Wednesday 29 June 2016

[Video] Mufti Pahang disiasat di bawah Akta Hasutan, kata Khalid

Rabu, 29 Jun 2016


IGP sahkan mufti Pahang disiasat bawah Akta Hasutan

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar hari ini mengesahkan Mufti Pahang, Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman akan disiasat di bawah Akta Hasutan ekoran kenyataan 'kafir harbi' yang dikeluarkan beliau terhadap DAP dan orang bukan Islam yang kononnya menentang Islam.
"Polis telah menerima dua laporan pada 26 Jun, satu di Pulau Pinang dan satu lagi di Dang Wangi.
"Kami telah membuka kertas siasatan di bawah Akta Hasutan supaya membolehkan kita menyiasat," kata Khalid pada sidang akhbar di Kuala Lumpur, hari ini.
Abdul Rahman dilaporkan oleh Utusan Malaysia pada Jumaat lepas menyamakan DAP dengan 'kafir harbi' atau bukan Islam yang menentang Islam dibenarkan untuk dibunuh.
Beliau kemudian mempertahankan kenyataannya tetapi menjelaskan ia tidak hanya ditujukan kepada DAP tetapi semua yang menentang Islam.
Bagaimanapun, hari ini, pejabat perdana menteri menyatakan jemaah menteri telah memutuskan bahawa rakyat bukan Islam negara ini tidak boleh dikategorikan sebagai kafir harbi selagi mereka mempunyai kerakyatan yang sah dan dilindungi oleh undang-undang negara serta tidak memerangi pemerintah.
Kata pejabat itu lagi, kenyataan Abdul Rahman menimbulkan kontroversi kerana ia telah diselewengkan.
Malaysiakini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena