Wednesday 20 April 2016

[Video] AMANAH - Apa kaitan latihan ketenteraan ‘Thunder of the North’ dengan derma RM2.6b kerabat Saudi?

Rabu, 20 April 2016




WAR GAMES: King Salman bin Abdulaziz Al Saud watches the North Thunder exercises.

Apa kaitan latihan ketenteraan dengan derma RM2.6b kerabat Saudi?

Mat Sabu soal kaitan RM2.6b dan latihan tentera di Saudi
Presiden Amanah, Haji Mohd Sabu hari ini mempersoalkan adakah derma RM2.6 billion yang dimasukkan terus ke akaun peribadi Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak ada kaitan dengan latihan ketenteraan yang diketuai Arab Saudi sebagaimana dilaporkan media Febuari lalu.
"Apakah pengakuan Menteri Luar Arab Saudi bahawa beliau maklum berhubung derma RM2.6 bilion ke akaun peribadi Najib dan diakui sendiri olehnya
menyebabkan Perdana Menteri tidak lagi tertakluk kepada PBB dalam membuat keputusan dan menjadi pak turut?, soal beliau merujuk latihan bersama 20
negara Islam yang diketuai Arab Saudi yang diberi nama ‘Thunder of the North’, latihan yang disifatkan ‘yang paling penting dan terbesar dalam sejarah serantau.
Lebih pelik katanya, adakah latihan ketenteraan ini direstui oleh PBB atau OIC? Jika tidak, di bawah siapa mereka menjalankan misi ketenteraan ini? 
Apakah Malaysia yang selama ini terkenal dengan sikap berkecuali dan menjadi pendamai, sudah berubah dasarnya? Latihan ketenteraan diketuai Arab Saudi untuk
berperang dengan siapa?
Berdasarkan rekod katanya, Malaya sejak zaman penjajahan British telah menghantar tentera di bawah PBB ke Congo dan kemudian ke Bosnia selepas Merdeka. Apabila berlaku perperangan antara Iran dan Iraq, Malaysia juga menghantar tentera untuk menjaga perbatasan antara Kuwait dan Iraq. Selain itu Malaysia juga telah terlibat menjaga sempadan Lubnan dan Israel.
Parti Amanah katanya, mengingatkan Perdana Menteri agar tidak menggadaikan pasukan keselamatan negara untuk tujuan dan kepentingan pihak tertentu
apatah lagi pihak luar kerana ianya bakal membuka gelanggang pertarungan yang tidak baik dan tidak patut kepada Malaysia.
"Kesilapan di bawah Najib ini tidak wajar berlaku. Najib mesti segera meletak jawatan demi memulihkan imej negara agar kembali dilihat berkecuali dan menjadi
pendamai," katanya.

Mengapa Latihan Perang ini Disebut North Thunder ?


North Thunder
North Thunder 2
North Thunder 7
North Thunder 6
North Thunder 3
North Thunder 4
North Thunder 5
20 negara akan terlibat dalam latihan perang ‘North Thunder’ di Arab Saudi. Negara-negara itu adalah : Saudi Arabia, UAE, Jordan, Bahrain, Senegal, Sudan, Kuwait, Maladewa, Maroko, Pakistan, Chad, Tunisia, Kepulauan Comoro, Djibouti, Oman, Qatar, Malaysia, Mesir, Mauritania, dan Mauritius.
Militer Arab Saudi mengatakan, angkatan bersenjata dari negara-negara Arab, Islam dan sahabat mulai tiba di Arab Saudi pada hari Minggu, 14/2/2016 untuk latihan militer North Thunder yang digagas oleh Kerajaan Arab Saudi.
Mengapa latihan ini disebut North Thunder ?. Negara mana, yang berada di utara dari Arab Saudi ?.
North Thunder merupakan latihan militer terbesar dari jumlah negara peserta dan jenis peralatan militer, termasuk model jet tempur yang berbeda, yang mencerminkan senjata kuantitatif dan kualitatif yang dimiliki pasukan ini.
Latihan ini juga akan menyaksikan partisipasi berbagai artileri, tank, infanteri, sistem pertahanan udara, dan angkatan laut dalam simulasi tingkat tertinggi dari kesiapan 20 negara peserta.
North Thunder hendak mengirimkan pesan yang jelas bahwa Kerajaan Arab Saudi, saudara dan negara negara sahabat, bergabung, berdiri bersama-sama dalam menghadapi semua tantangan untuk memelihara perdamaian dan stabilitas di kawasan dan dunia pada umumnya.
Arab Saudi saat ini memimpin kampanye militer terhadap pemberontak yang didukung Iran di Yaman. Arab Saudi juga menentang rezim Bashar al-Assad yang berkuasa di Suriah. Akankah ketegangan ini akan terus memuncak, menjadi peperangan yang terbuka ?.

JakartaGreater

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena