Monday 5 August 2013

IFTOR MAEI QIAM WITH ME 1434H/2013M: KDYMM Sultan Muhammad V - Mashaa Allah!! Betapa Zuhudnya & Berjiwa Rakyat

Selasa, 6 Ogos 2013
Photo: IFTOR MAEI QIAM WITH ME 1434H/2013M

26 & 27 Ramadhan 1434H bersamaan 4 & 5 Ogos 2013 (Ahad & Isnin) 6.00 petang - 6.30 pagi Dewan Jubli Perak Istana Negeri, Kubang Kerian kota bharu Kelantan

Semua MUSLIMIN dijemput hadir.
FB Kami taat setia Kdymm Sultan Kelantan dan Tengku Mahkota Kelantan

IFTOR MAEI QIAM WITH ME 1434H/2013M
KDYMM Sultan Muhammad V & YTM Tengku Mahkota Kelantan di Dewan Jubli Perak,Istana Negeri,Kubang Kerian malam tadi. Turut hadir sama YAB. Ustaz Dato' Ahmad Yakob Menteri Besar Negeri Kelantan dan Exco Kerajaan Negeri Serta beberapa Pembesar Negeri.
Iftor Maei QIAM WITH ME Bersama KDYMM Sultan Muhammad V & YTM Tengku Mahkota Kelantan di Dewan Jubli Perak,Istana Negeri,Kubang Kerian malam tadi .Turut hadir sama YAB. Ustaz Dato' Ahmad Yakob Menteri Besar Negeri Kelantan dan Exco Kerajaan Negeri Serta beberapa Pembesar Negeri.

Betapa zuhudnya cara pemakaian KDYMM Sultan Muhammad V

KDYMM Sultan Muhammad V berbual mesra dengan MB Kelantan sebelum berbuka puasa

Moreh Minda@QIAM WITH ME Bersama Ustaz Azhar Idrus di Dewan Jubli Perak,Istana Negeri,Kubang Kerian malam tadi

Raja berjiwa rakyat
Photo: Sultan Kelantan bersolat terawih di Masjid Pulau Melaka  bersama-sama YB Tuan Guru Nik Abdul Aziz dan pembesar-pembesar negeri. Tengku Mahkota turut sama berangkat....
Sultan Kelantan bersolat terawih di Masjid Pulau Melaka bersama-sama YB Tuan Guru Nik Abdul Aziz dan pembesar-pembesar negeri. Tengku Mahkota turut sama berangkat....

Photo: Sejuk mata memandang wajah KDYMM Sultan Muhammad V...Allahuakbar
Sejuk mata memandang wajah KDYMM Sultan Muhammad V...Allahuakba

Photo: KDYMM Sultan Muhammad V bersalaman dengan rakyat jelata sewaktu tiba untuk masjis berbuka puasa dan sembahyang terawih di masjid Alor Pasir Wakaf Baru
KDYMM Sultan Muhammad V bersalaman dengan rakyat jelata sewaktu tiba untuk masjis berbuka puasa dan sembahyang terawih di masjid Alor Pasir Wakaf Baru

Photo: Majlis berbuka puasa bersama KDYMM Sultan Muhammad V di masjid Alor Pasir Wakaf Baru
Majlis berbuka puasa bersama KDYMM Sultan Muhammad V di masjid Alor Pasir Wakaf Baru

Photo: Majlis berbuka puasa bersama Tuanku Sultan (koleksi gambar)
Majlis berbuka puasa bersama Tuanku Sultan (koleksi gambar)

Photo: KDYMM Sultan Muhammad v sedang menunaikan solat Terawih... (koleksi gambar)
KDYMM Sultan Muhammad v sedang menunaikan solat Terawih... 

Photo: Allahu Akhbar
Allahu Akhbar
Gambar Tuanku Sultan sedang bersahur diatas tangga masjid bersama ahli jemaah masjid

Photo: Tiada beza....
Photo: Gambar Tuanku Sultan Semasa Berusia 7 Hari. Allahuakhbar!
Gambar Tuanku Sultan Semasa Berusia 7 Hari. Allahuakhbar!
Photo: Hati rakyat mana yang tidak tersentuh apabila melihat Sultan sendiri sanggup mencemar duli  mengutip sampah bagi menunjukkan contoh kepada rakyat di negeri ini supaya mementingkan kebersihan persekitaran . Hanya mengenakan baju T, berseluar trek dan topi, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhammad V  tanpa segan silu bersama-sama dengan 1,000 orang rakyat mengutip sampah sarap selama dua jam di Pantai Sri Tujoh  (gambar kenangan 2011)
Hati rakyat mana yang tidak tersentuh apabila melihat Sultan sendiri sanggup mencemar duli mengutip sampah bagi menunjukkan contoh kepada rakyat di negeri ini supaya mementingkan kebersihan persekitaran . Hanya mengenakan baju T, berseluar trek dan topi, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhammad V tanpa segan silu bersama-sama dengan 1,000 orang rakyat mengutip sampah sarap selama dua jam di Pantai Sri Tujoh (gambar kenangan 2011)

Photo: Tuanku Sultan Mohammad Ke-V Sultan Kelantan yang sanggup mencemar duli turun menjenguk rakyatnya. Mungkin ini tugas biasa bagi seorang sultan tapi kita kagum dengan baginda, cuba perhatikan disebelah kanan Tuanku dan bandingkan pakaian pengiring tuanku dengan pengiringnya, MasyaAllah, betapa zuhudnya baginda dengan agama, dan apa yg menyentuh hati apabila melihat gambar ini, betapanya seorang sultan yg tidak mengira tempat atau suasana beliau sanggup melawat dan singgah duduk bersila dalam rumah yg boleh di kategrikan miskin sambil bertanya khabar tentang masalah yg dihadapi oleh rakyatnya.

Kat sini kita boleh tengok tak ada bunga manggar, tak ada payung kuning, tak ada kapet kuning tak ada kerusi ukir kayu jati, tak ada polis pengiring, tak ada bodyguard bercermin mata hitam.... Yang ada cuma periuk belanga berselerak, tilam anak yg dijadikan lapik duduk sultan, almari usang yang dah tercabut pintunya, dinding rumah yang tak bercat dan bertampal dgn kayu dan playwood dan yg paling sedih atap rumah yg dah tentu bocor kerana cahaya matahari boleh sampai betul2 ke arah peha tuanku sultan serta pengiring tuanku.


Tuanku Sultan Mohammad Ke-V Sultan Kelantan yang sanggup mencemar duli turun menjenguk rakyatnya. Mungkin ini tugas biasa bagi seorang sultan tapi kita kagum dengan baginda, cuba perhatikan disebelah kanan Tuanku dan bandingkan pakaian pengiring tuanku dengan pengiringnya, MasyaAllah, betapa zuhudnya baginda dengan agama, dan apa yg menyentuh hati apabila melihat gambar ini, betapanya seorang sultan yg tidak mengira tempat atau suasana beliau sanggup melawat dan singgah duduk bersila dalam rumah yg boleh di kategrikan miskin sambil bertanya khabar tentang masalah yg dihadapi oleh rakyatnya.

Kat sini kita boleh tengok tak ada bunga manggar, tak ada payung kuning, tak ada kapet kuning tak ada kerusi ukir kayu jati, tak ada polis pengiring, tak ada bodyguard bercermin mata hitam.... Yang ada cuma periuk belanga berselerak, tilam anak yg dijadikan lapik duduk sultan, almari usang yang dah tercabut pintunya, dinding rumah yang tak bercat dan bertampal dgn kayu dan playwood dan yg paling sedih atap rumah yg dah tentu bocor kerana cahaya matahari boleh sampai betul2 ke arah peha tuanku sultan serta pengiring tuanku.
Photo

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena