Tuesday 23 June 2015

[Video Dr Maza] Azli Taliban Nafi Kata 'Keluar PAS Jatuh Kafir'..."Jgn bermain2 dgn kata2 - Professional baru nak berkira2 tubuh parti baru"

Selasa, 24 Jun 2015

Azli Taliban Nafi Kata 'Keluar PAS Jatuh Kafir' - Penyebar Akan Dikenakan Tindakan Saman.


Dalam satu tazkirah sempena kedatangan ramadhan, ustaz Nor Azli atau lebih dikenali sebagai Azli Taliban dikatakan mengeluarkan satu ayat yang berbunyi begini ;


Bunga-bunga ceramah pula ;


Yakni, ada ayat-ayat di atas disebutkan oleh Azli Taliban sehingga memaksa sesetengah dari mereka menyangka bahawa dikatakan 'keluar PAS, keluar Islam.

Azli Taliban ada mengakui dia mengeluarkan kenyataan, 'keluar jemaah Islam, tercabut Islam dilehernya'.

Rujuk ;


Kalau pun dia tak merujuk kepada PAS sekalipun, adakah bermaksud jika kita keluar dari mana-mana jemaah Islam, kita sudah menjadi kafir?

Jemaah Islam bermaksud kumpulan2 yang berpaksikan kepada Islam sebagai asas perjuangan/parti/idelogism.

Jadi, adakah bermaksud jika kita keluar dari jemaah2 berkenaan, kita sudah tidak Islam lagi? Sedang kita hanya keluar dari jemaah/kumpulan, bukan bermaksud keluar dari agama?

Hadis (dikatakan hadis) itu sendiri perlu diperjelaskan selanjutnya. 

Cuba dengar ceramah MAZA neh kejap ;


MAZA kata jangan baca satu je hadis. Kena baca rangkaian keseluruhan hadis. 

Dalam perkembangan terkini, Azli Taliban dikatakan akan menyaman pihak2 yang menyebarkan keterangan kononnya dia sebut keluar jemaah Islam (PAS), keluar dari Islam.

Tengok ;


Takpe. Tunggu la kes di mahkamah. Yang neh aku taknak campur tetapi aku ada sebab kenapa aku rasa point Syihan itu tepat dan benar.

Aku pernah dengar ceramah Azli Taliban 2 kali semasa tahun 2008 - 2009. Aku tak suka. Sangat tak suka. Start tue memang jangan harap la aku nak dengar ceramah dia. Aku tak faham dia berceramah nak tarik orang ke arah Islam dan PAS ke atau ke arah nak bagi tambah benci pada PAS ke macam mana?

Berdasarkan pengalaman aku sendiri, aku agak menyakini point Syihan.
Sapa pernah dengar dia berceramah especially bila dah campuraduk dengan unsur2 politicsm boleh sahkan pengalaman aku neh benar atau tidak.

Lue fikirlah sendiri.

Kbai.

Ameno World

Comment (1)

Dol's avatar
Dol
tu la sebb mengajar biar jelas dn terang. bila tk dihurai dgn jelas, persepsi akan mengambil tempat. 

contoh kalau kita kata 'bukan islam'. persepsi org kalau bukan islam di malaysia mestilah cina atau india. walhal ramai bangsa lain lagi. 

terutama isu2 sensitif, mesti diperjelas dgn perinci. bila pendengar silap faham maka silap penceramah tidak menerangkan. 

sama mcm kes ust kazim kata Nabi saw jamu roti jala pd majlis kahwin. kenapa tk jelaskan masa tu maksud roti jala ialah sederhana dan murah? tentulah Dr Maza yg pakar sunnah itu mengatakan itu bida'ah. salah ust kazim tk jelaskan fakta. 

kes azli pun salah dia lah. dlm keadaan professional berkira2 nk tubuh parti baru, dia sebut keluar jemaah boleh kafir. kenapa tk jelaskan jemaah itu apa? 

kalau keluar dr Ahli Sunnah Wal Jamaah, ini semua org tau blh jadi kafir. so jemaah apa maksud azli tu? jgn bermain2 dgn kata2, niat itu Tuhan kira juga.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena