Wednesday 24 September 2014

Akta Hasutan: Sumpah Zahid ‘siasatan 24 jam’... Laporan polis dibuat terhadap Dr M dan Najib

Rabu, 24 September 2014

Akta Hasutan: Sumpah ‘siasatan 24 jam’ Zahid kecualikan dirinya sendiri?

KUALA LUMPUR, 24 SEPT: Adakah Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi ‘berani’ menunaikan sumpahnya untuk menyiasat serta-merta individu yang dilaporkan di bawah Akta Hasutan kepada pemimpin Umno BN, termasuk dirinya sendiri?
Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang berkata, berdasarkan sumpahan Zahid, laporan tersebut ‘melayakkan’ beliau sendiri untuk disiasat oleh pihak polis di atas tuduhan menghasut.
“Jika Zahid serius dengan sumpahnya itu, beliau perlu menyatakan kepada semua bahawa polis telah berjumpa dan mengambil keterangannya.
“Jika tidak sumpahnya itu hanyalah omong kosong,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Tuduhan Zahid jelas bersifat hasutan dan dibuat dengan niat buruk untuk mengapi-apikan sentimen perkauman dalam kempen BN sempena pilihan raya kecil Pengkalan Kubor.
Terdahulu, beberapa laporan polis dibuat termasuk oleh Setiausaha DAP Perak Wong Kah Woh dan Ketua Pemuda DAP Teo Kok Seong terhadap Zahid.
Laporan berhubung ceramah Naib Presiden Umno itu di Tumpat dua hari lalu, menuduh DAP melaga-lagakan masyarakat Melayu dan Cina ketika rampasan kuasa BN di Perak pada tahun 2009.
Zahid dalam ceramah kempen BN di Pengkalan Kubor itu turut menuduh ahli DAP membaling batu ke arah kereta Raja Muda Perak, ketika perhimpunan membantah rampasan kuasa itu.
Dalam pada itu tindakan polis mengambil keterangan Setiausaha DAP Perak Wong Kah Woh berhubung laporannya pagi tadi perlu seiring ikrar Menteri Dalam Negeri untuk menyiasat apa sahaja laporan berhubung hasutan dalam tempoh 24 jam.
“Saya tidak terkejut jika Zahid mengarahkan polis untuk mengambil keterangan Wong, agar beliau dapat mendakwa telah menunaikan sumpahnya. Namun itu tentunya hanya pembohongan.
“(Namun) Polis perlu sekurang-kurangnya mengambil keterangan individu yang dilaporkan, dan dalam kes ini – Zahid sendiri,” katanya lagi. – Roketkini.com

Laporan polis dibuat terhadap Dr M dan Najib

Berikutan ikrar Menteri Dalam Negeri bahawa laporan polis mengenai hasutan akan disiasat dalam tempoh 24 jam, seorang ahli Parlimen DAP telah membuat laporan terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak.

Lim Lip Eng membuat laporan tersebut di Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul tengah hari ini berkaitan dakwaan Dr Mahathir terhadap pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang semasa kempen pilihan raya umum lepas.

Lim (kiri), yang juga ahli Parlimen Segambut, mendakwa Najib telah
mengucapkan kenyataan yang berunsur hasutan semasa Perhimpunan Agung Umno pada tahun 2010.


Laporan polis itu dibuat ekoran siasatan hasutan terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung kenyataannya di sebuah ceramah pada tahun 2011.

Awal hari ini, Kit Siang bertanya kepada Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sama ada ikrarnya untuk menyiasat dalam masa 24 jam, juga akan digunapakai terhadap Dr Mahathir.

Ini adalah laporan polis kedua DAP yang dibuat terhadap pemimpin tinggi Umno berikutan ikrar 24 jam Zahid itu.

Semalam, DAP Perak membuat laporan polis terhadap Zahid sendiri kerana didakwa membuat ucapan yang berunsur hasutan di pilihan raya kecil Pengkalan Kubor semalam.

Lim Kit Siang menuntut awal hari ini supaya Zahid mendedahkan sama ada polis telah mengambil kenyataannya ekoran laporan itu.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena