Wednesday 26 August 2015

Amaran IGP pada 'baju merah' (kumpulan anti-BERSIH) terhadap ugutan jenayah...

Rabu, 26 Ogos 2015


Image result for Gambar kumpulan anti bersih baju merah

Amaran IGP pada 'baju merah' terhadap ugutan jenayah


Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar telah mengeluarkan amaran keras kepada semua pihak agar tidak menggalakkan keganasan, dan ini termasuk kumpulan anti-BERSIH.
"Walaupun kita telah mengisytiharkan perhimpunan BERSIH sebagai haram, kita tidak akan bertolak ansur dengan tindakan ugutan jenayah oleh sesiapa sahaja terhadap mereka yang mengambil bahagian," katanya kepada Malaysiakini.
Khalid berkata demikian bagi mengulas laporan bahawa kumpulan anti-BERSIH akan berlatih dengan parang dan pedang sebagai persediaan berikutan perhimpunan BERSIH 4 yang dijadualkan hujung minggu ini.
Pemimpin kumpulan itu, ketua bahagian Umno, Jamal MD Yunos berkata latihan itu adalah untuk mempertahankan diri dan bukan untuk mencetuskan keganasan.
Bagaimanapun, Khalid berkata perbuatan itu boleh ditafsirkan sebagai ugutan jenayah dan polis tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap mereka yang berkumpul di jalan-jalan dengan senjata.
"Mengapa berlatih dengan pedang jika anda tidak berniat untuk membawanya pada hari itu? Jika itu berlaku, maka pihak polis akan menangkap mereka yang didapati memiliki senjata.
"Kita tidak akan bertolak ansur dengan mana-mana kumpulan yang mengancam keselamatan dan ketenteraman awam," katanya.
Khalid juga mengulangi amaran polis kepada orang ramai untuk mengelakkan perhimpunan BERSIH dan perhimpunan yang dirancang oleh kumpulan yang lain.
Jamal bercadang untuk menggerakkan 30,000 orang untuk berdepan dengan perhimpunan semalaman BERSIH, yang antara lain untuk menuntut peletakan jawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdu Razak.
Dengan memakai kameja-T merah, kumpulan anti-BERSIH merancang untuk berkumpul di Low Yat Plaza.
Semalam, kumpulan itu mempersembahkan seni mempertahankan diri di luar pusat beli-belah Sogo, di mana peserta memecahkan jubin dan kayu.
Malaysiakini

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena