Friday 27 December 2013

Gempar Malaysia Panas! - Gunung berapi aktif semula di GUNUNG TAHAN?

Sabtu, 28 Disember 2013
Tak nampak pun Jabatan Meteorologi update. Betul ke neh? — dengan Semut MerahMakarimi Abdu

Foto Kamarul Hafiz Kusaidi.
Semenanjung Malaysia kan Gunung Lipat Tua, Lime Stone ( Batu Kapur ) merupakan antara koposisi utama mineral di semenanjung Malaysia, membuktikan asal tanih dan banjaran di Semenanjung Malaysia adalah dasar lautan yg ditolak naik kedarat membentuk daratan & banjaran. 

Gunung Berapi terbentuk apabila wujud rekahan pada kepingan benua, membentuk dapur magma sebelum memuntahkan lahar gunung berapi apabila tekanan yang amat tinggi terhasil.

Tanah semenanjung Malaysia berada di atas plat benua Asia atau lebih tepat Plat Eurasian. 

Plat Tektonik merupakan teori yang digunapakai para saintis bagi menggambarkan kewujudan kepingan2 benua - mewakili kerak bumi, yang sentiasa bergerak. 

Teori Hanyutan Benua - berlaku apabila setiap plat benua bergerak menjauhi, bertembung atau bergeser sesama plat benua yang lain. Contoh : Hanyutan benua India yang bertembung dengan benua Asia membentuk Banjaran Himalaya

Gunung Berapi, Gempa Bumi serta Tsunami adalah kesan langsung pergerakan Plat Tektonik. Persempadanan kritikal antara benua menjadi penyebab gempa bumi, gunung berapai & Tsunami ( andai rekahan berada di dasar lautan - gempa bumi dasar lautan ) berlaku.

Lingkaran Api Pasifik - nama diberi keatas satu sistem rekahan persempadanan plat tektonik yang aktif di sepanjang sempadan Lautan Pasifik, dari kepulauwan pasifik. New Zealand, Hawai, Seluruh pantai barat benua Amerika Utara - Amerika Selatan, Jepun termasuk sebahagian Asia Tenggara 

http://upload.wikimedia.org/.../09/Pacific_Ring_of_Fire.png

Memandangkan Malaysia dikelilingi Lingkaran Api Pasifik, kebarangkalian untuk Malaysia merasai Gegaran Gempa ada, cuma tidaklah sekuat negara2 yang wujud diatas Lingkaran Api Pasifik. Bagi kes Gunung Berapi Pula, Kita berada di luar lingkaran, jadi Gunung Berapi tidak akan terjadi di Semenanjung Malaysia, Sabah Mahupun Sarawak.

p.s : Namun segala yang berlaku atas kehendak ALLAH Azza Wa Jalla. Andai Malaysia akan 'memiliki' gunung berapi sendiri, Hanya ALLAH sahaja yang lebih mengetahui.
Kamarul Hafiz Kusaidi Sila Baca, bukan ada kat subjek Geografi kan ?

Saya Benci Harga Barang Naik!

Apakah polis Malaysia bertindak adil 


Benar atau salah kata² Tok Guru Nik Aziz tersebut?
ṪןḰєlคtє:apakah polis Malaysia bertindak adil untuk semua pihak?
 — dengan Mirara ReiKia Su Tan Tan,


Yang hari2 kami mengadu barang naik harga kat sini itu apa dia? BONGOK!!! — dengan Nick YasouAkram AkwaSyazlan Bakhtiar dan Farid Syakir.

2 comments:

Unknown said...

sumber artikal darimana ni tn

ASSOYFINGER67 said...

Assalammu'alaikum....mohon copy dan publish

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena