Saturday 15 August 2015

Siapa kata GHB pinggir Ulama? NUNJI'15 berjaya menghimpunkan para ulama sedunia...

Sabtu, 15 Ogos 2015

SIAPA KATA HARAPAN BARU PINGGIRKAN ULAMA?

Gerakan Harapan Baru (GHB), kumpulan yang lahir daripada perpecahan PAS telah menganjurkan himpunan ulama mereka sendiri pada hari ini bagi mencari formula pendekatan Islam dalam bernegara dan melahirkan 'fikah Malaysia'. Himpunan yang dinamakan Nadwah Ulama Nadwah Jadidah 2015 atau Nunji'15 menghimpunkan para ulama dan asatizah (pemberi kuliah agama) untuk mengkaji pendekatan fikah kenegaraan untuk Malaysia. Pada hari ini 15 Ogos di auditorium Perpustakaan Awam Selangor, Shah Alam, GHB menyambung perjalanan di mana 10 pembentang sedang memberikan pandangan masing-masing termasuk ulama dari luar negara (nunji.org). 

Dewan hanya untuk 300 peserta. Tetapi seramai 500 peserta telah hadir sehingga memenuhi ruang di luar dewan. Lebih separuh (lebih kurang 300 orang) adalah ulama.

Ini bukan bermakna selebihnya itu si tongong tak tahu agama. Ini kerana yang hadir juga pemimpin-pemimpin GHB yang telah lama ditarbiyyah dan memiliki pengisian Islam oleh Almarhum, Tuan Guru Yusuf Rawa, Tuan Guru Fadzil Noor dan Tuan Guru Nik Aziz.

NUNJI juga disertai oleh ahli NGO Islam seperti IKRAM, ABIM dan lain-lain. Mungkin ada yang hadir sebagai individu, bukan mewakili NGO.

Ramai juga yang hadir itu orang biasa yang ingin mengenal kembali Islam yang syumul.  







Ok. Kehadiran bukan puluhan ribu atau ratusan ribu. Tidak seperti Ijtimak Antarabangsa Perpaduan Ummah yang dibuat di Terengganu. 

Tapi ini seminarlah. Bukan perhimpunan. 

Tahniah GHB. Satu initiatif yang amat baik demi melangkah terus untuk menubuhkan sebuah parti Islam yang membawa Rahmat Untuk Semua.

Ya, masih banyak liku-liku jalan, gunung dan jeram yang harus dilalui.

Tetapi...

Jangan toleh ke belakang lagi.
Jangan u-turn.

Terima kasih kepada dpedas fm, kerana yang tidak hadir pun dapat mendengar dengan jelas.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena