Tuesday 25 August 2015

Isu Kg Mutiara - Kenyataan MP DAP Bukit Bendera & GHB Pulau Pinang untuk 'Melayu Terbangsat'!

Selasa, 25 Ogos 2015

Kenyataan dari MP DAP Bukit Bendera & GHB Pulau Pinang berkenaan isu Kg. Mutiara

Perjumpaan JK Khas (Ghb) Kg Mutiara dgn YB Zairel.

Fakta.

1. Kes ini adalah antara Penduduk Kg Mutiara dengan Tuan Tanah.

Ringkasan.

Tanah Kg Mutiara asalnya milik Lorraine Osman.

Atas sebab2 tertentu, Bank melelong tanah tersebut dan dibeli oleh Tuan Tanah sekarang pada 2007.
Tuan Tanah selaku Plaintif, telah memfailkan di Mahkamah supaya penduduk mengosongkan tanah miliknya.

Kes ini telah dibicarakan di Mahkamah Tinggi, seterusnya di Mahkamah Rayuan, memihak kpd Tuan Tanah.

2. Kes ini pada asal dan awalnya dikendalikan oleh Umno. 'Kebetulan' majoriti penduduk Kg Mutiara adalah ahli dan/atau penyokong Umno.

3. Tanah Park Royal Hotel.

Sebahagian penduduk Kg Mutiara sebelum ini menduduki tanah Hotel Park Royal. Bila Hotel Park Royal dibina, mereka berpindah ke Kg Mutiara.


4. Sehingga hari ini, TIDAK PERNAH ADA perundingan/perbincangan antara Penduduk dgn Tuan Tanah.

Atau antara Penduduk dengan Kerajaan Negeri.

Yang ada, adalah naik turun mahkamah yg akhirnya tetap berpihak kpd Tuan Tanah.

5. Oleh kerana kes ini kes yg melibatkan penduduk dan tuan tanah, dan pada asal dan awalnya dikendalikan oleh Umno, Kerajaan Negeri tidak terlibat dalam kes ini.

6. Peranan Kerajaan Negeri. Kerajaan Negeri akan berpegang kpd polisi pentadbiran nya; iaitu TIDAK AKAN MELULUSKAN apa jua projek memajukan tanah tersebut SEHINGGA penduduk diberi pampasan yang sewajarnya.

Hingga hari ini, Tuan Tanah tidak hantar apa2 permohonan untuk memajukan tanahnya.

7. Tuan Tanah tidak mengemukakan apa apa permohonan untuk memajukan tanahnya, sebaliknya, mengguna kuasa Mahkamah supaya penduduk mengosongkan tanahnya.

8. Atas kuasa tersebutlah, kampung tersebut sepatutnya dirobohkan pada hari ini, 24.8.15.

9. Atas pandangan keselamatan pihak polis, mereka menangguhkan perobohan ini selama 2 minggu.

10. Ambil maklum, bahawa TIADA PERNAH PERUNDINGAN RASMI antara Penduduk vs Tuan Tanah , dan Penduduk vs Kerajaan Pulau Pinang.

YB Zairel , TKM1, dan YB Mujahid akan cuba membawa Tuan Tanah ke meja rundingan BUAT PERTAMA KALI.

Ini akan dilakukan dalam masa 2 minggu ini.

Semoga dipermudahkan Nya dan berjaya.

Dr Zaidi Zakaria
Wakil JK Khas (Ghb) Kg Mutiara.

Ini pula kenyataan MP Bukit Bendera..

Bantah sebarang projek pembangunan di atas tanah Kampung Mutiara selagi pampasan adil tidak diberikan kepada penduduk

Penduduk Kampung Mutiara, Batu Ferringhi yang sudah menetap di kawasan tersebut sejak 50 tahun dahulu kini berhadapan dengan tindakan pengusiran berikutan penghakiman mahkamah bertarikh 3 Julai 2012, perintah bertarikh 20 April 2015, writ milikan bertarikh 25 Jun 2015, dan akhirnya, notis keluar bertarikh 9 Julai 2015.

Kemelut Kampung Mutiara, yang terdiri daripada 90 lebih unit rumah kampung, telah bermula pada tahun 2007 apabila pemilik baru, Encik Loke Leng Seak, telah membeli hartanah Lot 39 dan 40, Seksyen 1, Daerah Timur Laut, Bandar Batu Ferringhi, Pulau Pinang yang berukuran seluas lebih kurang 3.5 ekar.

Setahun kemudian, Encik Loke telah memulakan tindakan mahkamah untuk mengusir penduduk kampung tanpa sebarang pampasan kepada mereka. Walaupun tidak bercanggah dengan kanun tanah negara, namun tindakan ini merupakan tindakan yang kejam dan tidak berperikemanusiaan.

Di bawah garis panduan Kerajaan Negeri Pulau Pinang, mana-mana pelan pembangunan tidak akan diluluskan tanpa pampasan adil dan setimpal kepada penduduk di kawasan tersebut. Sebagai contoh, di Kampung Chetty, iaitu sebuah kampung berdekatan dengan Kampung Mutiara, pampasan satu unit rumah kos sederhana rendah (LMC) telah diberi sebagai ganti rugi bagi setiap rumah yang dikosongkan. Ini adalah hasil rundingan antara penduduk dan pihak pemaju dengan Kerajaan Negeri sebagai pemudahcara.

Namun begitu, dalam kes Kampung Mutiara, sampai sekarang tidak ada sebarang permohonan kebenaran merancang yang dibuat. Oleh itu, Kerajaan Negeri tidak mempunyai locus standi untuk menolak atau menyekat tindakan mahkamah yang diambil oleh tuan tanah Encik Loke.

Pun begitu, kami selaku wakil rakyat tempatan bertekad akan membantah dan mendesak Kerajaan Negeri untuk menolak sebarang projek pembangunan di atas Lot 39 dan 40 Kampung Mutiara, selagi pampasan yang adil dan setimpal tidak diberi kepada semua penduduk kampung tersebut. Kami berpendapat bahawa pampasan bagi penduduk yang sudah berpuluh tahun menetap di situ adalah suatu hak asasi yang wajib ditunaikan atas prinsip perikemanusiaan.

Teh Yee Cheu
Adun Tanjong Bunga

Zairil Khir Johari
Ahli Parlimen Bukit Bendera
Naib Pengerusi DAP Pulau Pinang

NB: This press statement was released on 10 August 2015 in George Town.
KedahLanie.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena