Sunday 31 May 2015

Cuba teka ini di negara mana? Bolehkah ‘Negara Berpendapatan Tinggi’, pendapatan rakyatnya rendah?

Ahad, 31 Mei 2015
28 May · 
 

Cuba teka ini di negara mana?

Bolehkah ‘Negara Berpendapatan Tinggi’, pendapatan rakyatnya rendah? (Yang pasti, ‘defisit’ paling sukar di atasi adalah “defisit keyakinan” terhadap PM @NajibRazak)

MAY 31, 2015
Rancangan Malaysia Ke-11 baru dibentang. Penulis bersedia mengakui memang nampak hebat. Namun setelah meneliti tidak banyak yang berbeza. Bahkan laras bahasa dan terminologinya pun tidak banyak yang baru, semacam tepu.
Tetapi yang pasti angka-angka sasaran sangat agresif dan terlalu optimis atau ‘bullish’.
Betul, ini pacuan lapse terakhir untuk menerjah tahun keramat 2020. Namun biar munasabah. Penulis seperti biasa akan menulis secara selektif untuk diketengahkan beberapa isu. Ruang terhad.
Sedikit ingatan, Bank Dunia mengiktiraf Malaysia antara negara terkaya di segi sumber per kapita rakyatnya. Memang patut kita hebat.  Cuba kita perhatikan dahulu pencapaian RMK-10.
Sayugia diketahui, ahli-ahli ekonomi berpandangan sejarah pembangunan Malaysia diakui sebagai satu yag berciri ‘relative underperformance’ atau ‘prestasi rendah secara relatif atau perbandingan’. Ya, kita mendahului jiran atau ‘peers’ seperti Indonesia, Thailand atau Filipina. Sebaliknya, kita tidak mampu bermegah kalau dibanding dengan Korea Selatan, Taiwan, Hong Kong dan Singapura. Mengapa?
Contohnya, pada tahun 1970 rakyat Korea Selatan punyai “Pendapatan Negara Kasar atau PNK per kapiat (GNI per capita) sebanyak US$270, ketika rakyat kita adalah sebanyak US$470 (mengikut data World Bank Atlas Method). Pada tahun 1980, mereka sudah menghampiri US$1,810 berbanding kita US$1,820.
Tiga dekad kemudian, pada 2011, Korea Selatan terus memecut PNK per kapita rakyatnya cecah US$20,870 sementara Malaysia terus terhambat dalam penomena “Perangkap Pendapatan Sederhana” (Middle Income Trap) dengan hanya mampu mencapai US$8,420 hampir sepertiga mereka.
Nah, mengapa berlaku gejala “perangkap pendapatan sederhana”? Saya juga enggan untuk menggunakan istilah “Negara Maju”. Kedua-dua isu ‘perangkap sederhana dan negara maju berhajatkan wacana yang lain.
Untuk ingatan semua, kita juga adalah sebuah negara yang amat mewah dengan perancangan dan dasar. Ini tidak perlu saya ulangi. Tulisan ini hanya menumpu tentang ‘negara berpendapatan tinggi’.

Barcelona
28 May · 

Cuti sekolah ni x nk balik kampong ka ???

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena