Thursday 8 August 2013

Penipuan Mata Wang - Dalang Warga AFRIKA: Kerugian dari Januari hingga Jun tahun ini bernilai RM987 juta.

Jumaat, 9 Ogos 2013

Warga Afrika antara dalangnya

OLEH LEE SHI-IAN
AUGUST 09, 2013
LATEST UPDATE: AUGUST 09, 2013 10:08 AM

Bilangan rakyat Malaysia yang terlibat dalam penipuan mata wang semakin membimbangkan.
Enam bulan pertama tahun ini sahaja, wang hasil penipuan bernilai RM1 billion. Apa yang mengejutkan adalah nilai berkenaan hampir dengan kadar kerugian sepanjang tahun lalu.
Ini bermakna nilai penipuan pada 12 bulan telah berlaku lebih pantas dengan mengambil masa enam bulan sahaja.
Lebih separuh nilai billion tersebut pada tahun ini mengalir ke institusi kewangan akibat dari sistem pengurusan yang tidak cekap.
Apa yang membimbangkan adalah penipuan masih menjadi penyumbang terbesar sejak tahun lalu dan apakah pengajaran diambil rakyat Malaysia atas kes penipuan yang kerap berlaku sejak kebelakangan ini.
Jabatan Siasatan Jenayah Perdagangan Persekutuan memberitahu The Malaysian Insider jumlah kerugian dari Januari hingga Jun tahun ini bernilai RM987 juta.
RM1.2 billion pula dicatatkan sepanjang tahun lalu.
Pengarahnya, Datuk Syed Ismail Syed Azizan telah mengenalpasti beberapa punca di sebalik kes penipuan tersebut dan di antaranya ialah sindrom Pinkerton iaitu merasa taksub berurusan dengan “Mat Saleh”.
Orang berkulit gelap dari Afrika juga cuba memainkan peranan seperti orang Eropah bagi memudahkan usaha menipu rakyat Malaysia dengan menonjolkan mereka sebagai orang kaya dan jujur.
“Beberapa kes penipuan yang melibatkan warga Afrika sering dilaporkan di media namun masih ada yang tertipu dengan cara yang sama,” katanya.
“Warga Afrika ini fasih berbahasa Inggeris dengan menggunakan gambar profil ‘orang putih’ di laman sosial bagi memudahkan urusan penipuan mereka.
“Ramai wanita tergoda dengan kesantunan lelaki Afrika ini sama ada melalui telefon atau sembang di Internet," beritahu Syed Ismail.
Kerugian dalam kes penipuan mencecah RM368 juta, satu angka yang membimbangkan menurut Syed Ismail namun itu hanya jumlah yang dilaporkan.
Syed Ismail memberi contoh seorang lelaki di Melaka membuat laporan setelah ditipu oleh orang tengah sebanyak RM20 juta.
Mangsa berkawan dengan suspek sejak September 2010 dan bersetuju memberikan wang secara berperingkat untuk disimpan dalam simpanan tetap.
Di antara 2010 hingga 2013, mangsa memberikan wang sebanyak 81 kali dalam pelbagai jumlah antara RM10,000 hingga RM20,000 dan menerima sijil simpanan tetap sebagai ganjaran.
Jun lalu, mangsa pergi ke bank untuk memeriksa baki namun mengejutkan apabila diberitahu baki wangnya hanya ribuan ringgit sahaja.
Pengurus bank memeriksa sijil simpanan tetap itu namun mendapati sijil tersebut adalah palsu belaka.
“Bagi transaksi seperti ini, mengapa mangsa menggunakan orang tengah? Biarpun amaunnya kecil, transaksi berkenaan harus dilakukan sendiri oleh pemegang akaun dan bukan pihak ketiga? soal beliau kesal.
Syed Ismail berkata kes pecah amanah pula dilaporkan berjumlah RM580 juta akibat kelemahan dalam sistem pengurusan.
Beliau memberi contoh satu institusi kewangan membuat laporan setelah pinjaman bernilai RM220 juta diberikan oleh pihak yang tidak mempunyai kuasa kepada pemohon yang tidak mencukupi syarat.
“Juruaudit luar memeriksa akaun institusi kewangan tersebut dan mendapati berlaku percanggahan,” katanya.
Laporan diberi kepada pengurus audit institusi berkenaan yang kemudian membuat laporan polis. Beberapa pegawai bank telah bertindak tidak mengikut prosedur apabila memberikan pinjaman melebihi had yang dibenarkan.
"RM220 juta telah melebihi had yang dibenarkan oleh institusi tersebut mahupun pihak Bank Negara,” katanya.
“Beberapa kakitangan lain juga didapati meluluskan amaun pinjaman yang melebihi had," katanya sedih.
Syed Ismail berkata dalam sesebuah institusi kewangan harus mempunyai pihak yang memantau sesuatu sistem bagi memastikan tiada salah guna oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. - 9 Ogos 2013.

Malaysia perlu haramkan kemasukan Niggers dan Negro

14-5-2013 11:53 AM|Author: ifanonline
'Awang Hitam' Paling Ramai Terbabit Penipuan

'Awang Hitam' marah selepas rakan dibelasah Rela mengganggu tukang cuci wanita. Foto: nurizspace
Awang Hitam dijatuhi hukuman mati oleh Mahkamah Tinggi kerana mengedar 22.159 kilogram (kg) kanabis. Foto: Sinar Harian
Awang Hitam ditangkap kerana cuba memukul pengawal keselamatan di Bandar Sunway. Foto: zamani84
Awang Hitam ditangkap kerana membuka perniagaan restoran yang tidak sah. Foto: mynewshub
Awang Hitam ditangkap kerana menyalahgunakan pas pelajar. Foto: Berita Harian
Awang Hitam terlibat dengan pergaduhan di Kondominium Venice Hill, Batu 9. Foto: nurizspace
Awang Hitam ditangkap kerana memperdaya ramai wanita melalui laman sosial

Jenayah penipuan komersil

KUALA LUMPUR: Warga Nigeria merupakan rakyat asing paling ramai iaitu seramai 378 orang yang ditahan tahun lalu berkaitan pelbagai kesalahan jenayah penipuan komersil. 
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK) Bukit Aman, Datuk Syed Ismail Syed Azizan berkata warga. 
Taiwan di tempat kedua paling tinggi iaitu seramai 175 orang, diikuti China dan Indonesia masing-masing seramai 154 dan 136 orang. 
"Seramai 1,796 warga asing dari 44 buah negara termasuk Afrika Selatan, Filipina, Pakistan, Bangladesh, India, Nepal, Thailand, Vietnam dan Myanmar ditangkap kerana disyaki terlibat dalam pelbagai jenayah komersil di negara ini yang kebanyakannya dilakukan tahun lalu. - myMetro

Padah cinta Awang Hitam


KUALA LUMPUR: Awalnya, mereka disogok kemewahan termasuk kereta, wang RM1,000 seminggu dan tinggal di kondominium mewah, namun di penghujungnya mereka dilayan seperti hamba seks, aksi lucah dirakam, diugut, dipukul, dikurung serta hampir terjebak kegiatan jenayah.
Itu pengalaman dua wanita Melayu mahu dikenali sebagai Huda, 28 dan Amy, 27 yang menjalin hubungan dengan lelaki warga Afrika dan kini menempuh hidup penuh kesukaran selepas ditinggalkan.
Huda, pelajar kolej swasta di ibu kota, berkata dia bercinta dan tinggal serumah dengan James, 30, selama tiga tahun selepas mereka berkenalan ketika menuntut di sebuah kolej swasta.
Menurutnya, pada awal perhubungan James sangat mengambil berat dan memberinya pelbagai kemewahan menyebabkan dia lupa segala tanggungjawabnya sebagai pelajar dan umat Islam.
“Sepanjang bercinta, semua perbelanjaan pengajian dan peribadi saya ditanggung James, malah dia turut memberikan wang tambang teksi untuk saya ke kuliah setiap hari. Informasi,DOTMy.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena