Wednesday 6 December 2017

[Video Sabah Ubah, kita tak mintak keretapi laju] 'Sarawak for Sarawakians' dan 'Sabah for Sabahans' JANGAN UGUT KAMI, wahai Zahid & 'Politik tidak Bermaruah' Pandikar!

Khamis, 7 Disember 2017


Foto Sarawak For Sarawakian - Official.
Foto Sarawak For Sarawakian - Official.

Jangan ugut kami, kata Sarawak For Sarawakians kepada Zahid

Jangan ugut kami, kata Sarawak For Sarawakians kepada Zahid
Kata Ketua de facto S4S Peter John Jaban, jika timbalan perdana menteri Zahid Hamidi merasa desakan untuk pengiktirafan penuh hak negeri seperti yang dibincang dalam MA63 adalah satu bentuk ancaman terhadap negara, “maksudnya beliau mempunyai pandangan yang sangat ‘gelap’ tentang bagaimana negara ini terbentuk.” – Gambar The Malaysian Insight, 6 Disember, 2017.

WARGA Sarawak enggan tunduk dengan amaran Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi berhubung slogan "Sarawak for Sarawakians" dan "Sabah for Sabahans".
Mereka melihat kenyataan Zahid itu sebagai ancaman terhadap aspirasi politik penduduk negeri-negeri Borneo dan percubaan kerajaan persekutuan untuk tidak mematuhi Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).
Kumpulan penyokong pro-autonomi Sarawak 4 Sarawakian (S4S) secara terang-terangan menolak dengan menyifatkan kenyataan Zahid itu sebagai “kosong dan tak berasas, yang direka bagi menakutkan rakyat dari mempertahankan hak mereka yang termaktub dalam perlembagaan.”
Ketua umum S4S Peter John Jaban berkata, tidak ada peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan yang mengharamkan penggunaan slogan seperti “Sarawak untuk Sarawak.”
Katanya, Perkara 10 dalam Perlembagaan Persekutuan terang-terangan menjamin hak kebebasan bercakap dan bersuara bagi setiap warganegara.
Jaban juga mencabar Zahid memberi satu contoh kesalahan ketenteraman awam yang dilakukan S4S, untuk membolehkan timbalan perdana menteri itu menyekat hak NGO berkenaan untuk terus bersuara.
Tambah Jaban, jika timbalan perdana menteri Zahid merasa desakan untuk pengiktirafan penuh hak negeri seperti yang dibincang dalam MA63 adalah satu bentuk ancaman terhadap negara, “maksudnya beliau mempunyai pandangan yang sangat gelap tentang bagaimana negara ini terbentuk.”
Selain itu Jaban juga mengingatkan Zahid bahawa penduduk Sarawak juga adalah patriot Malaysia yang berkhidmat pada negara dalam pelbagai jenis cabang perkhidmatan, termasuk keselamatan.
Jaban turut mempersoalkan sekiranya Zahid juga bermaksud untuk menuduh kerajaan Sarawak juga memberi ancaman kepada keselamatan negara.
“Mereka minta benda yang sama seperti kami.
“Adakah beliau akan tahan semua kereta yang ada pelekat logo Sarawak 4 Sarawakians atau setiap orang yang berbaju-T?
“Kalau itu niat beliau, lebih baik beliau mula bina penjara yang lebih besar sebab beliau bercakap tentang peratusan populasi penduduk yang tinggi di negeri ini,” kata Jaban.
Tambahnya, lebih baik jika Zahid turun dan dengar sendiri suara hati penduduk negeri Borneo daripada terus menghukum mereka.
“Sarawak 4 Sarawakians adalah cerminan rakyat Sarawak, bukan direka-reka.”
Dalam pada itu, aktivis hak Sarawak Lina Soo pula berkata, beliau ingin tahu reaksi Ketua Menteri Sarawak  Abang Johari Openg terhadap ancaman Zahid.
“Bekas ketua menteri Adenan Satem kuat menyokong sentimen Sarawak for Sarawakians.
“Saya terfikir adakah beliau akan terancam dengan amaran itu. Saya tak sabar untuk tahu semua ini bila beliau kembali nanti,” katanya merujuk kepada Abang Johari yang berada dalam lawatan belajar selama lima hari di China.
Sementara itu Ketua PKR Sarawak Baru Bian berkata, kenyataan Zahid itu adalah amaran yang sahih, selain menambah bahawa slogan itu sangat tepat mencerminkan sentimen dua negeri Borneo itu.
Bagaimanapun Baru berkata, “amaran” itu muncul ketika pilihan raya umum ke-14 yang semakin hampir, dan beliau melihat perkara itu sebagai strategi terancang untuk memberi tekanan dan ketidakpuasan hati terhadap kerajaan persekutuan.
“Jika silap perhitungan, mungkin akan makan diri balik,” katanya merujuk kepada Barisan Nasional. – 6 Disember, 2017.
The Malaysian Insight

Pandikar: Tak ada satu dalil Sabah-Sarawak sama taraf dengan Malaya


Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mula hari ini menyatakan bahawa beliau “pro-Malaysia” serta menyelar dakwaan nasionalis Borneo bahawa Sabah dan Sarawak adalah rakan kongsi sama rata ketika Persekutuan Malaysia dibentuk.
Pandikar berkata demikian ketika melancarkan bukunya bertajuk “Berpisah Tiada” di parlimen hari ini.
Menurutnya, buku itu bagi menerangkan isu-isuberkaitan negeri Sabah serta sejarah Penubuhan Malaysia 1963 dan kedudukan Sabah, Sarawak dalam Persekutuan Malaysia berdasarkan kajiannya.
“Saya pro-Malaysia, maka saya pro-Sabah, sebab itu saya guna tajuk “Berpisah Tiada”,” katanya dalam ucapan perasmian buku berkenaan.
Pandikar yang merupakan anak kelahiran Sabah berkata kebelakangan ini banyak dakwaan bahawa hak rakyat Sabah dan Sarawak semakin terhakis.
“Sebagai orang Sabah, saya tidak pernah rasa hak saya terhakis atau dicabuli,” katanya.
Pandikar turut berkata terdapat hujah bahawa Sabah-Sarawak dan Tanah Malaya merupakan rakan kongsi sama rata namun statusnya ditukar sebagai negeri di dalam persekutuan selepas pindaan perlembagaan dibuat pada 1976.
Bercakap kepada wartawan, Pandikar berkata beliau melihat keperluan untuk membetulkan persepsi dalam bukunya.
“Saya rasa ia adalah sebahagian tanggungjawab saya kepada generasi muda.
“Saya baca laporan IGC (Inter-Governmental Committee). Tidak ada saya terjumpa satu dalil mengatakan Sabah dan Sarawak adalah sama taraf dgn Malaya. Tidak ada,” katanya dan menjelaskan jawapan berkenaan persoalan itu ada dalam bukunya.
Laporan IGC adalah laporan suruhanjaya siasatan yang membincangkan laporan Suruhanjaya Cobbold pada tahun 1962.
Suruhanjaya Cobbold dibentuk kerajaan British dan Malaya pada tahun 1962 bagi memungut dan menentukan pandangan rakyat Borneo Utara (sekarang Sabah dan Labuan) serta Sarawak berkenaan cadangan membentuk Persekutuan Malaysia.
malaysiakini.
"Politik tidak Bermaruah" Pandikar!
Foto Sarawak For Sarawakian - Official.

Komen balas Ketua Setiausaha Politik kepada YAB KM Sarawak Abdullah Haji Saidol kepada kenyataan Tan Sri Pandikar Amin..
AMAT mengejutkan dan pelik pendirian serta kenyataan Pandikar sebagai anak jati Sabah yang menganggap MA63 tidak relevan.
Pandikar begitu yakin mengatakan bahawa hak negeri Sabah dan Sarawak tidak pernah terhakis sejak penubuhan Malaysia.
Secara tidak langsung Pandikar juga beranggapan bahawa kedudukan Sabah, Sarawak dan negeri-negeri dalam Malaysia adalah sama-rata semasa Penubuhan Malaysia dan di bawah Perlembagaan Persekutuan.
Saya anggap Pandikar pemimpin yang sombong sehingga secara terbuka mencabar YAB KM Abg Jo untuk berdebat tentang MA63.
Biar rakyat Sabah menilai sendiri kedudukan Pandikar samada mereka masih memerlukan pemimpin seperti ini di pihak mereka.
Saya yakin Pandikar gagal memahami sentimen serta inspirasi rakyat Sabah dan Sarawak yang sekadar mahu di layani secara adil mengikut terma dan semangat MA63 serta peruntukan Perlembagaan.
Mana-mana peruntukan Perlembagaan yang telah diubah atau sebarang cubaan utk mengubah peruntukan Perlembagaan yang akan mengugat atau menghakis kepentingan serta keistimewaan negeri Sabah atau Sarawak haruslah diperbetulkan atau di bantah.
Saya berani dan yakin mengatakan bahawa seluruh rakyat Sarawak membantah dan tersinggung dengan kenyataan Pandikar.
Sikap bongkak beliau yang tidak menghormati kedudukan DP Abg Jo sebagai KM Sarawak juga mengundang kebencian rakyat Sarawak terhadap beliau.
Pandikar tidak sepatutnya begitu cepat untuk membuat andaian bahawa kita di Sarawak ini bodoh dan cuai dalam kajian serta pengetahuan kita tentang MA63.
Kesimpulan yang dapat saya buat ialah, Pandikar terpaksa membuat statement sedemikian semata-mata untuk mempastikan survival politik beliau.
Dan pendirian beliau juga saya anggap sebagai "Politik tidak Bermaruah". (Politically Immoral and insecure)
YB Abdullah Haji Saidol
Ketua Setiausaha Politik kepada YAB KM Sarawak
30.Nov - 6.30pm

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena