Thursday, 26 October 2017

[Video Umno SINDIR, Pas DIAM - SANDIWARA APAKAH INI?] BAJET 2018 Apa rakyat mahu? Hapus GST, Minyak Murah, BR1M Naik & Najib Turun? ‘Selamat tinggal GST’.

Jumaat, 27 Oktober 2017
Tumpang Sekole (Posted by ali allah ditla)

‘Selamat tinggal GST’


Belanjawan 2018 akan dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib pada hari Jumaat ini manakala bajet alternatif oleh Pakatan Harapan biasanya pula akan didedahkan kepada umum beberapa hari awal.
Ramai kata, bajet Najib ini adalah belanjawan pilihan raya umum ke-14 (PRU14) yang akan digunakan untuk memancing undi agar cita-cita untuk menguasai dua pertiga Dewan Rakyat akan dapat dicapai.
Jika PRU14 akan diadakan dalam suku pertama tahun depan, Najib pastinya akan menggunakan belanjawan kali ini untuk menunjukkan BN masih mampu menguruskan ekonomi dan rakyat pula ‘dihadiahkan’ dengan pelbagai tawaran lebih menarik.
‘Gula-gula’ pilihan raya telah menjadi suatu jangkaan yang pasti menjelang setiap PRU dengan kebanyakan rakyat akan tersenyum lebar dan mencipta ‘feel good factor‘ untuk BN mendapat lebih banyak undi.
Belanjawan HARAPAN
Bajet alternatif oleh HARAPAN pula dibuat dengan tujuan mahu menarik perhatian rakyat negara ini agar mengundi mereka pada PRU14 daripada memangkah BN sejajar dengan impian pembangkang untuk menawan Putrajaya dengan bantuan Tun Dr Mahathir Mohamad.
Bajet alternatif dikatakan menumpukan kepada pemansuhan beberapa dasar monetari sejajar dengan rungutan rakyat mengenai ketidakupayaan untuk menampung kos sara hidup.
Antaranya, bajet alternatif ini dikatakan mahu menunjukkan betapa Malaysia masih mampu membangun dan mencatatkan defisit belanjawan yang rendah walaupun tanpa melaksanakan GST.
GST menjadi isu yang hangat kerana telah menyebabkan kenaikan tidak terkawal harga barangan, lonjakan kadar inflasi dan ia pastinya menjadi tumpukan pembangkang untuk menyerang kerajaan pimpinan Najib.
Cabaran pembangkang
Antara cabaran pembangkang untuk berbuat demikian ialah cara untuk menampung semula pendapatan negara akibat ‘kehilangan pendapatan ini apabila GST dimansuhkan.
Lebih dari itu, bagaimana HARAPAN mampu untuk mengekalkan jumlah kakitangan awam sedia ada tanpa perlu meneruskan GST jika berjaya ke Putrajaya.
Pada masa yang sama, pembangkang juga dikatakan mahu memperkenalkan gaji minimum RM1,500 di seluruh negara berbanding RM1,000 di Semenanjung Malaysia pada masa ini.
Dengar-dengar, bajet alternatif ini juga akan menyentuh soal perumahan bagi membolehkan lebih ramai rakyat Malaysia memiliki rumah sendiri dan beberapa pembaharuan Felda yang begitu hebat dikritik HARAPAN sebelum ini.
Felda menjadi tumpuan kedua-dua belah pihak kerana organisasi tersebut menjadi periuk nasi kepada ratusan ribu peneroka yang kebanyakannya adalah orang Melayu yang akan menentukan siapa layak menerajui negara ini.
Keyakinan rakyat
HARAPAN juga perlu meyakinkan rakyat mengenai tindakan yang akan dilakukan untuk menjayakan rancangan menjana penjimatan berpuluh bilion ringgit hasil dari usaha mengelakkan pembaziran dan rasuah di semua peringkat.
Semoga HARAPAN berjaya menyakinkan rakyat di semua lapisan masyarakat mengenai kehebatan bajet alternatif ini dan sekaligus, membuktikan negara ini mampu terus menikmati kemakmuran tanpa GST.
Dengan adanya dua versi belanjawan oleh pemerintah dan pembangkang, rakyat kini berpeluang untuk membuat perbandingan dan menjadikannya antara faktor penting dalam menentukan siapa pemiliki undi mereka pada PRU14.
Jika kedua-dua pihak boleh menunjukkan siapa lebih jaguh dalam menguruskan ekonomi negara, mungkin rakyat akan memilih siapa lebih juara dalam sekurang-kurangnya tidak menipiskan poket mereka, kalau tidak menambah simpanan di bank.
*Amran Ahmad Nor adalah bekas pengerusi NUJ cawangan Utusan Melayu, anak kepada Allahyarham Ahmad Nor yang juga bekas presiden Cuepacs dan naib pengerusi DAP
*Rencana asal telah diterbitkan di portal Malaysiakini

1 comments:

PAK RUSDI DI SEMARANG said...

Assalamualaikum wr.wb mohon maaf kepada teman teman jika postingan saya mengganggu anda namun apa yang saya tulis ini adalah kisah nyata dari saya dan kini saya sangat berterimah kasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala atas bantuan pesugihan putihnya tampa tumbal yang sebesar 15m kini kehidupa saya bersama keluarga sudah sangat jauh lebih baik dari sebelumnya,,saya sekaran bisa menjalanka usaha saya lagi seperti dahulu dan mudah mudahan usaha saya ini bisa sukses kembali dan bermanfaat juga bagi orang lain,,ini semua berkat bantuan Mbah Rawa Gumpala dan ucapa beliau tidak bisa diragukan lagi,bagi teman teman yang ingin dibantuh seperti saya dengan pesugihan putih bisa anda hubungi di no 085 316 106 111 jangan anda ragu untuk menghubuni beliau karna saya sud ah membuktikannya sendiri,karna Mbah tidak sama seperti dukun yang lain yang menghabiskan uang saja dan tidak ada bukti sedankan kalau beliau semuanya terbukti nyata dan sangat dipercay,,ini unkapan kisah nyata dari saya pak Rudi di semarang.Untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Mbah di 🐣PESUGIHAN PUTIH TANPA TUMBAL🐣

Post a comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena