Tuesday 7 July 2015

Penyaluran wang AS$700 juta (RM2.6 bilion)...Beku Enam Akaun Bank - Syabas Ghani, Zeti, Khalid dan Abu Kasim!

Selasa, 7 Julai 2015

Beku Enam Akaun - Syabas TS Ghani, Zeti, Khalid Abu Bakar dan Abu Kasim!

Terpegun dan bangga - itu perasaan saya selaku rakyat Malaysia pada hari ini, bila kenyataan bersama dari empat agensi tonggak dikeluarkan tengah hari ini.
Sudah lama perasaan itu hilang dari diri saya memikirkan keadaan negara kita yang bertambah buruk dari hari ke hari. Institusi dan instrumen negara seakan hilang integriti dan jati diri berhadapan dengan kemelut pemimpin politik.

Rasanya, itulah juga perasaan yang dikongsikan oleh ramai rakyat Malaysia.

Hari ini, saya merasa sangat bugar.

Masih ada sisa keberanian atas kebenaran demi negara.

Duduknya empat peneraju dari Jabatan Peguam Negara, Bank Negara, PDRM dan SPRM untuk bersama mengeluarkan kenyataan yang begitu ditunggu-tunggu oleh rakyat Malaysia - memberikan sinar baru. ia sudah satu keberanian.

Kenyataan TS Zeti selaku Gabenor Bank Negara amat dinantikan atas isu penyaluran dana dan akaun-akaun yang didakwa - yang menjadi bidang tugasnya. Diamnya Bank Negara seakan mengizinkan kesalahan dilakukan atau orang tertentu dizalimi dengan tuduhan yang tidak benar.

Ketelusan dan keteguhan menjunjung kepentingan negara dibimbangi dikorbankan kerana pihak yang terlibat adalah Ketua Eksekutif Malaysia.

Hari ini, kami menyambut kenyataan bersama ini. Ia menunjukkan tindakan-tindakan telah diambil dalam tempoh sebulan yang lalu.

Bagi mana-mana yang terlibat dengan akaun-akaun yang dibekukan, jika anda merasa ada kesalahan telah dilakukan, usahlah mengambil masa yang panjang untuk tampil mengakui kesalahan itu dengan apa jua cara untuk mengelakkan negara menanggung krisis yang berpanjangan.

http://www.kelantantv.my/wp-content/uploads/2012/12/Dato-Husham.jpg
Husam Musa
7 Julai 2015
20 Ramadhan 1436H

KedahLanie

Siasatan laporan WSJ, 6 akaun bank dibekukan

  
Pasukan petugas khas bagi menyiasat dakwaan penyaluran wang AS$700 juta (RM2.6 bilion) ke dalam akaun perdana menteri, mengeluarkan perintah pembekuan enam akaun bank dipercayai terlibat dalam kes itu.

Perintah itu dikeluarkan semalam, menurut kenyataan bersama Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail, Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar dan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Tan Sri Abu Kassim Mohamed.

“Selain itu, pasukan petugas khas telah mengambil dokumen-dokumen berkaitan 17 akaun dari dua buah bank bagi membantu siasatan.

“Pasukan petugas khas juga telah mengambil dokumen-dokumen melibatkan isu ketidakpatuhan peraturan-peraturan dan kaedah Bank Negara Malaysia oleh bank terbabit,” kata mereka.

Dalam kenyataan awal petang ini, mereka berkata siasatan masih berjalan dan  menyeru semua pihak agar memberi kerjasama sepenuhnya bagi melengkapkan siasatan.
Pasukan petugas khas itu bagaimanapun tidak menyebut dengan jelas akaun yang diarahkan beku itu milik siapa.

The Wall Street Journal (WSJ) sebelum ini menggegarkan negara dengan laporan terdapat sejumlah besar dana daripada badan berkaitan 1MDB berakhir di akaun peribadi Najib di AmBank.

KedahLanie

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena