Saturday 4 July 2015

Ahli Parlimen Progresif (Pakatan 2.0), Lim Kit Siang & Wan Azizah akan bermesyuarat - Dakwaan Pendedahan WSJ

Ahad, 5 Julai 2015

Pendedahan WSJ : Ahli Parlimen progresif akan bermesyuarat



Mesyuarat  pada 7 julai 2015 untuk Ahli Parlimen 'progresif'  untuk membincangkan dakwaan penyelewengan  Wall Street Journal terhadap Perdana Menteri, - Gambar oleh Saw Siow Feng

KUALA LUMPUR, 5 Julai - Lim Kit Siang dan  presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail akan mengadakan pertemuan dengan semua Ahli Parlimen progresif di Parlimen Selasa depan untuk membincangkan masa depan Malaysia selepas pendedahan oleh Wall Street Journal (WSJ) yang didakwa menghubungkan satu aliran keluar AS $ 700 juta (RM2.6 bilion) daripada 1Malaysia Development Berhad (1MDB) ke dalam akaun bank peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.  

Lim berkata, mesyuarat itu adalah "yang paling relevan dan mendesak" sekarang bahawa Perdana Menteri menghadapi dakwaan penyelewengan dari WSJ serta oleh "siasatan kerajaan."  

"Saya telah berbincang dengan Pemimpin Pembangkang  Parlimen  dan Pengerusi PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, dan dia telah bersetuju memanggil mesyuarat Ahli Parlimen progresif di Parlimen pada hari Selasa pada 12 tengah hari untuk mempertimbangkan kesan, implikasi dan Malaysia masa hadapan sebagai hasil daripada dakwaan WSJ dan pengesahan Peguam Negara mengenai kewujudan dokumen daripada pasukan petugas khas siasatan kerajaan ke atas tuduhan yang serius penyelewengan terhadap Perdana Menteri, "kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.  

Para ahli parlimen DAP juga berkata Ahli Parlimen dari Barisan Nasional (BN) yang mungkin tidak berpuas hati tentang peristiwa-peristiwa baru-baru ini juga dialu-alukan untuk menghadiri mesyuarat yang akan datang hari ini.  

"Saya tidak percaya bahawa tidak ada seorang pun dalam parti UMNO / BN, sama ada di kalangan Ahli Parlimen atau kepimpinan politik, yang tidak meluat dengan rasuah, salah guna kuasa dan penyelewengan yang telah menjadi lebih berleluasa daripada sebelum ini, dan jika ada Ahli Parlimen seperti progresif dalam gabungan Umno / BN, mereka juga mengalu-alukan kepada Parlimen pada hari Selasa secara kolektif memikirkan soalan: 'Quo Vadis Malaysia dengan Perdana Menteri dituduh penyelewengan bukan sahaja oleh Wall Street Journal tetapi juga oleh siasatan kerajaan ," katanya, merujuk kepada frasa Latin 'Quo Vadis Malaysia' yang bermaksud 'di manakah Malaysia akan pergi?'  

Ini ekoran selepas Journal mendedahkan pada Jumaat bahawa penyiasat 1MDB yang telah menemui lima deposit berasingan daripada dua sumber yang telah dibuat ke dalam akaun Najib, memetik dokumen kerajaan yang ia mendakwa telah dilihat.  

Yang terbesar dua transaksi, katanya, adalah untuk USD 621 million (RM2.3 bilion) dan USD 61million didakwa dibuat pada bulan Mac 2013, tidak lama sebelum Pilihan Raya huru-hara 2013  pada bulan Mei.  

Pemindahan selanjutnya sebanyak RM42 juta, yang kononnya dibuat ke dalam akaun Najib pada akhir 2014 dan awal 2015, dipercayai telah datang dari SRC International Sdn Bhd, anak bekas 1MDB yang pada tahun 2012 diletakkan di bawah Kementerian Kewangan yang diterajui Najib kata WSJ.  

Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail dalam satu kenyataan semalam bahawa satu pasukan khas telah menyiasat dakwaan kontroversi, sambil menambah bahawa pasukan itu menyerbu pejabat tiga syarikat yang telah bergabung dengan pelabur negera ini semalam.  

Kenyataan Abdul Gani semakin panas ekoran kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menggesa siasatan segera ke atas longgokan besar wang dipindahkan ke dalam poket peribadi Perdana Menteri hanya beberapa bulan menjelang pilihan raya huru-hara ke-13 Malaysia, dua tahun yang lalu. - themalaymailonline
Catatan Oleh Alhusseyn Alhusseyn

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena