya selepas mengumumkan agihan hibah TH di Putrajaya, hari ini.
TH hari ini mengumumkan hibah tahunan bagi tahun 2018 sebanyak 1.25 peratus, paling rendah dalam sejarahnya.
Pada tahun lalu, TH mengumumkan hibah 4.5 peratus kepada pendeposit, dan tambahan hibah haji 1.75 peratus pendeposit yang belum menunaikan haji bagi tahun 2017.
TH pada Disember tahun lalu membuat dua laporan polis terhadap bekas pengerusinya, Abdul Azeez Abdul Rahim, bekas ketua pegawai eksekutif, Ismee Ismail dan Johan Abdullah serta barisan pengurusan kanan.
Ia berkata laporan yang dikemukakan itu adalah siasatan dalaman yang pertama dalam transaksi masa lalu, yang dipimpin oleh pengurusan baharu sejak Julai 2018.
Kakitangan kanan yang terbabit adalah Ketua Pegawai Operasi, Datuk Adi Azuan Abdul Ghani, Ketua Pegawai Kewangan, Datuk Rozaida Omar, Penasihat Undang-Undang, Hazlina Mohd Khalid dan Pengurus Besar Kanan Perkhidmatan Korporat dan Hartanah, Rifina Md Ariff.
Laporan pertama membabitkan program Yayasan Tabung Haji (YTH) 2017 di mana dana berjumlah lebih RM22 juta disalurkan untuk aktiviti yang didakwa mempunyai kecenderungan politik.
Laporan kedua terhadap Ismee, Hazlinda dan Rifina adalah berkaitan dakwaan salah nyata dan menyekat maklumat material melibatkan penjualan saham TH pada 2012 sebanyak 95 peratus dalam PT TH Indo Plantations yang dipegang oleh dua anak syarikatnya iaitu TH Indopalms Sdn Bhd (THI) dan TH Indo Industries Sdn Bhd (THII) kepada PT Borneo Pacific (PT Borneo) dengan harga AS$910 juta (RM3.7 bilion).
Sementara itu Mujahid berkata kerajaan mewarisi TH daripada kerajaan sebelumnya dalam suasana yang amat menyedihkan.
Katanya, disebabkan itulah TH mengalami masalah jurang defisit yang tinggi antara tanggungan dan juga aset.
"Kita berjaya mengimbangi kedudukan kewangan antara aset dan liabiliti yang mana ia kini berada pada tahap surplus antara aset dan liabiliti.
"Kita harap selepas proses penstrukturan ini, TH akan dapat memberikan dividen yang lebih baik untuk tahun akan datang," katanya.
Malaysiakini.

1 comments:

Unknown said...

Ni semua pasal mamak baling & umno punya pasal. Aku sumpah kau jd arang.

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena