Saturday 5 January 2019

[Video Wardina Sindir Rosyam Noor Isu TN50 & Isu 'Boikot ST Rosyam Mart'] Rakyat Terengganu bantu Pas kumpul dana guaman di London! Naib presiden Umno dalang singkirkan Zahid.

Sabtu, 5 Januari 2019

Rakyat Terengganu bantu Pas kumpul dana guaman

Sinar Harian
Image may contain: 1 person, text
TS.

Naib presiden Umno dalang singkirkan Zahid

Sebuah gerakan kumpulan di dalam Umno didalangi salah seorang naib presiden parti itu dikatakan sedang berusaha untuk "menghapuskan" pengaruh Presiden Umno Dr Ahmad Zahid Hamidi.
Jelas sumber, kumpulan itu mahu Ahmad Zahid melepaskan jawatan sebagai presiden parti dan menyerahkan tampuk kepemimpinan parti sepenuhnya kepada Timbalan Presiden Umno, Mohamad Hasan yang kini menggalas tugas Ahmad Zahid.
Naib presiden Umno yang dimaksudkan itu pernah memegang jawatan menteri besar dan menteri kabinet.
"Gerakan ini bukan saja mahu menyingkirkan Ahmad Zahid, tetapi juga pegawai-pegawai lantikan presiden Umno dalam parti.
"Alasannya, Ahmad Zahid dilihat sebagai bayangan kepada mantan perdana menteri Najib Razak yang dianggap sebagai punca kekalahan parti itu.
"Hari ini segelintir pegawai Ahmad Zahid dilihat masih menguasai Umno dan ini menimbulkan rasa kurang senang kumpulan berkenaan," kata salah seorang pemimpin kanan Umno yang enggan namanya didedahkan kepada Malaysiakini.
Ahmad Zahid pada 18 Dis lalu mengalah dengan desakan yang mahukan beliau "berehat" apabila mengumumkan keputusan menyerahkan tugas presiden kepada timbalanya berkuat kuasa serta-merta.
Keputusan itu diambil bagi menyelamatkan Umno daripada masalah pemimpin dan wakil rakyatnya yang keluar parti.
“Jika benar saya menjadi punca utama (kepada lompat parti), maka keputusan yang saya lakukan adalah kaedah sebaik-baiknya untuk saya berikan kepercayaan kepada Mohamad untuk menjalankan tugas-tugas presiden," kata Ahmad Zahid.
Sebelum itu, 14 wakil rakyat Umno Sabah mengumumkan keluar parti dan bergerak sebagai pemimpin Bebas selepas hilang kayakinan terhadap pucuk pimpinan parti itu yang dikatakan tiada hala tuju.
Ia kemudiannya disusuli dengan enam lagi anggota Parlimen Umno dari Semenanjung diketuai Anggota Parlimen Larut, Hamzah Zainuddin membuat keputusan meninggalkan Umno.
Hamzah turut menggesa supaya Ahmad Zahid berundur jika tidak mahu lebih ramai anggota Parlimen Umno berbuat demikian.
Kerjasama dengan PKR
Selain itu, sumber menambah, satu lagi punca kepemimpinan Ahmad Zahid ditolak adalah disebabkan rancangan untuk membawa Umno bekerjasama dengan PKR untuk kembali menjadi kerajaan.
Perkara itu, jelas sumber, dirancang selepas Umno tewas dalam pilihan raya umum (PRU) 9 Mei lalu.
Sumber berkata, Mohamad antara pemimpin yang tegas menolak cadangan untuk membentuk kerjasama Umno dengan PKR.
"Setiausaha Agung BN Nazri Aziz menjadi orang perantara yang memainkan peranan berjumpa dengan pemimpin Umno termasuk peringkat bahagian bagi menjelaskan cadangan itu.
"Namun ramai yang kurang senang dengan cadangan itu.
"Mereka yang meninggalkan Umno mengambil kesempatan daripada isu berkenaan bagi "menghalalkan" keputusan untuk keluar parti," jelasnya.
Ahmad Zahid merupakan rakan Anwar Ibrahim ketika Presiden PKR itu menjadi timbalan perdana menteri.
Ketika ramai penyokong Anwar keluar parti dan menubuhkan PKR, Ahmad Zahid kekal bersama Umno.
mk.


0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena