Tuesday 12 June 2018

[Video Sarawak umum keluar BN] Adakah UmnoBN yang dah karam terus TERKUBUR di dasar lautan? PBB, PRS, PDP dan SUPP tinggalkan UmnoBN...Ho, ho, hooo BN Sarawak hari ini secara rasmi terbubar.

Selasa, 12 Jun 2018

Foto Suara Rakyat.

APA NASIB BN.. Baru saja sebulan BN tumbang pada PRU14, ada saja musibah menimpa BN.

Nampaknya BN dah hilang 'fixed-deposit'-BN di Sabah & Sarawak...

Serentak dengan pembubaran BN di Sarawak itu Abang Johari mengumumkan GPS yang akan bekerjasama dengan Putrajaya sebagai kerajaan pusat maka majoriti 2/3 di Dewan Rakyat dalam jangkauan HARAPAN.

Untuk melaksanakan perubahan drastik dalam kerajaan, Pakatan Harapan (HARAPAN) perlu meminda perlembagaan. Ia hanya boleh dilakukan dengan adanya penguasaan dua per tiga di Dewan Rakyat.

Dewan Rakyat dijangka bersidang pada 16 Julai ini.

Dengan terbubarnya BN di Sarawak hari ini, BN semakin terpencil dan hilang kuasa mentadbir negeri KECUALI di Pahang dan Perlis. 😂

#BNsarawakTerkubur #UmnoBilaNakMati

PBB, PRS, PDP dan SUPP tinggalkan BN


BN Sarawak hari ini secara rasmi terbubar selepas semua parti komponennya mengumumkan keluar dari gabungan terbabit dan membentuk pakatan baru dikenali sebagai "Gabungan Parti Sarawak" (GPS).
Semasa mengumumkan langkah itu Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Openg berkata keputusan tersebut dibuat sebulat suara oleh parti terbabit.
"Parti-parti komponen iaiitu PBB, SUPP, PRS, PDP mengadakan pertemuan dan membuat keputusan sebulat suara untuk meningalkan BN dan membentuk gaungan baru dengan parti tempatan, dikenali sebagai Parti Gabungan Sarawak," katanya.
Empat parti utama yang terlibat itu ialah Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak (PBB), Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan Parti Demokratik Progresi (PDP).
Abang Johari berkata keputusan tersebut diambil selepas semua parti membuat pertimbangan teliti serta mengambil kira keadaan semasa politik selepas berlangsungnya pililhan raya umum (PRU) ke-14 lalu.
"GPS akan bekerjasama dengan kerajaan pusat untuk kepentingan negara serta Sarawak berdasarkan kepada perlembagaan persekutuan dan persekutuan Malaysia.
"Kami percaya ini adalah masa paling sesuai untuk Sarawak memulakan platform baru politik bagi menghadapi cabaran sesuai dengan perubahan, aspirasi, keperluan dan tuntutan rakyat Sarawak," katanya semasa mengadakan sidang media itu di Kuching sebentar tadi.
Kekal blok sendiri
Menurut Abang Johari, keputusan berkenaan berkuat kuasa serta-merta.
Sarawak mempunyai 31 kerusi parlimen. Pada PRU ke-14 lalu gabungan BN memenangi 19 kerusi secara keseluruhan, Di pihak Pakatan Harapan (HARAPAN) pula, DAP menguasai enam kerusi menakala PKR empat. Dua kerusi lagi dimenangi calon bebas.
Sarawak tidak mengadakan pilihan raya umum negeri kerana ia sudah diadakan pada 7 Mei tahun lalu. Untuk rekod Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak mempunyai 82 kerusi.
Daripada jumlah itu BN memenangi 72 kerusi.
Kata Abang Johari dengan langkah menubuhkan GPS itu kerajaan negeri yakin mereka dapat memberikan lebih perhatian kepada isu-isu berkaitan kepentingan serta hak Sarawak berdasarkan Perjanjian Malaysia 1963.
Menurutnya penubuhan GPS itu tidak bermakna mereka akan menyertai HARAPAN sebaliknya kekal dengan pakatan sendiri dan pada masa sama menjalin kerjasama dengan Putrajaya.
"Kami adalah blok tersendiri," katanya.
Pada sidang media sama Abang Johari juga menjelaskan beliau tidak bertemu dengan bekas timbalan perdana menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, sebaliknya berkunjung menemui Tun Dr Mahathir Mohamad.
"Saya cuma bertemu Dr Mahathir sebagai kunjungan hormat kerana beliau ialah perdana menteri," katanya.
Mk.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena