Monday 29 June 2015

Apakah anda membenci PAS? Jika Pas adalah Mekah, wadah baru adalah Madinah

Selasa, 30 Jun 2015

Jika Pas adalah Mekah, wadah baru adalah Madinah

Oleh Ahmad Dhuha Sobri

Apakah anda membenci PAS?

Jawapannya untuk anda saya tidak tahu, tetapi bagi saya sendiri. Saya tidak membenci PAS. Saya sayangkan PAS dan ahlinya.

Jika PAS adalah sebagai Mekah dan Wadah Baru adalah Madinah. Maka kita harus sedar bahawa Rasulullah saw berhijrah ke Madinah bukan kerana benci Mekah. Tetapi adalah kerana Mekah bukan sebuah tempat yang subur untuk pengembangan Islam dalam masyarakat monokultur itu berbanding Madinah adalah masyarakat multikultur.

Begitulah juga sekarang ini PAS bukan lagi tempat yang subur untuk pengembangan Islam sebagai agama RahmatalLil 'alameen.

Di Mekah Rasulullah tidak terus meruntuhkan berhala di Kaabah, tetapi setelah beberapa tahun beliau di Madinah akhirnya berhala di Mekah diruntuh sendiri oleh penyembahnya yang satu ketika dahulu disembah penuh kegerunan  dengan tangan mereka sendiri.

Maka kita sebagai pemimpin dan pembimbing untuk wadah baru harus tidak menanamkan kebencian sebaliknya kasih sayang kepada PAS dan ahlinya dan wajib dengan gigih berusaha menarik seramai mungkin ahli PAS menyertai wadah baru dengan sebuah pemikiran yang tercerahkan (rausyan fikr).

Tindakan secara emosi mesti dielakkan oleh peringakat pemimpin dan pembimbing seperti mengarah lambang dan papan tanda PAS diruntuhkan segera dikampung halaman masing-masing adalah tindakan emosi.

Emosi tak terkawal biarlah hanya berlaku kepada ahli biasa wadah baru, jangan pula berjangkit kepada pemimpin dan menggalakkan sentimen kebencian tersebut.Kebencian tidak akan menghasilkan natijah yang baik sebalik akan dibalas pula dengan kebencian yang lebih jelek.

Jadilah kita semua duta kasih sayang untuk Islam RahmatalLil 'Alameen.

SELAMAT MENJALANKAN TUGAS DENGAN PENUH KASIH SAYANG UNTUK MEMBERI FIKIRAN YANG TERCERAHKAN (RAUSYAN FIKR) KEPADA SELURUH AHLI PAS DAN MASYARAKAT SIVIL MEMYERTAI WADAH BARU INI.

2 comments:

Unknown said...

abu jahal dan puak perosak di Mekah mesti dihapuskan dahulu.

walaupun nampak mcm mereka menjaga Kaabah

cikmatgelap said...

tunggu le pru 14,klu ada umur kita sama2 lihat nanti,kelantan pun pas akan hilang

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena