Monday 17 August 2015

[Video] Khutbah tanpa teks... Juta, jutaan, bilion, bilion ringgit! Badan Peguam mahu RM2.6b disiasat dahulu.

Isnin, 17 Ogos 2015

Badan Peguam mahu RM2.6b disiasat dahulu

Buat masa ini, Majlis Peguam tidak akan mengambil bahagian dalam jawatankuasa yang dicadang ditubuhkan oleh kerajaan bagi menyelia pembiayaan politik.

Apa-apa perbincangan mengenai undang-undang baru perlu menunggu selesainya siasatan yang sedang berjalan terhadap pemindahan dana 1MDB, kata Presiden Badan Peguam Malaysia, Steven Thiru dalam satu kenyataan hari ini.

Ini, terutamanya, kerana sesuatu sumbangan derma, seperti yang didakwa oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak sebanyak kira-kira RM2.6 bilion dalam akaun bank peribadinya, masih dalam definisi "suapan" di bawah Seksyen 3 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009, kata Thiru.

Langkah menubuhkan sebuah panel mengenai pembiayaan politik dibuat secara agak tiba-tiba, selepas pendedahan baru-baru ini oleh Wall Street Journal dan Sarawak Report mengenai pemindahan dana ke dalam akaun bank peribadi Najib dan pengumuman SPRM bahawa RM2.6 bilion itu adalah satu "sumbangan derma".

Malah, kata Thiru, cadangan untuk menubuhkan jawatankuasa itu akan sentiasa dilihat sebagai usaha untuk mengalihkan perhatian daripada penyiasatan terhadap 1MDB, atau daripada dakwaan serius rasuah dan juga kesan daripada dakwaan-dakwaan itu, jika terbukti benar.

Cadangan itu, katanya, tidak seharusnya menjadi satu alat untuk mengurangkan kepentingan penyiasatan itu.

Majlis Peguam, katanya, tetap dengan pendiriannya bahawa tumpuan harus diberikan kepada satu siasatan bebas dan menyeluruh terhadap dakwaan yang nampaknya telah mengaitkan Najib dan siasatan itu perlu diselesaikan dengan segera.

Ia telah diiktiraf untuk beberapa waktu, katanya, bahawa terdapat keperluan untuk undang-undang bagi mengawal pembiayaan politik.

Bagaimanapun, kata beliau, tidak ada langkah-langkah yang nampaknya telah diambil berkaitan perkara itu.

Menurutnya lagi, ini bukannya masa untuk membabitkan isu-isu sampingan yang boleh dilihat sebagai tabir untuk menutup salah laku dalam perkara ini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena