Tuesday 15 January 2019

[Video MP Baling (Azeez) ditahan SPRM, bakal didakwa esok] Calon PH ziarah ke markas PAS, rakan komponen UMNO & Guan Eng: Saya mahu M'sia jadi demokrasi bosan.

Selasa, 15 Januari 2019
Foto Parti Amanah Negara.
Foto Parti Amanah Negara.
Foto Parti Amanah Negara.
#P078 Program Ziarah Kasih bersama calon PH, M Manogaran di Felda Sungai Koyan 1 dan 2.

Guan Eng: Saya mahu M'sia jadi demokrasi bosan

Menteri Kewangan Lim Guan Eng memasang harapan agar demokrasi Malaysia menjadi seperti biasa saja dan 'membosankan'.
"Saya mahu (Malaysia) menjadi demokrasi yang biasa saja, membosankan, tanpa skandal kewangan. Tiada lagi 1MDB. Tiada lagi Jho Low. Dan sudah tentu tiada lagi bekas perdana menteri (Najib Razak," kata Lim pada wawancara bersama CNN.
Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai pesanannya kepada rakyat Malaysia yang sepatutnya mendapat manfaat 1MDB tetapi mendapati dana syarikat pelaburan negara itu didakwa dilesapkan bagi membiayai gaya hidup mewah Low.
"Kami akan pastikan untuk melakukan apa sahaja supaya memastikan keadilan ditegakkan. Dan Malaysia sedang cuba mendapatkan kembali duit kita sebanyak yang mungkin (dana yang didakwa diselewengkan).
"Dan akhirnya, kami mahu Malaysia - khususnya rakyat Malaysia untuk kembali diyakini semula bahawa Malaysia bukan lagi sebuah kleptokrasi global. Sekarang kami demokrasi yang biasa dan membosankan," kata Lim.
Bagaimana boleh nafi tanggungjawab
Jabatan Keadilan (DOJ) AS mendakwa kira-kira AS$ 4.5 bilion telah diselewengkan dari 1MDB oleh Low dan lain-lain, serta digunakan untuk membeli kapal persiaran mewah, jet peribadi, hartanah, barang kemas dan barangan mahal lain.
Lim berkata Najib - yang mengasaskan 1MDB - mesti menjelaskan mengapa beliau membiarkan Low 'melakukan kerosakan' dan berbuat sesuka hatinya terhadap dana negara.
Sementara itu, menteri kewangan juga percaya Malaysia mempunyai kes yang baik terhadap Goldman Sachs, yang mana Putrajaya sedang menuntut ganti rugi sebanyak AS$ 7.5 bilion dari Malaysia.
"Faktanya, eksekutif kanan (Tim Leissner) yang mengaku bersalah, yang telah mengaku bersalah, mempunyai akses penuh dengan bekas CEO (bank) itu, dan saya fikir bukti akan menunjukkan secara jelas Goldman Sachs tahu (mengenai urusan ini).
"Bagaimanakah anda (Goldman Sachs) boleh menafikan tanggungjawab apabila anda mengutip sejumlah besar yuran, dan pada masa yang sama sudah tentu anda menghebahkan fakta bahawa anda mewakili Malaysia, saya tidak fikir ia boleh melarikan diri dengan begitu mudah," katanya.
Goldman dikatakan telah memperoleh bayaran yuran sebanyak AS$ 588 juta (RM2.468 bilion) bagi kerjanya dengan 1MDB, termasuk penerbitan tiga tawaran bon pada 2012 dan 2013 yang mengumpul dana sebanyak AS$ 6.5 bilion (RM27.255 bilion).
Bank itu menafikan salah laku, menegaskan bekas anggota kerajaan Malaysia dan 1MDB telah berbohong kepadanya.
mk.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena