Thursday 3 November 2016

[Video Bersih: Tun M Tiba Disambut Meriah] Menggelodak ke BERSIH 5! Tun M dah turun dua kali..."Kita mahu kekuatan sebenar pemuda melawan rejim."

Jumaat, 4 November 2016

Image result for Gambar himpunan bersih

Menggelodak ke BERSIH 5

BERSIH 2.0 akan mengadakan himpunan mega BERSIH 5 di Kuala Lumpur pada Sabtu, 19 November. Anak semua bangsa, para penyokong BERSIH, kaum kerabat BERSIH di dalam dan luar negara dan semua pejuang demokrasi dari seluruh Malaysia akan turun sekali lagi ke jalan raya.
Penyokong BERSIH akan berhimpun di Kuala Lumpur. Kami akan berhimpun di Dataran Merdeka.
Justeru, sah lagi sahih bahawa politik jalan raya kini telah menjadi budaya politik Malaysia. Dr Mahathir ketika menjadi perdana menteri telah berkali-kali berkata bahawa tunjuk perasaan atau berdemo bukan budaya kita.
Dr Mahathir salah tafsir. Malah sejarah United Malays National Organisation juga berkait rapat dengan politik jalan raya.
Image result for Gambar Mahathir di Bersih4
Justeru ketika BERSIH 4 berdemo pada Ogos 2015 Dr Mahathir telah mengubah pandangan. Dia telah turun dua kali untuk menyertai demo BERSIH di Dataran Merdeka.
Hakikatnya Dr Mahathir telah mendapat pencerahan politik dan menerima garis jalan raya sebagai ruang politik yang tepat. Dr Mahathir telah menerima hakikat bahawa jalan raya adalah garis politik untuk menyuarakan bantahan. Dr Mahathir kini sedar bahawa politik jalan raya memungkinkan berlakunya perubahan politik.
Mk.

Menjelang Bersih 5: Aktivis seru anak muda ikhlas berjuang

Mahu golongan muda lebih-lebih lagi Pemuda Pakatan Harapan fokus pada perjuangan menuntut keadilan buat rakyat, aktivis Nashita Md Noor menggesa mereka supaya tidak mengejar kepentingan diri semata-mata.
“Kita mahu Pemuda (Pakatan Harapan) yang benar-benar melawan bukan Pemuda yang hanya mahu mendapat kedudukan dalam parti politik, Parlimen atau di Dewan Negeri demi mengejar nama, kuasa dan harta.
“Pemuda mesti ikhlas berjuang menentang kezaliman dan benar-benar membela nasib rakyat dengan menjatuhkan kerajaan yang zalim. Kita mahu pemuda bangkit dan melawan!” tegasnya ketika sesi soal jawab dalam Wawancara Menuju Bersih 5 di Radio Bangsar Utama malam tadi.
Berkongsikan pengalamannya turun ke jalan raya dalam kebanyakan siri himpunan rakyat termasuk Bersih, beliau menceritakan insiden pahit yang terpaksa ditempuhi golongan aktivis sebelum ini.
“Kami sendiri hilang kerja, jual rumah, kita berkorban,” tegas isteri kepada aktivis Bad Latif Mansor yang pernah dijatuhkan hukuman penjara selepas didapati bersalah atas tuduhan menyertai demonstrasi haram pada 2009.
Terdahulu menyentuh ‘mood’ demonstrasi Bersih 5 pada 19 November ini, aktivis Gerakan Mansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) meluahkan rasa kekecewaannya.
“Sebelum ini kita menyertai siri himpunan Bersih dalam keadaan yang bersemangat tapi sekarang saya rasa tiada harapan, meluat dan tidak suka dengan apa terjadi.
“Kali terakhir pergi demonstrasi masa Tangkap MO1 (Malaysian Official 1). Kita sentiasa meletakkan harapan pada setiap demonstrasi melawan kerajaan yang zalim ini.
“Namun, apa yang berlaku, saya dan ramai lagi kecewa penuh kecewa. Kita menjerit, angkat plakad, berarak tapi kita balik dengan rasa kecewa,” luah beliau lagi yang turut hadir di Kelab Bangsar Utama itu bersama suami dan anaknya, Asiah Latif.
Tidak ambil kisah 
Mengulas lanjut, beliau menyifatkan sebahagian besar masyarakat pada masa ini bersikap tidak peduli berbeza dengan semangat menentang kezaliman rejim sebelum ini.
“Dalam situasi sekarang, masyarakat kita macam tidak ambil kisah. Kalau dulu semangat ingin melawan kezaliman seolah-olah tidak akan pudar. Kita tidak mungkin menyerah kalah dan berhenti berjuang melawan penindasan pemerintah.
“Setiap demonstrasi di jalanan itu kita ambil sebagai satu cara kita meluahkan perasaan dan menuntut perubahan. Contohnya, Gerakan Mansuhkan ISA, kita lawan dan lawan.
“Isteri-isteri yang terseksa akibat akta zalim itu melawan tidak berhenti dan akhirnya saya sendiri ditahan dan dilokap kerana demonstrasi itu.
“Kita melawan dan akhirnya akta itu dimansuhkan kerana selama ini kita yakin Allah akan berikan kejayaan atas usaha berterusan yang dilakukan hamba-Nya,” ujarnya lagi.
Walau bagaimanapun, Nashita menyifatkan program wawancara bersama Setiausaha Pengelola Angkatan Muda Keadilan (AMK) Pusat, Ahmad Syukri Abd Razab oleh wartawan Malaysia Dateline, Arif Atan sebagai moderator pada malam tadi sebagai satu kelainan.
“Saya rasa (program) ini satu kelainan kerana memberi tekanan kepada Pemuda. Kami mahukan golongan anak muda ke depan. Kami sekarang sudah berumur 50 tahun tapi masih kuat untuk melawan. Kita mengharapkan satu kelainan. Kita mahu kekuatan sebenar pemuda melawan rejim,” tegasnya lagi.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena