Thursday 17 January 2019

[Video CEO Goldman Sachs mohon maaf pada rakyat Malaysia] Goldman sedang disiasat oleh pihak berkuasa Malaysia dan Jabatan Kehakiman AS (DOJ).

Khamis, 17 Januari 2019

CEO Goldman Sachs mohon maaf kepada rakyat Malaysia

Ketua Pegawai Eksekutif Goldman Sachs Inc, David Solomon pada hari Rabu memohon maaf kepada rakyat Malaysia kerana peranan bekas pegawai bank itu Tim Leissner dalam skandal 1MDB tetapi berkata bank itu telah melakukan urusan sewajarnya (due diligence) sebelum setiap transaksi.
Goldman sedang disiasat oleh pihak berkuasa Malaysia dan Jabatan Kehakiman AS (DOJ) atas peranannya sebagai penaja jamin dan pengatur tiga jualan bon yang mengumpulkan AS$6.5 bilion untuk 1MDB.
Pendakwa raya AS pada tahun lalu mendakwa dua bekas pegawai Goldman mencuri berbilion ringgit dari 1MDB. Leissner, bekas rakan kongsi Goldman Sachs di Asia, mengaku bersalah terhadap konspirasi untuk penggubahan wang dan melanggar Akta Amalan Rasuah Asing.
"Sangat jelas bahawa rakyat Malaysia telah ditipu oleh banyak individu, termasuk anggota tertinggi kerajaan terdahulu," kata Solomon dalam sidang membincangkan keputusan suku keempat bank itu.
Salomo berkata bahawa Leissner menafikan penglibatan mana-mana pengantara Goldman dalam transaksi dengan 1MDB.
Seorang peguam yang mewakili Leissner tidak segera menjawab permintaan untuk komen.
Roger Ng, yang lain bekas pegawai bank Goldman, ditahan di Malaysia atas permintaan pihak berkuasa AS dan dijangka akan diekstradisi, menurut John Marzulli, jurucakap pihak pendakwaan.
DOJ telah menyatakan bahawa AS$4.5 bilion telah disalahgunakan oleh para pegawai tinggi dana itu dan rakan-rakan sekutu mereka antara 2009 dan 2014.
Sebagai sebahagian daripada urusan kewajaran (due diligence) Goldman, Solomon berkata bank itu meminta dan menerima jaminan bertulis dari 1MDB dan International Petroleum Investment Co (IPIC) bahawa tidak ada pihak ketiga yang terlibat dalam penjualan dua bon pertama.
IPIC Abu Dhabi telah menjamin bon 1MDB apabila ia dikeluarkan pada tahun 2012.
Dalam tawaran akhir, katanya, kerajaan Malaysia sendiri, bersama dengan 1MDB, membuat representasi bahawa tiada perantara yang terlibat
"Semua representasi ini kepada Goldman Sachs telah terbukti salah," kata Solomon.
Goldman Sachs tidak mendedahkan apa-apa maklumat lain mengenai penglibatannya dengan 1MDB, tetapi berkata impak kepada francais pelanggannya adalah "de minimis."
Saham bank, yang melaporkan keputusan suku keempat yang kukuh pada awal hari, telah jatuh lebih 25 peratus dalam tempoh tiga bulan terakhir, selepas muncul berita mengenai penglibatannya dengan dana itu.
Kerajaan Malaysia berkata pada bulan Disember ia menuntut ganti rugi AS$7.5 bilion daripada Goldman berhubung urusannya dengan 1MDB.
- Reuters
mk.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena