Sunday 28 June 2015

Selepas BARUA, TOLOL, NYAMUK, kini ANJING dan SERIGALA pula....

Ahad, 28 Jun 2015

[PANAS] Haji Hadi Gelar Penantang Hudud Sebagai Anjing & Serigala!


Isu hudud: Biar anjing, serigala menyalak, kata Hadi

PAS akan meneruskan agenda untuk melaksanakan undang-undang hudud di Kelantan, demikian ditegaskan Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Beliau berkata walaupun ada sesetengah pihak yang menolak pelaksanaan undang-undang hudud, PAS tidak akan berganjak malah mengorak langkah dengan meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Akta 355) bagi membolehkan sebahagian undang-undang hudud dapat dilaksanakan di negeri itu.

"Dalam hal ini, PAS mengambil sikap untuk mengajak manusia secara damai. PAS tak mahu berkelahi. Malangnya ada orang yang nak ajak berkelahi, nak ajak berlawan. Biarlah...biar dia sahaja yang bersuara kita bawa agenda kita. Biar anjing menyalak, serigala menyalak... qabilah berjalan terus sampai ke destinasi, matlamat yang dituju.

"Ini slogan yang kita bawa, salaklah dia nak salak pun. Saya terpaksa sebut perkataan salak ini sebab dia melawan hukum Tuhan. Kita akan terus bawa agenda ini, kita tidak akan berganjak," katanya pada ceramah perdana kepimpinan PAS Pusat di Markas Tarbiyah PAS negeri, Pongsu Seribu di Kepala Batas malam tadi.

Turut hadir Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Naib Presiden PAS Idris Ahmad, Ketua Penerangan PAS Pusat Nasrudin Hassan dan barisan kepimpinan PAS Pulau Pinang.

Abdul Hadi sekali lagi mengulangi bahawa undang-undang hudud bukan untuk menyeksa penjenayah sebaliknya ia bertujuan mendidik penjenayah selain membela mangsa yang dizalimi.

"Sebagai contoh hukuman sebat. Kita tak boleh samakan hukuman sebat yang ada dalam penjara hari ini dengan hukuman sebat dalam Islam di mana sekali sebat bukan kulit sahaja yang pecah isi juga yang pecah.

"Hukuman sebat dalam Islam ini pukul tak boleh sampai memecahkan kulit, tak boleh menyeksa tetapi mendidik penjenayah dan menakutkan bakal penjenayah. Bunyinya seratus sebatan, tapi sebatannya tidak memecahkan kulit," katanya.

Sementara itu, Tuan Ibrahim mengingatkan anggota-anggota PAS untuk menjaga setiap tutur kata agar tidak merosakkan nama baik parti yang mempunyai adab, akhlak dan peraturan yang perlu dijaga setiap anggota parti.

"Kita kena ingat bahawa selagi kita ikat diri kita di jalan Islam menjadi tanggungjawab kita untuk menjaga nama baik Islam, nama baik jemaah dan perjuangan yang kita bawa.

"Jangan kita tiba-tiba duduk dalam jemaah dan kita mengkritik jemaah yang kita duduk itu. Ia tidak mencerminkan kebaikan akhlak kita kerana seorang yang baik tidak akan keluar daripada mulutnya melainkan kebaikan," katanya. -Bernama

ULASAN GB

Selepas BARUA, TOLOL, NYAMUK, kini ANJING dan SERIGALA pula yang keluar dari mulut Haji Hadi.

Kali ini ditujukan khusus kepada mereka yang yang tidak bersetuju dengan perlaksanaan hudud.

Dan semua orang tahu yang tidak bersetuju dengan hudud ialah DAP dan majoriti kaum bukan Islam.

Apakah kerana tidak bersetuju dengan perlaksaan hudud di Kelantan maka ia mewajarkan Haji Hadi menggelar mereka najing dan serigala? Siapa yang mengajar demikian? Sedang kaum bukan Islam berhak untuk tidak menyokong hudud.. dan apakah mereka perlu ditempelak sebagai anjing dan serigala yang menyalak lantarannya?

Bukankah Haji Hadi sendiri pernah menyatakan "Hudud Bukan Keutamaan" dan "DAP Berhak Tolak Hudud?" Kini apabila mereka menolak hudud di tempelaknya mereka sebagai anjing dan serigala yang menyalak.


Bagaimana kita boleh menempelak dan menyalahkan mereka yang bukan Islam sebagai anjing dan serigala? Apakah mereka mahu dilahirkan sebagai bukan Islam? Bagaimana agaknya jika ditakdirkan dahulu Haji Hadi lahir dari perut ibu seorang bukan Islam?Apakah beliau rela ditempelak sedemikian rupa??>

Dan kedua, hina sangatkah makhluk Allah yang bernama anjing dan serigala itu? Apakah Islam mengajar kita untuk melakukan penghinaan sedemikian rupa terhadap sesama makhluk Allah?

Apakah anjing dan serigala itu mahu dilahirkan sebagai anjing dan serigala? Bagaimana satu ketika dulu atau satu ketika nanti Allah menukar kejadian Haji Hadi sebagai anjing dan serigala pula?

Sebagai muslim, kita mesti taat dan patuh terhadap ajaran agama ISLAM. ISLAM telah menetapkan beberapa peraturan dan hukum berkenaan anjing.

Hukum fiqh terhadap anjing bukanlah bermakna kita mesti menghina dan memandang hina terhadap anjing. Hukum itu mempunyai hikmah tertentu dan wajib kita sebagai muslim mematuhinya, sebagai tanda iman yang kukuh. Kepada anjing dan semua binatang serta makhluq ciptaan ALLAH yang lain, kita tidak wajar menherdik dan melakukan penganiayaan terhadap mereka. Itulah ajaran Islam yang suci. Sebagai muslim, kita mesti taat dan patuh terhadap ajaran agama ISLAM. ISLAM telah menetapkan beberapa peraturan dan hukum berkenaan anjing. Secara ringkasnya telah saya senaraikan di atas serta dalil-dalilnya.

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra bahwa Rasulullah saw telah bersabda yang maksudnya:

“Tatkala seorang lelaki sedang berjalan pada sebuah jalan terasalah olehnya dahaga yang sangat. Lalu ia mendapati sebuah sumur dan bersegeralah ia meneruninya untuk minum. Ketika keluar, tiba-tiba dia melihat seekor anjing menjulurkan lidah sambil menjilat-jilati debu kerana merasa sangat haus.

Lelaki itu berkata: “Anjing ini sedang kehausan seperti aku tadi” lalu turunlah dia kembali ke dalam sumur untuk memenuhi kasut kulitnya dengan air lalu digigit agar dapat naik kembali. Kemudian ia meminumkan air itu kepada anjing tersebut. ALLAH berterima kasih kepadanya lalu mengampuninya.

Para sahabat bertanya: “Wahai Rasulullah, apakah kami akan memperolehi pahala kerana binatang-binatang seperti ini?”

Rasulullah saw menjawab: “Pada setiap yang bernyawa (makhluk hidup) ada pahalanya.” 


(HR Muslim)

Lihatlah tuan/puan sekalian, betapa ALLAH telah sediakan kebaikan dan pengampunan dosa sekiranya kita berbuat baik kepada binatang-binatang. Malah ALLAH berterima kasih kerana berbuat baik kepada haiwan iaitu salah satu makhluq ciptaanNYA.

Di dalam hadith yang lain, Abu Hurairah ra telah meriwayatkan bahawa Nabi saw telah bersabda yang masudnya:

“Bahawa pada suatu hari yang sangat panas seorang wanita pelacur melihat seekor anjing sedang mengelilingi sebuah sumur sambil menjulurkan lidahnya kerana kehausan. Ia kemudian melepas kasut kulitnya (untuk mengambil air sumur yang akan diminumkan kepada anjing), lalu wanita itu diampuni dosanya.”

(HR Muslim)

Demikian hebatnya seekor anjing boleh menyelamat seseorang dari masuk neraka apabila kita berlaku baik terhadapnya, bukan menggunakan fitrahnya dilahirkan sebagai seekor anjing untuk sesiapa secara sesuka hati menempelak dan memaki orang lain.

Hukum kebenaran dan keadilan berjalan. Watak dan perwatakan Haji Hadi semakin terserlah. Kata-kata Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man sendiri di acara yang sama menyatakan:

Tuan Ibrahim mengingatkan anggota-anggota PAS untuk menjaga setiap tutur kata agar tidak merosakkan nama baik parti yang mempunyai adab, akhlak dan peraturan yang perlu dijaga setiap anggota parti.

Tidakkah wajar perkataan Tuan Ibrahim itu ditujukan kepada Presiden PAS sendiri?

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena